• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraadbeheer in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mvandee

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 sep 2016
Goedenavond,

Als startende ondernemer ben ik gestaag aan het groeien. Ik importeer goederen uit het buitenland en houd momenteel een kleine 150 artikelen op voorraad.
een ERP systeem vind ik (op dit moment) nog te duur en houd momenteel de voorraad handmatig bij in Excel. Dit is in zoverre nog goed te overzien alleen wil ik het voor me eigen iets makkelijker maken.

Doordat ik veel goederen importeer en dus ook goederen op voorraad heb komt het zeer regelmatig voor dat een klant iets besteld wat ik dan weer moet bestellen en het even duurt voordat ik het in huis heb (meestal 2-3 weken). Daarnaast besteld de klant ook een artikel wat op voorraad ligt. Uitlevering bij klant vind altijd pas plaats wanneer de bestelling compleet is. Daarom heb ik een vast punt in de agenda waarbij ik op vrijdag alle verkochte orders verwerk in mijn excel voorraad document waarbij in de kolom de gereserveerde voorraad bijwerk. (alles wat die week verkocht is)

Na deze actie ga ik afboeken wat er die week allemaal is verstuurd is naar de klant. Hierbij moet ik dus de voorraad afboeken maar ook de gereserveerde voorraad wijzigen. 2 handelingen die helaas foutgevoelig zijn. omdat het wel eens wil gebeuren dat ik er een vergeet of per ongeluk in dezelfde kolom afboek.

Is er een formule dat wanneer ik de voorraad wijzig automatisch de gereserveerde voorraad mee veranderd?

Daarnaast wil ik graag dat wanneer ik de voorraad afboek deze in een andere kolom opgeteld word zodat ik aan (bijvoorbeeld einde jaar) precies kan zien hoeveel voorraad artikelen ik dat jaar verkocht heb.

Wanneer mijn voorraad artikelen bijna op zijn moet ik dit elke week goed checken maar dit wil ik graag in oogopslag kunnen zien door middel van verschillende kleuren.

In de bijlage heb ik (voorbeeld) excel document gedaan zoals ik het graag wil hebben met daaronder nog een korte beschrijving/uitleg hoe de formules zouden moeten worden.

Wie oh wie kan mij hiermee helpen? en kan me de juiste formules/handelingen vertellen..
Dank alvast!

Bijlagen

Normaal maak ik geen hele applicaties, dit is een uitzondering omdat ik het een leuk vraagstukje vond.

Goedemorgen,
Dit is geweldig. Ik ga er komend weekend even naar kijken. Hoe het precies werkt.

Maar hoe voeg ik nieuwe artikelen toe? Als ik de bestaande kopieer geeft hij een foutmelding?

Super bedankt alvast!

Wat bedoel je met geeft ie een foutmelding? Wat kopieer je naar wat?
Artikelen voeg je gewoon toe door onder de tabel te beginnen met intikken. Dat geldt voor elk tabblad overigens.

Wat bedoel je met geeft ie een foutmelding? Wat kopieer je naar wat?
Artikelen voeg je gewoon toe door onder de tabel te beginnen met intikken. Dat geldt voor elk tabblad overigens.

Goedenavond,

Ik ben er uit. Het werkt prettig en overzichtelijk alleen volgens mij doe ik iets fout in het tabblad inkopen. Ik heb in het tabblad alle artikelnummers toegevoegd met naam artikelen. Wanneer ik het artikelnummer invoer in reserveringen en verkopen kopieert hij automatish de naam van het artikel. Bij het tabblad inkopen gebeurd er niks?

Doe ik iets fout?

Je doet niets fout, er moet een formule in kolom B staan:

=VLOOKUP([Artikelcode];tblArtikelen[[Artikelcode]:[Naam artikel]];2;FALSE)

of als je Excel Nederlands is:

=VERT.ZOEKEN([Artikelcode];tblArtikelen[[Artikelcode]:[Naam artikel]];2;ONWAAR)

Plak de formule in cel B7 en kopieer omlaag in de gehele tabel.

Ha Mvandee,

Was uw voorraadbeheer probleem in het tabblad inkopen zo opgelost? ERP systemen zijn inderdaad erg duur, vooral als je zoals u aangeeft net gestart bent. Maar heeft u weleens nagedacht over een online oplossing? Er zijn vele online voorraadbeheersystemen te vinden. Deze hoeft u niet aan te schaffen, maar u betaalt dan gewoon een bedrag per maand. Een aanbod ziet u hier: http://www.vergelijk-voorraadbeheer.nl/. Een aantal leveranciers bieden starters zelfs een jaar gratis software aan, bijvoorbeeld: https://www.e-boekhouden.nl/ondernemers/prijzen-en-functies en http://www.software-voorraadbeheer.nl/jaar-gratis-voorraadbeheersysteem/.

Met groet,
Harrie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan