Voorraad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ralluv

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2008
Ik probeer de voorraad voor een geselecteerde datum te laten zien. Het gaat namelijk om een verhuurbedrijf.

- In een orderformulier wordt de datum ingevuld wanneer de producten weg gaan en ook de datum wanneer het terug komt.

- In hetzelfde formulier wordt ook ingevuld hoeveel (quantity) er dus voor die datum van een product verhuurd wordt.

Nu zou ik een veld op mijn order formulier of een heel extra formulier (wat het makkelijkst is) willen die laat hoeveel mijn voorraad is op de datum (die je zelf moet selecteren) voor een bepaald product (moet je ook zelf selecteren). Dus het product en datum moet je zelf invullen en dat hij dan checked hoeveel voorraad er beschikbaar is op die datum.
Iemand enig idee? Alvast heel erg bedankt!

Heeft niemand een idee toevallig, ik ben zelf jammer genoeg geen stap verder gekomen :(..

Da's niet mogelijk, want je hebt geen tabel waar de KGV in staat. Dus 0 - [SomVerhuurde] resulteert altijd in een negatieve waarde.

UHm wat is KGV? Maar waarom komt dit op 0 uit. De beginvoorraad is toch bekent. Dus als ik 400 stoelen heb en er 10 verhuur op 26 mei tot 28 mei dan is dat gewoon 400 - 10 en is dus geen negatieve waarde

Je hebt nergens in je schrijven verteld dat de beginvoorraad bekend is, vandaar mijn opmerking. Google maar eens op SQL + SUM dan kom je al een heel eind. Komt er eigenlijk op neer dat je alle 'verhuur' records van een product moet optellen waarvoor geldt dat Verhuurdatum < TestDatum < Retourdatum.

Ah ok mijn excuses daarvoor :). Ik snap de sum functie enz allemaal, maar ik ben nu wel verder en zit alleen met het volgende probleem:
Ik heb een formulier gemaakt met:

1. Het product selecteren
2. Datum selecteren wanneer het product verhuurd zou moeten worden
3. Een query die laat zien wat en hoeveel al op die datum verhuurd wordt.

Op mijn orderformulier heb ik De datum wanneer het weg gaat (RequiredDate) en de datum wanneer het terug komt (ReturnDate). Hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij ook de data (dagen) er tussen meeneemt. En dit dus kan gebruiken als ik mijn query filter.
Nu wordt (bij punt 2) alleen de datum gepakt die bij RequiredDate wordt ingevuld bij mijn order, maar hij zou ook dagen moeten pakken van producten die ook die dag verhuurd zijn.
Dus als een product X van 26 mei t/m 30 mei weg is. En ik product X kies op mijn formulier en 28 mei selecteer, dat hij ook dit product laat zien?
Alvast bedankt!

Door in de query twee vergelijkingen op te nemen (fictieve veldnamen)
Product.RequiredDate < TestDate and Product.ReturnDate > Testdate

Waarbij TestDate de datum is waarop je wilt zien wat er nog op voorraad is.

Oke heel erg bedankt! Alleen snap ik het nog niet helemaal :o sorry..
Je zegt dat er 2 vergelijkingen moeten komen, maar je geeft er maar 1tje.
Ik begrijp het echt even niet, mijn excuses hiervoor, ik ben namelijk ook niet echt een access noob.
Wat ik denk dat je bedoelt: in de Query moet ik een veld erbij maken en een Expressie veld ervan maken met bijvoorbeeld
Date: RequiredDate < Testdate and Testdate > ReturnDate.
Dan zou hij dus alle data pakken tussen Requireddate en Returndate? Maar ik vraag me dan af wat ik met de TestDate dan moet doen.:o

Het beste kun je dit gewoon in VBA opbouwen. Je 'bouwt' dan een query op (dit is niet een voor jouw bruikbare, maar ter illustratie)

strSQL = "SELECT SUM(AantalVerhuurd) WHERE ID=" & me.cmbProductID & " _
"AND RequiredDate < # " & me.txtTestDate & "# AND ReturnDate > #" & _
me.txtTestDate

Dit SQL statement kun je nu verder weer gebruiken.
Met de twee vergelijkingen bedoelde ik :
vgl 1: RequiredDate < TestDate
vgl 2: ReturnDate > Testdate

Laatst bewerkt:
Oke bedankt ik ga het uitproberen, alleen moet ik deze in de VBA zetten van de query die ik gemaakt heb of in het formulier dat ik gemaakt heb en dan onder een bepaald vak bijvoorbeeld:
HuidigeVoorraad
En dan kan ik het subformulier wat ik heb gemaakt op mijn formulier weghalen?

Ik ben er nog altijd uitgekomen :o, misschien zou je mij nog wat verder kunnen helpen. Ik probeer even de situatie zo goed mogelijk te schetsen:

- ik heb een Formulier "frmInventory" met een subformulier "SubformInventory" op die bestaat uit een query "Inventory".
- Op dit formulier heb ik een combobox [product] die het product kiest en een veld waar ik de datum [testdate] moet kiezen.
- In mijn query heb ik:
Product_id met de criteria [Forms]![frmInventory]![product].
Quantity (deze staat voor het gegeven hoeveel producten er verhuurd worden)
QuantityPerUnit (deze staat voor de beginvoorraad van de producten)
En ik heb nu ook nog RequiredDate met als criteria [Forms]![frmInventory]![testdate] (maar dit klopt eigenlijk dus niet)
- En uiteindelijk heb ik nog een vak onder mijn subform die de som neemt van de Quantity en dus de huidige voorraad laat zien.

Het enige wat ik dus mis is dus een vak in mijn query die de datums kan filteren. Enig idee waar en wat ik dan moet invullen :confused:? Bijvoorbeeld die vergelijking bij criteria in de query?
Alvast bedankt!!

Vergeet die query even - da's gewoon een stukje SQL code. Zoals ik zei kun je deze code in VBA opbouwen, als de code dan compleet is kun je de RowSource voor SubformInventory op de opgebouwde SQL code zetten. Post anders even je formulier hier (zipped mdb) dan kijk ik even.

Dankje!
Ik heb alleen even alle tabellen formulieren en query's toegevoegd die van toepassing zijn, anders was het zip bestand veeels te groot. Hopelijk is dit genoeg, ik denk het wel namelijk.
Bekijk bijlage database.zip

Da's prima. Even voor de duidelijkheid en mijn beeldvorm:
- we praten over frmInventory
- je kiest een category en product uit
- je vult een datum in
- als resultaat krijg je nu in het subbform alle Products te zien die 'aanwezig zijn'

klopt?

Ik krijg het zo 1-2-3 even niet rond, omdat ik geen som kan uitvoeren omdat de data anders zijn. Ik zoek even naar een oplossing.

Heel erg bedankt dat je erna kijkt :thumb:! Misschien kan ik je daarmee helpen en toch nog nuttig zijn haha?

Kom je er al een beetje uit, of heb je extra informatie of iets dergelijks nodig :o?

Ik heb het nog geprobeerd met de between functie, maar op de 1 of andere manier geeft hij dan gewoon lege velden. Jij al wijzer geworden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan