Voortschrijdend gemiddelde Query filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tecor

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 feb 2016
Goede middag,

Kom al regelmatig op het forum, voornamelijk op het (Microsoft office)Access gedeelte. Ben nu +/- 5 jaar bezig met Access, eerst wat al bestaande dingen aangepast en sinds een tijdje zelf complete databases aan het bouwen.

Ben bezig om een voorraadbetrouwbaarheid systeem te maken. Nu wil de gebruiker dat de rapportage/grafiek gerapporteerd wordt per magazijn met een voortschrijdend gemiddelde. Het voortschrijdend gemiddelde zou vanaf 1 januari weer opnieuw moeten beginnen voor dat betreffende jaar.

Opbouw database:
Tabel A bevat, magazijn(nummer), opnamedatum, Locatie, Absoluut*1, VBH*2, Week
*1 Is de locatie betrouwbaar ja(100%) of nee(0%)
*2 Hoe betrouwbaar is de locatie (0% tot 100%

Nu wil ik van Absoluut en VBH het voortschrijdend gemiddelde berekenen en dat is mij gelukt met de volgende Query:
[SQL]SELECT A.datumopname, A.magazijn, A.VBH, A.Abosluut, A.locatie, (Select Avg(VBH)
From [TEST] as B
Where B.[datumopname] Between A.[datumopname] And DateAdd("m", -12, A.[datumopname])) AS MAVBH, (Select Avg(abosluut)
From [TEST] as B
Where B.[datumopname] Between A.[datumopname] And DateAdd("m", -12, A.[datumopname])) AS MAABS
FROM TEST AS A
WHERE ((([A].[magazijn])="5"))
ORDER BY A.datumopname;
[/SQL]
Echter in de kolom magazijn, zijn in principe 2 magazijnen mee genomen, magazijn 4 en 5. Nu berekend de query het gemiddelde over alle data van de bepaalde periode, ik wil echter dat die dat alleen doet van magazijn 4 of 5. Ik weet niet hoe, maar mischien dat jullie het wel weten.

Misschien hebben jullie sowieso een betere/nettere oplossing dan de huidige die ik nu gebruik. Een zetje in de juiste richting zou geweldig zijn!
In de bijlage heb ik een versimpelde tabel met data en de query die ik gebruik.

Met vriendelijke groet,
Tecor

Bijlagen

Je gebruikt tekstvelden voor je percentages waardoor je überhaupt al blij mag zijn dat er getallen uitrollen. En je krijgt op deze manier nooit gemiddeldes vanaf 1 januari omdat je altijd vergelijkt met dezelfde invoerdatum van het jaar ervoor.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je input Octafish, de tekstvelden zijn ontstaan doordat ik data van een andere query rechtstreeks in een tabel heb gezet. Daarbij heeft Access deze automatisch op tekstvelden gezet i.p.v. de originele instellingen. De jaarafscheiding wordt eveneens in die vorige query opgevangen.

Het is allemaal een beetje houtje touwtje, maar brengt me wel (gedeeltelijk) naar het resultaat wat ik zoek. Als ik het allemaal wat beter snap kan ik het efficiënter en logischer gaan inrichten, maar moet vooralsnog me doel halen om het voortschrijdend gemiddelde tevoorschijn zien te halen.

SQL is aardig nieuw voor mij en probeer het te doorgronden, maar misschien is de query die ik gebruik te complex voor mij.

de tekstvelden zijn ontstaan doordat ik data van een andere query rechtstreeks in een tabel heb gezet.
Dat snap ik niet helemaal; blijkbaar heb je een import ergens vandaan gehaald, die je (na bewerken, neem ik aan) importeert in een andere tabel. Dat deel snap ik nog, want dat doe ik zelf ook als ik externe gegevens moet importeren: de layout daarvan is zelden dat wat ik wil hebben. Maar dan voeg ik de nieuwe data dus toe aan een tabel waarvan de velden wél goed zijn ingesteld. Als ik dus, zoals jij blijkbaar ook hebt, gegevens importeer die een tekstopmaak hebben gekregen bij de import, maar die eigenlijk getallen zijn, dan importeer ik die velden naar een tabel waarin de doelvelden wél een getalveld zijn, en niet naar een ander tekstveld. Dat heeft namelijk niet zoveel zin!
Ik heb in je tabel dus wat numerieke velden gemaakt en daar de waarden van Absoluut (die veldnaam was nog beschikbaar ;) ) en VBH in gezet. En daar de formules op aangepast. Ben nog even bezig met de juiste subtotalen, dus wordt vervolgd :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan