• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaadelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roadrocker66

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2009
Berichten
104
Hallo allemaal.

Ik heb in excel een debiteuren list gemaakt.
Nu heb ik een vraag over de voorwaardelijk opmaak.

in cel F7 heb ik een factuurdatum en in H7 heb ik de vervaldatum en in cel P7 heb ik een keuzelijst voor betaald Yes of No.
Wel nu.
Stel de factuur datum is 8-8-2016 en de vervaldatum is 30 dagen later op 7-9-2016
Hoe kan ik dan op de vervaldatum of na de vervaldatum (en nog niet betaald), de vervaldatum in cel H7 van 7-9-2016 rood laten kleuren?
En stel de factuur is wel betaald en ik selecteer in cel P7 Betaald(Yes en No) Yes, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de cel H7 na de vervaldatum niet alsnog rood kleurt?
De opmaak moet kunnen worden doorgetrokken van cel H7 t/m bijvoorbeeld H32 of meer.

Met vriendelijke groet Jeen.
Office 365
Database.jpg
 
Zoiets?

Code:
=EN(NU()>$H$7;$P$7<>"Yes")

Zou je de volgende keer een voorbeeld bestand ipv een print screen toe kunnen voegen. Dan kunnen helpers daar gelijk in werken en hoeft men zelf geen voorbeeld te maken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Quiby

Heb je formule uitgeprobeerd maar hij werkt niet.
Heb je nog een andere suggestie.
Zal een bestand meezenden in plaats van een print screen.
Bekijk bijlage Map1.xlsx
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 37
Snap er niets van.
In cel h8 doet ie het wel maar in cel h7 niet.
Begrijp ik iets niet goed of zo.
Okey. zo denk ik aangaande cel f7, h7 en p7:
is de datum in cel h7 groter is dan 30 dagen (is verstreken) na factuurdatum in cel f7 en niet betaald, "datum kleurt rood"
Is factuur wel binnen de 30 dagen betaald en zet ik in cel p7 de keuze op yes dan kleurt de datum in cel h7 na 30 dagen niet rood
Is in cel p7 de keuze No dan hoeft de datum in cel h7 binnen de 30 dagen na factuurdatum in cel f7 nog niet rood te kleuren. wel de regel.
Yes werkt dus prima in uw formule maar bij keuze No zou die nog niet binnen die 30 dagen na factuurdatum rood mogen kleuren.
Sorry voor het ongemak.
Ik vind uw Yes in formule in rij 8 perfect. precies zo als ik het bedoel.
Daarvoor mijn hartelijke dank.
 
Volgens mij heeft de functie NU() er niets mee van doen.
Code:
=EN(F7>0;H7>F7+29;P7<>"Yes")
 
Bijna goed.
Nu zit ik nog met het probleem dat wanneer de keuze in P7 (Blanco, Yes of No) een blanco keuze is de datum in h7 ook rood blijft.
Zou graag willen dat er bij Yes of een blanco keuze de datum in h7 onveranderd van kleur blijft.
No werkt nu perfect, Yes werkt perfect alleen blanco nog niet.
Ben zeer vereerd met jullie kennis.

mvg. Jeen
 
Laat het bestand eens zien hoe het er bij jou instaat.

Cel H7 wordt door mijn gegeven formule rood als de datum in H7 29 dagen groter is dan cel F7 en cel P7 blanco is of 'No' bevat.
Daar zit het probleem dus niet.
 
Weet je het nu zeker?
In de berichten 1, 5, 7 is het herhaaldelijk net andersom.

Edit: Bericht weer verwijderd door @Roadrocker66.
 
Klopt. Als cel p7 is no dan kleurt de datum in cel h7 rood. Precies zo als ik het wil.
Maar als de keuze in cel p7 emty of blanco is kleurt ie ook rood wat niet hoeft. Daar mag die ook onveranderd blijven. Yes is oké , no is ook oké maar emty of blanco niet.

Ps. Kan even geen bestand mee zenden. Niet thuis.
Mvg. Jeen.
 
Als je thuis bent test je eerst de formule uit #8 maar eens voor het weer veranderd.
 
Volgens mij is het doel van een tabel om gegevens te verzamelen. Lege regels bevatten geen gegevens en zet je dus niet in de tabel. Op het moment dat je weer nieuwe gegevens gaat invoeren dan zullen de formules, opmaak, gegevensvalidatie, etc automatisch meegenomen worden.

Op het moment dat je een factuur invoert heeft deze een aantal kenmerken die van belang zijn. (in tabel jargon verplicht zijn). Om er vier te noemen:
1. Het factuurnummer;
2. De factuurdatum;
3. De vervaldatum;
4. De status van betaling.

1 en 2 Als deze ingevuld zijn kan de status van 4 nooit leeg zijn. Een factuurbetaling kan maar een paar statussen hebben: Betaald, Niet Betaald, On Hold, en misschien nog wat.

3 is afhankelijk van de inkoopvoorwaarden of de afspraak met een debiteur maar zal ook altijd ergens te vinden zijn.

Dit alleen ter overdenking van een betere structuur.;)
 
Zo beter?
 

Bijlagen

  • Map1 Q.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 28
Goede avond HSV.
Het lijkt er op dat je formule werkt. Hartelijk dank hiervoor.
Kun je me uit leggen hoe deze formule is opgesteld zodat ik hem kan begrijpen en zou je achter Yes ook nog emty of leeg of "" kunnen zetten?
=EN(F7>0;H7>F7+29;P7<>"Yes")
Wat betekend de =EN in deze formule?
mvg. Jeen.
 
Goedenavond Jeen.

Als de formule werkt waarom moet daar dan nog wat achter?
Zet de formule in een cel en verander de cellen F7, H7 of P7.
Als er WAAR komt te staan in de cel wordt de cel met de VW-opmaak op rood gezet.

Betekenis van =EN(
En F7 is groter dan 0 of leeg, en cel H7 is groter dan celwaarde F7+29, en cel P7 is niet "Yes"
Als aan al die voorwaarden is voldaan, veranderd cel H7 van kleur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan