• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk maximum

Status
Niet open voor verdere reacties.

bhiemstra

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2010
Goedemiddag,

Ik heb een tijd zitten speuren op het forum naar een oplossing voor mijn probleem, maar kon er geen vinden. Mijn vraag:

Ik heb 3 kolommen met in totaal 6 rijen. De eerste kolom bestaat uit namen, de tweede uit letters en de laatste uit cijfers. Ik ben nu op zoek naar de formule om het maximum weer te geven in een bepaalde cel behorende bij een letter (zie ook bijlage).

Door een extra kolom toe te voegen met somproduct en deze te vergelijken met de letter lukt het me wel, maar dit is niet zo'n "nette" oplossing. Heeft iemand een idee hoe ik dit rechtstreeks zou kunnen doen?

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Bijlagen

bhiemstra,

Als eerste hartelijk welkom op dit forum. :)
Ik heb je bestandje bekeken en op F1 en F2 een formule neergezet voor je die alleen kijkt naar kolommen A en B (niet naar C).
Kijk maar of je er iets aan hebt, het is een MATRIX-formule afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.pv. enter.

Succes,

Bijlagen

Het kan b.v. met volgende formule voor F1:
Code:
=VERSCHUIVING(A$1;VERGELIJKEN(MAX(ALS(B$2:B$7=E1;C$2:C$7;""));ALS(B$2:B$7=E1;C$2:C$7;"");0);)
Let op!!! Matrix formule, bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

bhiemstra,

Als eerste hartelijk welkom op dit forum. :)
Ik heb je bestandje bekeken en op F1 en F2 een formule neergezet voor je die alleen kijkt naar kolommen A en B (niet naar C).
Kijk maar of je er iets aan hebt, het is een MATRIX-formule afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.pv. enter.

Succes,
jammer, maar die formule werkt niet....maak van cel B4 maar eens een b.

Beste "Bandiet",

Bedankt voor je tip !
Maar . . . . Heb jij ook even in cel A2 gekeken? Maak hier nou eens n1 van en misschien kom je dan op je oordeel terug ?

Ps.
Ook met het gebruik van kolom C had ik een oplossing, welliswaar anders dan de jouwe, maar dit is dan weer een andere weg naar Rome .. .
Code:
=INDEX(A2:A7;VERGELIJKEN(MAX(ALS(B2:B7=E1;C2:C7));ALS(B2:B7=E1;C2:C7);0))
Matrixformule

Succes,

Laatst bewerkt:
Oke, jij kijkt niet op welke regel het getal/cijfer (kolom C) maximaal is, maar jij kijkt naar de regel waar het cijfer van de naam (kolom A) maximaal is.
Het is maar net wat de TS bedoelt, misschien is jouw oplossing dus wel de goede. De TS zal het weten.

@Paul,
Ik heb werkelijk geen idee welke kant hij op wil en dus een gok genomen . . .
Ik hoop dat hij ook eens naar mijn handtekening wil kijken. ( en dan bedoel ik niet het vertaal gedeelte) :D

Hartelijk dank voor de reacties. Het antwoord wat ik zocht, stond er helaas niet tussen, maar het heeft me wel de inspiratie gegeven het op te lossen.

Volgende keer zal ik proberen mijn probleem wat duidelijker te formuleren

edit:

klein foutje eruit

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan