• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaarde in gelinkte excels?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lies79

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2012
Beste Excellers

Ik heb 2 Excels. In Excel A staat een balans met rekeningnummers. In Excel B staan in kolom M ook rekeningnummers, via vert.zoeken, haalt hij in Excel A gegevens op uit kolommen F en H.
Is het mogelijk om in Excel A een voorwaarde te maken dat als in Excel B in kolom M een rekeningnummer niet voorkomt, dit rekeningnummer in Excel A gekleurd wordt?
Kan ik in Excel A dan ook bv. vert.zoeken gebruiken. Gaat dat geen fout geven?

Excel A is uit een boekhoudpakket gehaald, ik heb al gevraag of dit in Excel B ingevoerd kan worden, maar blijkbaar werkt dit enkel met versies voor 2007. Ze konden me niet beloven dat dit tegen het einde van het jaar wel zou kunnen. :confused:

Alvast bedankt.

Dat kun je inderdaad met vert.zoeken doen.
Om de fout op te heffen zet er dan als.fout voor. dan krijg je iets van:

Code:
als.fout(vert.zoeken(blablabla);"rekening niet gevonden")

Hier kun je dan een VW-opmaak op los laten.

Niels

Ok, dit ga ik even uitproberen.
Stel dat dit lukt, hoe kan ik dan bv zorgen dat in Excel B dit toegevoegd wordt?
dus bv
In Excel B staat er al het volgende

611251 Huur personenwagen 543.97
612151 Brandstof PW 225.43

In Excel A zou ik dan bij onderstaande rekening
611421 Onderhoud en herstel. gebouw 1420.00

"rekening niet gevonden" krijgen, kan dit tussengevoegd worden in Excel B tussen 611251 en 612151

Wat wil je eigenlijk?
Als het rekeningnummer in bestand B wordt toegevoegd heeft de formule toch geen nut meer.
En reageren op stel dat dit lukt is voor mij onzinnig want je kunt ook eerst testen en dan melden of het gelukt is.

Niels

Elk jaar wordt de balans uitgelezen uit het boekhoudpakket, maar het kan zijn dat er een rekeningnummer is bijgekomen, daar wij 175 klanten hebben en ik niet elk dossier doe, moet dus eerst gekeken worden in Excel B of er toevallig geen rekeningnummer in Excel A is bijgekomen.
En als dit wel in Excel A is bijgekomen, dan moet dit toegevoegd worden in Excel B.
En ik kan niet direct testen, want ik ken mezelf en dan ben ik daar uren mee bezig en er zijn nu iets belangrijkere dingen die af moeten.

Niels, de als.fout formule werkt perfect.:thumb: (hartelijk dank hiervoor).
Dus in Excel A, controleer ik of het rekeningnummer ontbreekt in Excel B.
Ontbreekt dit in Excel B, hoe kan ik het dan het rekeningnummer vanuit Excel A automatisch tussenvoegen in Excel B?:o

Laatst bewerkt:
Via VBA kan je een nummer opzoeken en zonodig toevoegen aan Excel B.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio

Dus in Excel B staat het volgende

In Excel A heb ik dus gevonden dat volgende niet in Excel B zit,

dit zou dus in Excel B ertussen moeten komen, zoals

Hoe kan ik dit bekomen met een macro?

Kan je voorbeeldbestanden van A en B bijsluiten?
Wat is het pad van de bestanden?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bekijk bijlage Voorbeeld specificaties.xlsmBekijk bijlage Voorbeeld Actuele Balans.xls

"Voorbeeld Actuele balans" wordt geëxporteerd uit een boekhoudpakket.
In "Voorbeeld Specificaties balans", moet het algemeen rekeningstelsel nog ingegeven worden, dus dit zit er nog niet volledig in, maar het rekeningstelsel wordt dus per dossier aangepast, er kunnen rekeningen bijkomen.
Als er toevallig in Actuele balans een rekeningnummer bijgekomen is dat nog niet in Specificaties Balans zit, dan zou dit toegevoegd/tussengevoegd moeten worden, tussen de juiste rekeningen.

Als heel het rekeningstelsel er in staat, dan kan ik natuurlijk niet meer verbergen via kolom M (zie macro), maar daar moet ik nog iets op verzinnen.

Alvast bedankt om te reageren.

Laatst bewerkt:
In de 1e plaats hoop ik dat je fictieve gegevens heeft gestuurd.:eek:

Ik heb een macro geschreven die kijkt welke waardes er niet in Excel B staan.
Dat zijn:
Bij: Opnames boekjaar 2011 416181
Af: Stortingen en privé-betaling leveranciers boekjaar 416181
Overgedragen verlies 140000

Er zijn dus 2 posten met hetzelfde nummer.
Welke omschrijving moet gebruikt worden?

Is het niet beter om de rekeningnummers centraal op te slaan zodat beide bestanden ernaar verwijzen?

Hoezo zou je de M-kolom niet meer kunnen verbergen nadat het rekeningstelsel erin staat?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik zal even uitleggen wat eigenlijk de bedoeling is.
Uit een boekhoudpakket kan ik een balans exporteren. Deze sla ik momenteel als een aparte Excel op.
Het rapport, is 1 opmaak en dat moet gebruikt worden voor elk dossier.
Het rapport mag niet te veel gewijzigd worden, want mijn baas heeft hier 2 jaar aan gewerkt, kent helemaal niets van Excel, maar er mag bijna niets gewijzigd worden. Dus alles moet zo blijven staan.

We gebruiken normaal gezien voor elk dossier hetzelfde rekeningstelsel, maar in sommige dossiers worden er rekeningen bij gemaakt tijdens het jaar, die misschien nog niet in het rapport zitten.
Ik weet hoe ik kan kijken of een rekeningnummer vanuit de balans al in het rapport zit, maar dan is de vraag, hoe kan ik dit ontbrekende rekeningnummer automatisch tussenvoegen.
Ik heb mijn rapport al aangepast aan het rekeningstelsel dat we gebruiken, dus ik zal een van de dagen een nieuwe versie laten zien, misschien is alles dan duidelijker.

Alvast bedankt om de macro te maken en bedankt voor uw antwoord.

Groetjes Lies

Bedankt voor je toelichting.
Het zou heel handig zijn als er een consequente layout wordt gebruikt.

Bijvoorbeeld:
Bij: Opnames boekjaar 2011 416181
Af: Stortingen en privé-betaling leveranciers boekjaar 416181

De toelichtingen staan niet in dezelfde kolom als de toelichting van:
Overgedragen verlies 140000

Met een macro is het dan een stuk lastiger om gegevens te vergelijken en op te halen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio

Daar zit ik ook nog mee, met de bij en af. Maar ik hoop dat dit veranderd als alles in het nieuwe boekhoudsysteem staat. Dus met de Bij en Af hou ik op dit moment nog niet zoveel rekening, het is vooral in spec.res dat er rekeningen kunnen bijkomen.
Dus als ik geconstateerd heb dat een bepaalde rekeningnummer niet in voorbeeld specificaties voorkomt, hoe kan ik dit dan via een macro tussenvoegen?

Alvast bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan