• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraadbeheer productie materiaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost876

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 okt 2023
Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar een formule die ik kan gebruiken om mijn voorraadbeheer van het productie materiaal te automatiseren.

Als voorbeeld heb ik een simpele opzet gemaakt met de fabricage van stoelen.

Om een 1 stoel te maken heb ik het volgende nodig:
* 1 zitting
* 1 rugleuning
* 4 poten
1698153308394.png

Zodra 1 stoel in elkaar is gezet wordt cel B1 handmatig met 1 verminderd.
Wat ik zoek is naar een formule die dan ook automatisch het gebruikte productie materiaal (1 zitting , 1 rugleuning en 4 poten)
in mindering brengt in de sheet (B4,B5,B6).

Zie voorbeeld hieronder:

1698153398134.png

Als er meerdere stoelen zijn gemaakt dan wil ik ook graag dat er meerder zittingen, rugleuningen en poten uit de voorraad wordt gehaald.
Zie onderstaande voorbeeld waarbij ik 5 stoelen handmatig in mindering breng, waardoor de aantal zittingen en rugleuningen met 5 stuks wordt verminderd en de poten met 20 stuks.
1698153572412.png

Resumerend: zodra ik cel B1 met 5 verlaag van 844 naar 839, dan zou ik graag dat de aantallen in de volgende cellen automatisch aangepast worden:
cel B4 van 65 naar 60 stuks (-5)
cel B5 van 295 naar 290 stuks (-5)
cel B6 van 483 naar 463 stuks (-20)

Weet iemand een formule die ik hiervoor kan gebruiken?

Ps.
De aangegeven voorraden van het productie materiaal in cel B4,B5,B6 zijn variabel, zodra er nieuw materiaal wordt aangeleverd, wordt dat bij de oude voorraad opgeteld. De waardes van deze cellen kunnen dus niet gebruikt worden in een formule.

Alvast bedankt voor het meedenken, Joost

Eventueel met een macro
Code:
Sub bijwerken_aantal()
aantal = Application.InputBox("voer hier aantal in", "INVOER AANTAL", , , , , , 1)
Range("B1") = Range("B1") - aantal
Range("B4") = Range("B4") - aantal
Range("B5") = Range("B5") - aantal
Range("B6") = Range("B6") - aantal * 4
End Sub

Bijlagen

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie hulp , ik ga kijken welke ik kan gebruiken voor mijn sheet.

Ik laat het jullie weten, Vriendelijk dank Joost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan