voorrang printen / network drive mappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VinceStar

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2004
beste helpmijers, even een vraagje over mijn win2k servertje. is het mogelijk 1 persoon voorrang te geven op printopdrachten?

en daarnaast zoek ik eigelijk een oplossing voor het volgende:
nieuwe gebruikers die nog nooit ingelogt zjin zegmaar moeten bij hun eerste inlog automatisch een share krijgen. Ze hebben zegmaar:
een homedirectory gekoppelt aan H:
een groupdirectory ('share' ) gekoppelt aan S:

Nou H. hebben ze uiteraard automatisch wel omdat ik dat aangegeven heb onder hun profiel. S: kan ik wel zelf mappen maar dat is niet de bedoeling. Ik heb het ook al geprobeert om via een group policy in het onderdeel 'startup script' via een NET USE script de share aan te maken maar dit werkt niet.

Iemand ideeen/oplossingen? :thumb:

Groupdirectories/mappings kan je heel mooi met loginscriptjes regelen, bijvoorbeeld in vbscript ofzo.
Printers kan je doen door voor 1 fysieke printer meerdere printers op de server aan te maken, met ieder z'n eigen prioriteit. En vervolgens de users rechten toe te kennen aan de printer die ze mogen gebruiken, met de juiste prioriteit.

En ik zal wel even kijken of ik ergens een voorbeeld-scriptje heb ;)

Laatst bewerkt:
Code:
Option Explicit
Dim WshNetwork,ADSysInfo, CurrentUser, StrGroups, i, oDrives, Computername
Const GROUPNAAM = "cn=groupnaam"
Set WshNetwork = Wscript.CreateObject("Wscript.network")
Set oDrives = WshNetwork.EnumNetworkDrives
Set ADSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
Set CurrentUser = GetObject("LDAP://" &ADSysInfo.Username)
StrGroups = LCase(Join(CurrentUser.MemberOf))
if inStr(StrGroups, GROUPNAAM) Then
wshNetwork.MapNetworkDrive "G:", "\\server\share"
End If

Dit script verzameld alle groepen waar een gebruiker lid van is in StrGroups. Je kan deze bijvoorbeeld ook laten echo-en met bijvoorbeeld wscript.echo StrGroups, om even te kijken, hoe die cn=groupnaam precies moet heten ;).
Je zit nu wel met het probleem dat hij ziet dat mappen al bestaan (als ze al bestaan), dit kan je uitschakelen door de errors uit te schakelen, of door eerst alle mappings te verwijderen, door bijvoorbeeld (wshNetwork.RemoveNetworkDrive, "G:", true, true

Leuk om mee te spelen ;)

Succes in ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan