• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voortschrijdende gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

WokkieVlokkie

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Ik probeer een voortschrijdend gemiddelde te bepalen. Hiervoor heb ik in kolom B de maanden aangemaakt en in kolom C de data. Nu wil ik door de beginmaand in te voeren in cel C3 een gemiddelde over 12 maand bepalen.

Dus vanuit de invoer moet de betreffende functie de cel in kolom B zoeken met de betreffende maand en vervolgens het gemiddelde waarde over de vorige/volgende twaalf maand in kolom C bepalen.

Ik ben in de weer geweest met de volgende functie: =SOM(VERSCHUIVING(B8;0;1;12;1)). Hierin heb ik voor B8 ingevuld: VERT.ZOEKEN(C3;B6:C20;2;ONWAAR). Dit kan ik niet invoeren. Probleem is volgens mij nu dat VERT.ZOEKEN geen celverwijzing geeft maar een waarde. Hoe kan ik dit oplossen?

stuur je probeersels maar eens op
dan zul je zien dat velen je kunnen helpen.

groet sylvester

Voortschrijdend gemiddelde

Hierbij het proefbestand. Misschien dat het hiermee iets duidelijke wordt. Heb overigens al iets geprobeerd met AANTAL.ARG. Dit functioneert maar geeft geen flexibiliteit.

Het is duidelijk. Als nieuwkomer moet ik eerst nog even uitvinden hoe het precies werkt met het uploaden van bijlagen. Doe ik zo snel mogelijk:rolleyes:

WokkieVlokkie,

Probeer dit eens :

Code:
=GEMIDDELDE(VERSCHUIVING($B$5;VERGELIJKEN($C$2;$B$6:$B$20;0);1;12;1))

Het stuk met vergelijken kijkt in kolom B naar de positie van de datum in cel C2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan