• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"voorwaardelijk rolmenu"

Status
Niet open voor verdere reacties.

radar

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om afhankelijk van de keuze in cel a1, uit een rolmenu, gemaakt via valideren lijst, enz., in cel b1 lijst 2 of lijst 3 als "rolmenu" te krijgen.

radar

Hoi radar,

Bedoel je zoiets?
Afhankelijk van de gekozen verkoper in cel D2, verandert het keuzemenu via valideren in cel E2.

Richard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Richard,

Yes, :thumb: zoiets zocht ik.

Alweer bedankt!!!!

Radar

Richard,
Iets te vroeg status afgehandeld meegegeven; jouw voorbeeld werkt zoals ik het graag zou
willen hebben; als ik dit namaak, voor zover zichtbaar, werkt het echter niet.
Vraag is dus hoe heb je dit aangepakt?
Het keuzemenu van de "oude keuze" blijft staan in E2 als ik in D2 een nieuwe waarde opgeef; ik moet dan eerst E2 weer activeren.
Is hier iets aan te doen, zodat dit "automatisch" meewijzigt.

Radar

Laatst bewerkt:
Beste Radar,

Je kunt in cel D2 de namen kiezen van drie verkopers. Dit heb ik ingesteld via Data - Valideren - lijst. De bron voor de lijst is =$A$1:$C$1, ofwel de drie namen van de verkopers.
De validatie in cel E2 is iets geavanceerder. Ten eerste kun je een lijst met items een naam geven en via validatie naar die lijst verwijzen. Dit mits de lijst in hetzelfde bestand staat.
Via de functie =INDIRECT(D2) verandert de validatie met de keuze van de verkoper. Via het naamvak kun je kiezen voor de drie naambereiken Jan, Kees en Piet.

Als je er niet uitkomt, kun je misschien een voorbeeld bestand zippen en uploaden naar deze site?
In het tweede voorbeeld laat ik zien dat jet INDIRECT nog kunt combineren met VERT.ZOEKEN.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Richard,

De stap die ik vergeten was, was het toekennen van een naam aan de dire bereiken.
Dat is dus nu opgelost; blijft het tweede deel van mijn vraag staan: het keuzemenu in E2 verandert pas als ik na in D2 een andere waarde ingegeven te hebben, E2 weer keuzemenu open.
Op die manier kan men op het verkeerde spoor gezet worden; jouw voorbeeld1 gebruikend:
als ik voor verkoper piet gekozen heb in D2 kan ik in E2 kiezen voor fiets auto of step.Stel ik kies voor step
Als ik vervolgens in D2 voor Jan kies, blijft in E2 step staan, totdat ik E2 weer activeer.
Dit kan leiden tot misverstanden.
Hoe dit te ondervangen?

Radar

Beste Radar, en anderen,

Dit is te ondervangen door eenevent die (in mijn voorbeeld) cel E2 leegt als D2 gewijzigd wordt. Maar het lukt me nu niet dit te testen (events zijn niet mijn sterkste kant). Een ander mischien vandaag al wel.

Richard

Radar,

Hierbij een Event-macro achter Blad1,zoals Richard bedoelde.

Bijlagen

Luc,

Duidelijk, dank je wel.
Is het ook mogelijk bij het maken van een keuze voor een andere verkoper dat vakje tweede keuzemenu leeg wordt (wel keuzemenu handhaven).

Radar

Hoezo niet fraai ?
Op deze wijze wordt voorkomen dat per abuis met onjuiste waarde in tweede keuzemenu wordt doorgerekend, nadat in eerste menu een wijziging plaatsvindt.
Voor mij een prima oplossing, dank je wel!:thumb:

Radar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan