• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraadkaarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mekelenkampha

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2007
Ik wil voorraadkaarten maken. Daarin komt een kolom saldo, een kolom bij en af.

In de kolom saldo moet een formule komen die alleen gaat optellen als er daadwerkelijk iets in de kolom bij en/of af staat. Wie kan mij helpen aan de juiste formule?

een voorbeeldje zegt al veel. je kan deze formule gebruiken: =IF(B7="";"";A6+B7).

steven

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt, maar mijn vraag is toch iets anders.

Ik wil drie kolommen. Eén kolom saldo, één kolom bij en één met af.
In de hele rij van saldo moet een formule komen, die gaat optellen en/of aftrekken als er iets in de bij of af kolom staat.

Maar, als er niets in de kolom af en/of bij staat moet er ook niets in de kolom van saldo komen, terwijl er wel een formule in staat. En welke formule moet in de kolm saldo?

een voorbeeldje doet wonderen, dan zien we ook waar je tegenaan loopt.
het blijft een if-functie met daarin een tweede if-functie. in de help stat er uitleg over.

steven

ALS functies hoeven hier niet, Steven (als ik het tenminste goed begrepen heb). Je kan toch altijd optellen en altijd aftrekken. En als er dan niets in een kolom staat, oké dan, dan wordt er ook niets opgeteld of afgetrokken ;)

In F3:

=ALS(MAX(B3;D3)=0;"";F2+B3-D3)

en doorvoeren naar beneden

Wigi

En waarom niet dan?

Die formule is opgesteld aan de hand van jouw voorbeeldbestandje...

ALs ik deze formule daarin zet krijg ik de melding dat er een fout in de formule zit.

Ik doe het bestand met de formule erin, maar dan even zonder = erbij (anders kan het bestand niet opgeslagen worden).
Open het bestand en zet er een = voor, dan geeft ie toch een foutmelding?

Bijlagen

Toch niet.

Als je het niet gelooft, hier is het werkende bestandje, met de formule erin.

Wigi

Bijlagen

Heel vreemd, maar ik zie dat het nu goed is. Heel hartelijk bedankt!

Ik had de formule die jij gaf gekopieerd en toen in excel geplakt. Daar zal dus wel iets fout zijn gegaan. Nogmaals bedankt!:thumb:

Ik had de formule die jij gaf gekopieerd en toen in excel geplakt. Daar zal dus wel iets fout zijn gegaan.

een formule kopiëren en plakken kan soms problemen geven omwille van komma's die puntkomma's moeten zijn. als je een formule in een bestand hebt, "vertaalt" excel deze meestal wel goed.

steven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan