• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad registratie grondstoffen op basis van samengestelde artikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldn

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2009
Goedenavond,

Ik zou graag automatisch een voorraadregistratie willen bijhouden van de grondstoffen en ik weet niet zo goed hoe ik dit moet realiseren.

bijvoorbeeld,

artikel 1 is opgebouwd uit grondstof 1,grondstof 2 en grondstof 3
artikel 2 is opgebouwd uit grondstof 2 en grondstof 3

geproduceerd artikel:
artikel 1 = 5
artikel 2 = 1

Nu zou ik graag willen dat de voorraad van grondstof 1, 2 en 3 met 5 wordt verlaagd en vervolgens dat de grondstof 2 en 3 met 1 wordt verlaagd.

Wat lastig uit te leggen zo maar ik heb een voorbeeld document toegevoegd om het iets te verduidelijken.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

Gr. Ronald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste ronaldn ;)

Hoe kom je aan de volgende cijfers ?

geproduceerd artikel:
artikel 1 = 5
artikel 2 = 1

Artikel 1 kan ik misschien snappen is aantal 3 en 2 = 5
Artikel 2 zie ik niet staan wel artikel 3 en dat = 4 :confused:

Groetjes Danny. :thumb:

Ja, sorry, lastig uit te leggen maar dit zijn "geproduceerde" producten.
Dus ik zou graag willen dat op basis van de geprodceerd artikelen de voorraad grondstoffen automatsich wordt verlaagd.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is...

Oh ja, het voobeeld in dit bericht is niet gebasseerd op het bijgevoegde bestand.
Misschien dat dat wat onduidelijkheid oplevert.

Gr. Ronald

Laatst bewerkt:
Beste ronaldn ;)

Oh ja, het voobeeld in dit bericht is niet gebasseerd op het bijgevoegde bestand.
Misschien dat dat wat onduidelijkheid oplevert.

Gr. Ronald

Kan je het dan even aanpassen ?
Heb wel de cellen nodig als inhoud om de formules te maken.

Groetjes danny. :thumb:

Hoi Danny,

Ik heb het voorbeeld aangepast (zie voorbeeld.xls in het eerste bericht).
Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk genoeg is geformuleerd.

Ik hoop dat je mij verder kunt helpen.

Gr. Ronald

Beste ronaldn ;)

Als ik het goed begrijp dan moeten de gegevens in kolom I verminderd worden.
Is dat juist ?

Zie dan bestandje met knopje invoeren van gegevens.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hoi Danny,

Nee, dit is niet wat ik bedoel.
Erg lastig om het uit te leggen.

Ik bedoel eigenlijk, elke keer als een artikel 1 geproduceerd wordt de grondstoffen van artikel 1 "verbruikt" worden. Artikel 2 heeft deels dezelfde grondstof als artikel 1. Wanneer artikel 2 bv geproduceerd wordt wil moeten ook hiervan de grondstoffen verbruikt worden.

Het kan dus bv zijn dat in 1 maand artikel 1 en 2 wel 10 x geproduceerd worden. Ik wil dan na deze maand precies kunnen zien hoeveel grondstoffen ik nog over heb. En aangezien bepaalde grondstoffen in meerdere artikelen zitten is dit lastig.

Ik dank je in ieder gaval voor de genomen moeite en ga nu afsluiten. Misschien komen wij er morgen wel verder mee!

Gr. Ronald

Hallo,

Meestal wordt er vrij snel gereageerd....
Is mijn vraag te onduidelijk?
Misschien moet ik de vraag opnieuw posten?

Gr. Ronald

Hoi Harry,

Het is niet zo zeer dat ik ongeduldig ben (oke, een beetje dan) maar meer dat ik twijfelde of de vraagstelling wel duidelijk was.

Dit is in ieder geval precies wat ik zocht!

Wederom bedankt!

Gr. Ronald

Hoi Harry,

Het is niet zo zeer dat ik ongeduldig ben (oke, een beetje dan) maar meer dat ik twijfelde of de vraagstelling wel duidelijk was.

Dit is in ieder geval precies wat ik zocht!

Wederom bedankt!

Gr. Ronald

Ik weet niet of het je al is opgevallen, maar er zat toch een fout in de formule (ik denk dat ik het even te snel heb afgeraffeld). :o

Volgens onderstaand bestandje de juiste formule.

Bijlagen

Hoi Harry,

Bedankt voor je reactie.
Ik had de fout nog niet gezien!

Ook weet ik nog niet precies of deze formule de juiste voor mij is.
uiteindelijk is het de bedoelling dat er primair wordt gegekeken hoevaak een bepaald atikel is geproduceerd. Uitendelijk wil ik jouw formulle gaan gebruiken of ongeveer 50 artikelen en grondstoffen te gaan registreren en volgens mij (als ik het tenmisnte begrijp) laat jij niet het artiklenummer leading zijn, toch?

Wanneer ik bijvoorbeeld een artikel 3 toevoeg (deze bestaat in het voorbeeld nog niet) wijzijgd de formule de grondstoffen voor artikle 2!?

Misschien kun je hier nog iets mee...
Ik moet mij er in ieder geval nog verder in verdiepen merk ik al wel (dan bedoel ik het lezen en begrijpen van jou formule). Ik kan wel wat met excel maar snap nog heeeel veel niet!

Gr. Ronald

Ronald,

Als je voorbeeld-bestandje maar half compleet is, heb je niks aan mijn formule.
Deze kijkt wel naar het artikel als de grondstof maar 1 keer voorkomt, zoniet, dan alle artikelen.
En dat werkte volgens jouw voorbeeld-bestandje opdat je maar twee artikelen had.

Ik wil best helpen, maar dan graag met een zo volledig mogelijk bestandje, zodat ik niet alles moet nabootsen.

Ik verneem het wel.

Hoi Harry,

Ja, je hebt helemaal gelijk. Het was ook slechts een voorbeeld bestand!
Ik kan namelijk niet te veel gevoelige informatie plaatsen daarom dit voorbeeld.

Ik zal mij er verder in gaan verdiepen en wanneer ik een betere afspiegeling kan geven zal ik deze vraag weer openen.

In ieder geval bedankt voor nu!!

Gr. Ronald

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan