voorwaarde in query uit onafhankelijke tabel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Ik heb een eenvoudige verwijderquery waarbij ik op 2 velden filter. De ene voorwaarde is erg simpel, en bevat 1 waarde. De andere voorwaarde is echter wat moeilijker, ze bevat een aantal getallen uit 8 cijfers, momenteel in totaal een 12tal. Echter komt er af en toe een nieuw getal bij, en daarom zou ik willen dat de gebruikers eenvoudige deze lijst van getallen kunnen aanvullen, zonder daarbij in de query zelf te moeten gaan knoeien.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om deze getallen in een eenvoudige tabel te steken, met slechts die getallen als enige veld, en dan op 1 of andere manier naar deze tabel te verwijzen in de query, zodat hij ook op de getallen in die tabel gaat filteren. Is iets dergelijks mogelijk, of moet je de getallen verplicht in de query zelf invullen?

Als je een filter in een query gebruikt, dan moet dat filter uiteindelijk de waarden bevatten waarop je wilt filteren. Je kunt niet op een veldnaam filteren, want dat is ongetwijfeld geen waarde in het te filteren veld. Dus zul je, als je de waarden uit de filtertabel als filtering wilt gebruiken, een functie moeten maken die het filter aanmaakt. Zo'n functie leest dan de tabel uit, en zet alle waarden in een IN string.

Rebirth,

Ik begrijp dat je een lijst van waarden hebt die je wil deleten uit een tabel.
Daar zijn twee mogelijkheden voor, of je laat de waarden aanklikken op een formulier waarna je met VBA een volgende Delete query kan maken.
Code:
DELETE * FROM Leden WHERE IsLid = False AND Straat in (Flanderstraat, Meidoornlaan, Bronbeek)

Een andere methode is om de te verwijderen lijst in een tijdelijke tabel (bijvoorbeeld "Tijdelijk") te zetten en de query als volgt op te bouwen:
Code:
DELETE * FROM Leden WHERE IsLid = False AND Straat in (SELECT Straat FROM Tijdelijk)

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan