• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk opmaak bedriegt

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvsoest

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Hallo,

Aan een aantal cellen heb ik een voorwaardelijke opmaak toegekend. Alle cellen die > 6 worden rood.
Je denkt nu dus dat de achtergrondkleur ook rood is maar dat is dus niet waar. De achtergrond is eigenlijk gewoon wit. Blijkbaar is een voorwaardelijke opmaak iets anders dan de normale opmaak methoden.

Ik kwam hier achter door dat ik een functie gemaakt heb waarin ik rode gekleurde cellen wil tellen maar dat werkte niet, nee logisch want de achtergrond kleur is helemaal niet rood.

Function FunTelAantalCellen(bereik As Range, kleurBereik As Range) As Integer
'JvS telt cellen in bereik met bepaalde achtergrondkleur
'4 = helder groen
'3 = rood

intKleurindex = kleurBereik.Interior.ColorIndex
Dim objCel As Object
Dim intAantal As Integer
For Each objCel In bereik.Cells
Debug.Print objCel.Interior.ColorIndex & "-" & intKleurindex & "-"
If objCel.Interior.ColorIndex = intKleurindex Then intAantal = intAantal + 1
Next
FunTelAantalCellen = intAantal
End Function

Vraag met vba de kleur eens op bij een cel die met voorwaardelijke opmaak rood is gekleurd. Vermoedelijk is dat dan niet 3.
Er zijn meerdere kleurpalletten binnen excel, waardoor rood niet altijd 3 is.
Ik zal nog eens opzoeken hoe ik dat in het verleden eens opgelost heb.

Hallo Jan,

Als de cel rood gekleurd is door een voorwaardelijke opmaak is het zo dat de normale achtergrond kleur gewoon wit is. Alleen zie je dat niet zonder VBA-code.
Het is echt raar hoor en een probleem dus.

Bedankt vast voor je hulp.

Met Range("A1").FormatConditions(1).Interior.ColorIndex kun je wel de kleur opvragen die via voorwaardelijke opmaak ingesteld wordt, echter hiermee wordt niet gecontroleerd of de voorwaardelijke opmaak op dat moment ook actief is. False of True werkt niet in combinatie met Formatconditions, hierbij zou je weer op de ingevulde waarde moeten testen.

Hallo,

Leuke stukje code, ik heb dat vrijdag jl ook geprobeerd maar dat lukte toen niet. Ik kreeg een error. Ik zal het nu weer eens proberen. Op de cellen zit altijd die voorwaardelijke opmaak, dus dat is geen probleem.

Hoi,

Waarom wil je de voorwaardelijke opmaak gebruiken voor een 'voorwaardelijke' optelling?
Dezelfde voorwaarde die je gebruikt voor de opmaak kan je toch ook gebruiken in de functie =SOM.ALS.
Waarom moeilijk ......

Grts, Teun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan