Goedenavond,
Als startende ondernemer ben ik gestaag aan het groeien. Ik importeer goederen uit het buitenland en houd momenteel een kleine 150 artikelen op voorraad.
een ERP systeem vind ik (op dit moment) nog te duur en houd momenteel de voorraad handmatig bij in Excel. Dit is in zoverre nog goed te overzien alleen wil ik het voor me eigen iets makkelijker maken.
Doordat ik veel goederen importeer en dus ook goederen op voorraad heb komt het zeer regelmatig voor dat een klant iets besteld wat ik dan weer moet bestellen en het even duurt voordat ik het in huis heb (meestal 2-3 weken). Daarnaast besteld de klant ook een artikel wat op voorraad ligt. Uitlevering bij klant vind altijd pas plaats wanneer de bestelling compleet is. Daarom heb ik een vast punt in de agenda waarbij ik op vrijdag alle verkochte orders verwerk in mijn excel voorraad document waarbij in de kolom de gereserveerde voorraad bijwerk. (alles wat die week verkocht is)
Na deze actie ga ik afboeken wat er die week allemaal is verstuurd is naar de klant. Hierbij moet ik dus de voorraad afboeken maar ook de gereserveerde voorraad wijzigen. 2 handelingen die helaas foutgevoelig zijn. omdat het wel eens wil gebeuren dat ik er een vergeet of per ongeluk in dezelfde kolom afboek.
Is er een formule dat wanneer ik de voorraad wijzig automatisch de gereserveerde voorraad mee veranderd?
Daarnaast wil ik graag dat wanneer ik de voorraad afboek deze in een andere kolom opgeteld word zodat ik aan (bijvoorbeeld einde jaar) precies kan zien hoeveel voorraad artikelen ik dat jaar verkocht heb.
Wanneer mijn voorraad artikelen bijna op zijn moet ik dit elke week goed checken maar dit wil ik graag in oogopslag kunnen zien door middel van verschillende kleuren.
In de bijlage heb ik (voorbeeld) excel document gedaan zoals ik het graag wil hebben met daaronder nog een korte beschrijving/uitleg hoe de formules zouden moeten worden.
Wie oh wie kan mij hiermee helpen? en kan me de juiste formules/handelingen vertellen..
Dank alvast!
Als startende ondernemer ben ik gestaag aan het groeien. Ik importeer goederen uit het buitenland en houd momenteel een kleine 150 artikelen op voorraad.
een ERP systeem vind ik (op dit moment) nog te duur en houd momenteel de voorraad handmatig bij in Excel. Dit is in zoverre nog goed te overzien alleen wil ik het voor me eigen iets makkelijker maken.
Doordat ik veel goederen importeer en dus ook goederen op voorraad heb komt het zeer regelmatig voor dat een klant iets besteld wat ik dan weer moet bestellen en het even duurt voordat ik het in huis heb (meestal 2-3 weken). Daarnaast besteld de klant ook een artikel wat op voorraad ligt. Uitlevering bij klant vind altijd pas plaats wanneer de bestelling compleet is. Daarom heb ik een vast punt in de agenda waarbij ik op vrijdag alle verkochte orders verwerk in mijn excel voorraad document waarbij in de kolom de gereserveerde voorraad bijwerk. (alles wat die week verkocht is)
Na deze actie ga ik afboeken wat er die week allemaal is verstuurd is naar de klant. Hierbij moet ik dus de voorraad afboeken maar ook de gereserveerde voorraad wijzigen. 2 handelingen die helaas foutgevoelig zijn. omdat het wel eens wil gebeuren dat ik er een vergeet of per ongeluk in dezelfde kolom afboek.
Is er een formule dat wanneer ik de voorraad wijzig automatisch de gereserveerde voorraad mee veranderd?
Daarnaast wil ik graag dat wanneer ik de voorraad afboek deze in een andere kolom opgeteld word zodat ik aan (bijvoorbeeld einde jaar) precies kan zien hoeveel voorraad artikelen ik dat jaar verkocht heb.
Wanneer mijn voorraad artikelen bijna op zijn moet ik dit elke week goed checken maar dit wil ik graag in oogopslag kunnen zien door middel van verschillende kleuren.
In de bijlage heb ik (voorbeeld) excel document gedaan zoals ik het graag wil hebben met daaronder nog een korte beschrijving/uitleg hoe de formules zouden moeten worden.
Wie oh wie kan mij hiermee helpen? en kan me de juiste formules/handelingen vertellen..
Dank alvast!