• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voortschrijdend gemiddelde berekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter 0707
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

0707

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Enkele jaren geleden heb ik met hulp van enkele anderen een opzet gemaakt om de puntenregistratie van leerlingen in bij te houden.

Een werkblad is verdeeld in 3 periodes. Per periode kunnen 5 toetsen ingegeven worden. De weging kan aangegeven worden.
De punten die gegeven worden zijn: g - rv - v - m - o. Deze beoordelingen zijn gekoppeld aan een waarde, respectievelijk: 9 - 7 - 5 - 3 - 1. Door een berekening wordt per periode een gemiddelde uitgerekend en weergegeven als een van de letters.

Nu wil ik graag een kolom toevoegen waarbij een jaargemiddelde wordt uitgerekend. Ik dacht de formule te gebruiken die in de gewone berekening gebruikt wordt en deze aan te passen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb deze formule lang geleden ook niet helemaal zelf geschreven, dus ik weet ook niet zo goed hoe deze is opgebouwd.

Weet iemand raad?

Bedankt alvast.

In de bijlage het bestand.Bekijk bijlage voorbeeld.xlsm

wil je het gemiddelde van alle losse cijfers bij elkaar?
of het gemiddelde van de gemiddelden ?

en als je 6,2 gemiddeld haalt hoe kun je dan maar op een V (dat staat voor een 5) uit komen?

Ik wil het gemiddelde van alle losse cijfers graag berekenen

Dat je bij een 6.2 een v krijgt is omdat je nog niet aan de 7 zit. Maar het blijft lastig met een 5-puntschaal om dat eerlijk te doen. Vandaar dat ook de betekenis van bijvoorbeeld een v apart ingegeven kan worden.

6,2 is dichter bij 7 dan bij 5

als de weging van een kolom getallen op 2 zet, dan betekend dat toch niet dat alleen het cijfer 2 maal zo hoog wordt?
als je een laag cijfer zwaarder weegt moet het gemiddelde zakken.

Klopt, maar er zit ook een 80% norm achter. Maar die variabelen moet ik nog even goed uitzoeken.

er staat nu een gemiddelde formule in die exact berekend wat het gemiddelde is.
en als een slechte score zwaarder gerekend wordt zakt het gemiddelde.
de formule staat in de blauwe cellen
naast de oude formule dan kun je de waarden vergelijken.
de zelfde formule berekend ook het totale gemiddelde.
die 80% zie ik nergens staan.

ps deze formule kun je net als elke excel formule gebruiken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
als je de formule wil gebruiken dan kan hij aangepast worden dat hij geen 0 produceert als er geen waarden zijn.

en over dat af ronden:
het lijkt me mooier als je direct afrond naar de dichtstbijzijnde tabel_waarden (1,3,5,7.9)
en niet eerst naar het dichtstbijzijnde gehele getal, en dan pas naar de tabel
op jouw manier kan een 6,2 een 5 worden ipv een 7

Laatst bewerkt:
Allereerst: bedankt voor de formule die het gemiddelde berekent.
Wat bedoel je precies met dat de formule geen 0 genereert als er geen waarden zijn? Er wordt nu toch geen 0 gegenereerd? Lost dat nog iets op in de formule, of maakt dat verder niets uit?
Ik ben namelijk al blij dat het werkt op deze manier, mijn kennis van Excel reikt niet ver genoeg om het nog gelikter te maken.

De berekening van het gemiddelde is op deze manier inderdaad niet helemaal eerlijk. Het is niet de bedoeling dat een 6.2 een 5 wordt.
Maar als ik mijn waarden verander, lijkt dat probleem opgelost:
o=1
m=2
v=3
rv=4
g=5

De 80%norm wordt toegepast bij het nakijken. Afhankelijk van die norm krijgt een leerling een o-m-v-rv-g. Omdat iedere toets een ander aantal vragen heeft, wordt dat handmatig gedaan en is dat niet in Excel verwerkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan