• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voortgang berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

EJProsman

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2011
Beste kenners
Ik heb een bestandje waarin een planning voor het project staat. Het project bestaat uit verschillende stappen met allemaal een begindatum en een einddatum. Het aantal dagen om een stap uit te voeren verschilt per stap.

Ik ben op zoek naar een formule waarmee per week de verwachte totale voortgang berekend kan worden. Bijvoorbeeld 1-1-2011 is 4%, 7-1-2011 = 10% etc. Het probleem is echter dat het een gewogen gemiddelde moet zijn. Een stap die 10 dagen duurt moet zwaarder gewogen worden dan een stap die slechts 1 dag duurt. Het tweede probleem is dat je met de startdatum en einddatum zit. Het derde en grootste probleem is dat het de berekening slechts in 1 rij moet staan (eventueel een paar verborgen rijen). Het tabblad wordt anders namelijk erg groot (2500 stappen, 5 jaar). Kan iemand mij hiermee helpen? In de bijlage is een voorbeeldje te vinden.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
EJProsman

Bijlagen

Zie bijlage. Dubbelcheck toch maar of de resultaten overeenkomen met wat je verwachtte.
De gebruikte formule is een matrixformule, dit kan eventueel tot langere berekeningstijden leiden als het bereik groot wordt.

Bijlagen

Hee WHER, bedankt voor je reactie. Ik heb een paar checks gedaan en het lijkt te werken. Top!
Maar voordat ik de vraag op opgelost zet nog een vraagje: hoe weet ik wanneer ik een matrixformule moet gebruiken in plaats van een "normale" formule.
Misschien kan me dit in de toekomst wel helpen met Excel. In ieder geval bedankt voor deze oplossing!

Mvg,
EJProsman

Een matrixformule heb je nodig wanneer je bijvoorbeeld een vergelijking maakt waarop je niet kan antwoorden met een enkelvoudig ja/nee , maar met een reeks: ja/ja/nee/ja/nee/nee.
Voorbeeld uit het bestand:
Code:
IF($C3:$C8<G$2
De formule uit het bestand is echter toevallig een atypisch/slecht voorbeeld, omdat hij gebaseerd is op de Sumproduct-functie die reeds uit zichzelf een matrixwerking heeft, zonder dat je hem hoeft in te brengen met ctrl+shift+enter.
De ctrl+shift+enter is echter toch nodig in dit geval omwille van het stukje:
Code:
IF($C3:$C8<G$2
Indien je de formule gewoon bevestigt met Enter, krijg je een "#Value" foutmelding. Dit is vaak een indicatie (maar geen garantie) dat je de formule als matrixformule moet inbrengen.

Oke, ik denk dat ik het begrijp. Als ik nog eens tijds heb ga ik er nog eens goed naar kijken. Zo'n matrix formule biedt wel mogelijkheden. In het vervolg probeer ik gewoon altijd of het een matrix formule is als ik de foutmelding "#Value" krijg. Bedankt voor de uitleg! Ik ga de vraag op opgelost zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan