• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voortschreidende lijn grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Wie kan mij helpen om het de volgende grafiek te realiseren in Excel
Ik heb een tabel en daarin wordt dagelijks een waarde ingezet. Deze waarde is verbonden met die dag (bv dagomzet)
Nu wil ik een grafiek in Excel creeren die elke dag deze nieuwe waarde opneemt en de waarde van 365 dagen geleden eruit neemt. De x-as moet daarom ook steeds worden aangepast aan deze nieuwe situatie. De grafiek laat dus voortschreidend per dag het verloop alle waarden zien in het afgelopen jaar. Hoe doe je dit in Excel?

De Datums in Column A - Sheet1 (Begint in A5)
De Nummers in Column B - Sheet1 (Begint in B5)

XValues:
=OFFSET('Sheet1'!$A$5,COUNTA('Sheet1'!$B:$B)-'Sheet1'!$E$1,0,365,1)

YValues
=OFFSET(Sheet1!XValues,0,1)

In het bijgaande voorbeeld workbook staat het aantal in cel E1

Bijlagen

Dit is niet helemaal wat ik bedoel.
Als ik nu even verder ga in jouw grafiek en ik vul bij juni 2001 een waarde in dan moet deze nieuwe waarde automatisch in de grafiek getoond worden terwijl de waarde bij augustus 2000 dient te verdwijnen. Dit is niet het geval nu
Verder heb ik een aantal vragen
1) Hoe krijg je de bijbehorende datums bij de X-as? (Nu worden de nieuwe datums niet getoond langs de x-as als ik de waarden van juni, juli en augustus invul. Ook de oude datums verdwijnen niet.
2)Ik heb de Nederlandse uitvoering van Excel Ik neem aan dat de functie OFFSET=VERSCHUIVING en COUNTA=AANTALARG Is dit juist?
3) In het juist dat het bereik in de formule voor XValue 2 maal ingevuld moet worden? Immers cel E10 verwijst al naar het bereik nl 10 en iets verderop staat ook nog een keer 365.

If you prefer to continu this tread in the english laguage, please let me know. It does not provide a problem to explain my requirements and questions in the english language.

Dag Hans.

Als je het niet erg vind probeer ik verder in het Nederlands te gaan.
Ik ben al wel meer als 40 jaar weg uit nederland maar wil toch wel proberen om het zo goed mogelijk bij te houden.
Maar dat betekend wel dat ik natuurlijk de benamingen in Excel, en vele andere programmas niet in het nederlands ken.
Op school hadden we dat probleem met schuifmaten niet!!!!!!

Heb je die formulae in de "Name Manager" gezet?
Als je op Tushar Mehta's site, en ook andere natuurlijk, kijkt ken je het allemaal lezen.
De betere "Name Manager" ken je van Jan Karel Pieterse' site gratis downloaden.

http://www.jkp-ads.com/officemarketplacenm-en.asp

http://www.tushar-mehta.com/excel/charts/pipeline/index.htm

http://www.tushar-mehta.com/excel/charts/stacked_columns.htm

Als er nog meer vragen zijn, laat het dan weten

Good luck

Han

Na wat zoekwerk vwb de benaming en de plaats van de functie in de Nederlandse versie van Excel 2007 is het me gelukt om de grafiek "voortschreidend" te maken alsmede de daarbij behorende steeds automatisch aanpasssende X-as. Het werkt als een zonnetje
Bedankt voor de hulp jolivanes. Ik zal deze draad nu sluiten want het probleem is opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan