• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk horizontaal optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geweldig777

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2012
Beste allemaal,

Ik vraag mij af op welke manier je voorwaardelijk horizontaal kan optellen in Excel. Verticaal is het een simpel maar ik heb nu voor het eerst dat ik dit horizontaal moet gaan doen en dat is andere koek ben ik achter gekomen.

Ik had zelf verwacht dat dit wel kon doormiddel van de functie SOMALS. Helaas werkt deze alleen verticaal merkte ik.
Ik heb zelf het vermoeden dat het wel moet lukken door formules te nesten. Echter, kom ik er zelf niet uit.

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd als voorbeeld. In cel A12 heb ik 31-05-2012 als parameter opgegeven. Als resultaat verwacht ik dat de cellen A6 t/m E6 worden opgeteld. Het resultaat in cel A13 dient daarom 15 te zijn. Uiteraard wil ik naar behoefte de parameter in cel A12 kunnen wijzigen en dat vervolgens automatisch de benodigde cellen bij elkaar worden opgeteld. Kan iemand mij helpen?

Ik ben benieuwd.

Groetjes.

p.s. de daadwerkelijke bestand waarmee ik werk is enorm groot. Het is op dit moment geen optie om de gegeven anders te organiseren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Lukt het misschien met deze somproduct formule?

Code:
=SUMPRODUCT((A6:L9)*(A4:L4=A12))

Wat voor uitkomst had je verwacht in A13.

Lukt het misschien met deze somproduct formule?

Code:
=SUMPRODUCT((A6:L9)*(A4:L4=A12))

Bedankt voor je reactie Popipipo,

Deze formule werkt helaas ook verticaal en geeft een verkeerd resultaat. Zie mijn gewijzigde vraagstelling voor het gewenste resultaat.

En dit?
Code:
=SUMPRODUCT((A6:L6)*(A4:L4<=A12))

Maar dan begrijp ik nog niet wat je met rijen 7 tm 9 wilt

Bedankt voor je reactie Popipipo,

Deze formule werkt helaas ook verticaal en geeft een verkeerd resultaat. Zie mijn gewijzigde vraagstelling voor het gewenste resultaat.
Somproduct werkt zowel verticaal als horizontaal. Bereiken aanpassen en de = naar <= en hij werkt prima. uitgetest met: =SOMPRODUCT((A4 : L4<=A12)*(A6 : L6)) en werken als een trein ook met andere data.

Succes,

En dit?
Code:
=SUMPRODUCT((A6:L6)*(A4:L4<=A12))

Maar dan begrijp ik nog niet wat je met rijen 7 tm 9 wilt

Hoi Popipipo,

Heb zojuist een nieuw bestand geupload met wat nadere uitleg hoop dat deze duiddelijker is. Op basis van de invoer wil ik per regel t/m een bepaalde datum de aantallen optellen.

Mijn eerder geplaatste formule is met een paar aanpassingen wat $-tekens betreft prima te gebruiken.
Code:
=SUMPRODUCT(($B6:$M6)*($B$4:$M$4<=B$14))

Zet deze formule in B15 en kopieer door tm C18

Ik zou deze doen in B15 en doortrekken naar beneden en naar rechts:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$6:$A$9=RECHTS($A15;1))*($B$4:$M$4<=B$14)*($B$6:$M$9))
Succes,

Somproduct werkt zowel verticaal als horizontaal. Bereiken aanpassen en de = naar <= en hij werkt prima. uitgetest met: =SOMPRODUCT((A4 : L4<=A12)*(A6 : L6)) en werken als een trein ook met andere data.

Succes,

Beste Thankyou,

Bedankt voor je reactie deze formule werkt inderdaad.
Probleem opgelost.

Dank je wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan