• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaarde, pas na 6 getallen de som

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roberto83

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2011
Beste magiers,
pas na 6 getallen in een regel van 12 kolommen wil ik dat de 6 hoogste getallen opgeteld worden, minder dan 6 niks weergeven of 0.
weet iemand de formule kombinatie. zat zelf al met "aantal als" en dan de formule "grootste" maar dit lukt niet
bij voorbaat dank
Robert

Code:
=ALS(AANTAL(A1:L1)<6;0;SOM(GROOTSTE(A1:L1;RIJ(1:6))))

Afsluiten als matrixformule.

Beste Roberto83

Als er maar 6 getallen mogen voorkomen, zijn dit toch altijd de 6 hoogste getallen ?
Of zie ik iets over het hoofd ?

Een variant, hoeft niet als matrixfunctie afgesloten te worden:
Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((AANTALARG(A1:L1)>=6)*GROOTSTE(A1:L1;RIJ(1:6)));0)
@Danny:
"Of zie ik iets over het hoofd"... ja lijkt me wel. Er staat niet in de vraag dat er maximaal 6 getallen mogen zijn, er staat dat er minimaal 6 moeten zijn. ;)

Laatst bewerkt:
Beste allemaal,
bedankt voor de reaktie.
bijgaande bestand heb ik grotendeels met behulp van de info op dit forum gemaakt.

Heb het een en ander geprobeerd, gaat om het tabblad schutters, laatste kolom. pas als er 6 uitslagen staan wil ik hier een som van de hoogste 6. in Q2 heb ik de matrixformule van VenA gezet maar deze telt gelijk op. Mocht iemand nog verder verbeteringen hebben hoor ik ze graag. tab bladen van de maanden sorteren nadat kolom AE wordt ingevuld.Bekijk bijlage 332642

Laatst bewerkt:
Code:
=als(aantal.als(b2:m2;">0")<6;0;som(grootste(b2:m2;rij(1:6))))

opgelost

Beste VenA, Nu werkt het zoals ik graag wilde. bedankt voor de service.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan