voorwaardelijk opmaak wissen, opmaak behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

joske13

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2009
Hoi.

Ik zit met een probleempje waar ik niet uitkom, en dus is een beetje hulp meer als welkom.

Ik heb dmv een voorwaardelijk opmaak enkele cellen een kleurtje gegeven.

De gekleurde cellen zou ik graag copieren naar een andere sheet, maar dan wordt ook de voorwaardelijke opmaak meegecopieererd. En die verwijst dan naar enkele lege cellen??

Ik heb een bestandje bijgevoegd om één en ander duidelijk te maken.

Bij voorbaat is mijn dank reeds groot.

Bijlagen

De kleur uitvragen die van toepassing is zal niet makkelijk zijn.

Je kan veel beter (met VBA) de cellen op blad 2 kleuren aan de hand van weekend of niet op blad 1, de overeenkomstige cellen.

Overigens, WEEKDAG(A3;2)>5 doet hetzelfde als testen op 6 of 7.

De kleur uitvragen die van toepassing is zal niet makkelijk zijn.

Je kan veel beter (met VBA) de cellen op blad 2 kleuren aan de hand van weekend of niet op blad 1, de overeenkomstige cellen.

Wigi.

Allereerst bedankt voor je snelle reactie op dit onmenselijk tijdstip :)

Je zal wel gelijk hebben met het kleuren van werkdagen en weekeinddagen via VBA, maar ik moet wel even aangeven dat ik geen ster ben in het programmeren met VBA.

Ik krijg wel het een en ander voor elkaar middels het copieren van codes die ik op oa. dit forum vind, maar om nou zomaar toe te passen wat jij hier vermeld??? :(

Vandaar de vraag of iemand mij een beetje op weg wil helpen.

Wederom... Bij voorbaat dank.

Jos

Eerst even een vraagje. Is het niet zo dat de cellen standaard blauw zijn en alleen bij uitzondering zwart ? Zo ja, waarom dan 3 voorwaarden ?

Groeten,
Jacques

Eerst even een vraagje. Is het niet zo dat de cellen standaard blauw zijn en alleen bij uitzondering zwart ? Zo ja, waarom dan 3 voorwaarden ?

Groeten,
Jacques

Ik heb 3 voorwaarden, omdat ik maar 4 vergelijkingen in een "voorwaardelijke opmaak" kan zetten. En voor de blauwe heb ik er 5 nodig.
Mogelijk kan dit simpeler opgelost worden, maar daar ben ik niet van op de hoogte.

Dus heb ik 1 vergelijking voor zwart (weekeind)
en 2 vergelijkingen voor werkdagen (blauw)

Jos

Jos,

Misschien praten we langs elkaar heen.

Een werkdag is altijd blauw toch ?
Dus een cel is altijd blauw tenzij het een weekend/ feestdag is ?
Dus maar 1 voorwaarde ? (ALS Weekend, Zwart)

Of ben ik nou gek.

Jacques

Laatst bewerkt:
Jos,

Misschien praten we langs elkaar heen.

Een werkdag is altijd blauw toch ?
Dus een cel is altijd blauw tenzij het een weekend/ feestdag is ?
Dus maar 1 voorwaarde ? (ALS Weekend, Zwart)

Of ben ik nou gek.

Jacques

Ja, dat klopt.... (niet dat jij gek bent hoor ;))

Maar dat was helemaal het probleem niet.

Ik heb al jaren een snipper -adv dag lijst in excel, die ik jaarlijks bij moest werken, voor wat betreft weekeinden en werkdagen.
Dat wilde ik graag een beetje vergemakkelijken.

Dus zocht ik een oplossing zodat ik via een apart sheet (template) een lijst zou maken, waarbij ik alleen het jaartal zou hoeven wijzigen.
op een "1ste kalender" komt dan automatisch de juiste data te staat.
A1=31-12-2009 (in te vullen via een userform)
A5=A1+1
B5=A5+1 enz.

daaronder had ik dan een "nieuwe kalender" die door middel van een voorwaardelijke opmaak de juiste cellen de juiste kleuren gaf.

Werk perfect..... maar nu komt het "probleem".

deze "nieuwe" kalender moet gekopieerd worden naar meerdere sheets,omdat deze lijst bijgehouden wordt voor meerdere personen. Via een overzicht is dan alle data in 1 keer in te zien, dan wel te printen.

Alleen, tijdens het kopiëren naar een andere sheet probeert de "voorwaardelijke opmaak" de data te halen uit de de "1ste kalender", en die staat op sheet "template".
Voorwaardelijke opmaak naar een ander sheet leek niet te lukken, dus ik dacht: "Helpmij"

Nou bleek ik echter ook nog een snuggere collega te hebben, die mij de oplossing aandroeg in de vorm van een "naam definiëren".

Nu heb ik dus als voorwaardelijk opmaak een formule (=WEEKDAG(template!A$18;2)>5) waardoor de voorwaardelijke opmaak WEL naar een andere sheet verwijst.

Dus... probleem opgelost :thumb:

Jos

Ps. ik laat dit topic nog even open voor evenuele reacties.
Jullie zijn voor mij bezig een probleem op te lossen, en als ik dan plots de deur dichtgooi, puur omdat ik jullie niet meer nodig heb, dat vind ik niet netjes.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt.... (niet dat jij gek bent hoor ;))

Maar dat was helemaal het probleem niet.

Ik heb al jaren een snipper -adv dag lijst in excel, die ik jaarlijks bij moest werken, voor wat betreft weekeinden en werkdagen.
Dat wilde ik graag een beetje vergemakkelijken.

Dus zocht ik een oplossing zodat ik via een apart sheet (template) een lijst zou maken, waarbij ik alleen het jaartal zou hoeven wijzigen.
op een "1ste kalender" komt dan automatisch de juiste data te staat.
A1=31-12-2009 (in te vullen via een userform)
A5=A1+1
B5=A5+1 enz.

daaronder had ik dan een "nieuwe kalender" die door middel van een voorwaardelijke opmaak de juiste cellen de juiste kleuren gaf.

Werk perfect..... maar nu komt het "probleem".

deze "nieuwe" kalender moet gekopieerd worden naar meerdere sheets,omdat deze lijst bijgehouden wordt voor meerdere personen. Via een overzicht is dan alle data in 1 keer in te zien, dan wel te printen.

Alleen, tijdens het kopiëren naar een andere sheet probeert de "voorwaardelijke opmaak" de data te halen uit de de "1ste kalender", en die staat op sheet "template".
Voorwaardelijke opmaak naar een ander sheet leek niet te lukken, dus ik dacht: "Helpmij"

Nou bleek ik echter ook nog een snuggere collega te hebben, die mij de oplossing aandroeg in de vorm van een "naam definiëren".

Nu heb ik dus als voorwaardelijk opmaak een formule (=WEEKDAG(template!A$18;2)>5) waardoor de voorwaardelijke opmaak WEL naar een andere sheet verwijst.

Dus... probleem opgelost :thumb:

Jos

Ps. ik laat dit topic nog even open voor evenuele reacties.
Jullie zijn voor mij bezig een probleem op te lossen, en als ik dan plots de deur dichtgooi, puur omdat ik jullie niet meer nodig heb, dat vind ik niet netjes.

Hang je (werkende) voorbeeld nog even aan je reactie, want als ik je reactie lees is het zelfs voor mij nog niet duidelijk wat je bedoeld :confused:

En een voorbeeld zegt meer dan duizend woorden. :thumb:

Groeten,
Antoine

Oplossing

Hang je (werkende) voorbeeld nog even aan je reactie, want als ik je reactie lees is het zelfs voor mij nog niet duidelijk wat je bedoeld :confused:

Grappig, dat zelfs jij de oplossing niet snapt :P Terwijl jij de snuggere collega blijkt te zijn:)

Maar je hebt gelijk. Een voorbeeld zegt meer als 1000 woorden.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan