• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk vertikaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rizo83

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2014
Ik heb een probleem, gezocht op het forum, maar het antwoord kan ik er niet uit filteren en volgens mij is het niet moeilijk:

Ik heb twee kolommen met data en ik zoek de aantal combinatie's en de locatie's van de combinatie. Hoe krijg ik dat voor mekaar? Ik vermoed iets met een combinatie met vertikaal zoeken, maar ik kom er niet uit.

Het bestandje moet meer duidelijkheid geven vermoed ik. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet,

Rizo

Bijlagen

Deze formule in G5 plaatsen en doortrekken beantwoord vraag #1 in je voorbeeldbestand.
Code:
=AANTALLEN.ALS($B$3:$B$12;$F5;$C$3:$C$12;G$4)

Ik snap nog niet wat je bedoelt met: "welke plek staan deze stuk voor stuk". Toelichting?

Daarmee bedoel ik dat ik de plek van de cel wil weten. Namelijk als er in de datakolommen in rij 2 en 6 een combinatie 1A staat, dan wil ik die rijen graag weten, zodat ik niet alleen het aantal weet, maar deze later ook kan vinden.

Wordt het zo duidelijker?

Dank voor het eerste antwoord, dit voldoet zeker! :) Wist niet dat deze functie ook zo te gebruiken is.

Hoop dat ik ook de rijen kan krijgen met een formule...

Je tweede deel van de vraag is een stuk lastiger... Daar is VBA voor nodig.

Is het een idee om iets met voorwaardelijke opmaak te doen? Dat is vrij gemakkelijk voor elkaar te krijgen. Gezochte combinatie licht geel op bijvoorbeeld.

Zie: Bekijk bijlage Tweekeerzoeken met vo.xlsx

Dank voor het meedenken ieg! :)

Voorwaardelijke opmaak is niet echt een optie. Een mogelijk optie zou dan sorteren moeten worden, maar ik wil zo veel mogelijk automatisch laten doen, dus alsnog een Macro oid...

Jammer dat het niet mogelijk is zonder VBA, ik had het gehoopt van niet.... :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan