• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

huibson

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Beste,

Als ik in cel B1 een systeem aanklik dan worden de onderliggende velden ingevuld d.m.v. verticaal zoeken. maar nu wil ik nog een zoekfunctie? Dat als ik in een regel in B3 t/m B9 een Ral kleur invul hij de cel(len) van Kolom D en E van de betreffende rij overschrijft met de waardes uit tabblad Batchnummers. Kan dit??

Zie voorbeeld

Groetjes Huib.

Bijlagen

In cellen D3 de volgende formule:
Code:
=IF($B3="";VLOOKUP($B$1;Productiemethoden!A:W;5;FALSE);VLOOKUP($B3;Batchnummers!B:D;2;FALSE))

En in cel E3:
Code:
=IF($B3="";VLOOKUP($B$1;Productiemethoden!A:W;5;FALSE);VLOOKUP($B3;Batchnummers!B:D;3;FALSE))

Vervolgens kopiëren naar de andere cellen.

Laatst bewerkt:
Thx

Hallo Peter, bedankt, ik heb hem even vertaald en werkt perfect

nog 1x vraagje svp

Beste Peter,

Je heb me bijna perfect op weg geholpen maar hoe kan in jouw zoek functie aangeven dat hij bij ook naar kolom A kijkt in combinatie met kolom B. anders pak hij steeds het eerste kleurnummer wat hij ziet. En het moet overeenkomen met soort systeem op tabblad Production Report

Formule is nu: =ALS($B3="";VERT.ZOEKEN($B$1;Productiemethoden!A:W;4;ONWAAR);VERT.ZOEKEN($B3;Batchnummers!B:D;2;ONWAAR))

Dank je wel

Laatst bewerkt:
Typ in D3:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B3;Batchnummers!$B$1:$D$50;KOLOM()-2;0);"")
Kopieer naar rechts (naar E3) en daarna naar beneden.

Dank je sapatr,

Maar hij kijkt nog steeds niet naar kolom A blad batchnummers voor het juiste systeem, Als ik in blad Production Report B1 het systeem aanklik worden alle waardes vanuit blad productiemethoden ingevuld maar zodra ik een ral kleur invul op blad Production Report kolom B dan pakt hij alleen het eerste nummer, ik wil dat hij ook naar het soort coating kijkt op blad batchnummers kolom A. hij moet dus naar zowel kolom A en B kijken voor het juiste batchnummer.

zie bijlage ☺

Bijlagen

Ik begrijp niet wat je precies wil opvragen.
Als je in B1 een keuze maakt , bv. T 01 A, welke informatie moet er dan uit het blad Productiemethoden worden opgehaald en waar moet die in het eerste blad komen te staan?

In het blad "Production Report" heb je 2 gegevens waarmee je kunt zoeken: B1 en kolom A.
Nemen we als voorbeeld dat je in B1 hebt gekozen: T O 1 A, in A3 verschijnt dan "Interzine 52".
Geen van die 2 gegevens (TO1A en Interzine 52) komt voor in het blad "Batchnummers", dus wat er moet worden opgezocht is met alleen die twee gegevens niet mogelijk!

In het blad "Production Report" heb je 2 gegevens waarmee je kunt zoeken: B1 en kolom A.
Nemen we als voorbeeld dat je in B1 hebt gekozen: T O 1 A, in A3 verschijnt dan "Interzine 52".
Geen van die 2 gegevens (TO1A en Interzine 52) komt voor in het blad "Batchnummers", dus wat er moet worden opgezocht is met alleen die twee gegevens niet mogelijk!

Okay dus als ik bij tabblad.Batchnummers een kolom systeem en coating bij plaats dan zou het kunnen werken. Ik ga er mee aan de slag. Cu

Hoi Huibson

Ik zie nu net dat dit topic weer leeft. Volgens mij ontkom je niet aan een matrix-formule om kolom D en E te vullen. En moet je op de tab batchnummers in kolom A alle cellen in het tabelletje vullen. En (detail!) moet je zorgen dat de namen consistent zijn en zonder spaties aan het einde zoals op tab productiemethoden N3 "Interthane 990 " het geval is ...

Je zult ook hier even moeten vertalen, want mijn Excel is Engels

In D9, waarbij je de {} niet moet typen maar vanzelf krijgt na het indrukken van de CTRL-SHIFT-ENTER combinatie:
Code:
{=IF($B9="";VLOOKUP($B$1;Productiemethoden!A:W;16;TRUE);INDEX(Batchnummers!$C$2:$C$10;MATCH($A9&$B9;Batchnummers!$A$2:$A$10&Batchnummers!$B$2:$B$10;0)))}

En in D10
Code:
{=IF($B9="";VLOOKUP($B$1;Productiemethoden!A:W;16;TRUE);INDEX(Batchnummers!$D$2:$D$10;MATCH($A9&$B9;Batchnummers!$A$2:$A$10&Batchnummers!$B$2:$B$10;0)))}

MATCH is volgens mij VERGELIJKEN en INDEX denk ik gewoon INDEX.

Succes!

Peter

Help

Hallo Peter,

Of ik zie het gewoon niet of ik moet echt weer naar de schoolbanken maar ik krijg alleen maar de volgende uitslag: #WAARDE!
Als ik geen kleur invul werkt hij perfect maar met kleur #WAARDE!

Ik heb bij batchnummers de kolommen ingevuld maar dat werkt ook nog niet, dus wat doe ik fout???? :confused:

Alvast bedankt

Bijlagen

... waarbij je de {} niet moet typen maar vanzelf krijgt na het indrukken van de CTRL-SHIFT-ENTER combinatie: ...

Vaak wordt bij matrix-formules vergeten om af te sluiten met Control+shift+enter. Dus vandaar...

Probeer deze eens (invullen in D3, daarna kopiëren):
Code:
=ALS($B3="";VERT.ZOEKEN($B$1;Productiemethoden!A:W;16;1);INDEX(Batchnummers!D$1:D$10;SOMPRODUCT((Batchnummers!$B$2:$B$10=$A3)*(Batchnummers!$B$2:$B$10=$A3)*(Batchnummers!$C$2:$C$10=$B3)*RIJ(Batchnummers!D$2:D$10))))

Geen matrix-formule.

Laatst bewerkt:
Hoi huibson,

In je nieuwe voorbeeld heb je een extra kolom ingevoegd op tabblad "batchnummers". Vandaar dat mijn originele formule geen match kan vinden ... En jouw aanpassing is helaas niet helemaal correct. Zie hieronder. Eerst jouw aanpassing; vervolgens mijn (nu weer werkende) formule:

Code:
{=IF($B9="";VLOOKUP($B$1;Productiemethoden!A:W;16;FALSE);INDEX(Batchnummers!$D$2:$E$10;MATCH($A9&$B9;Batchnummers!$A$2:$A$10&Batchnummers!$B$2:$B$10;1)))}

{=IF($B9="";VLOOKUP($B$1;Productiemethoden!A:W;16;FALSE);INDEX(Batchnummers!$D$2:$[COLOR="#FF0000"]D[/COLOR]$10;MATCH($A9&$B9;Batchnummers!$[COLOR="#FF0000"]B[/COLOR]$2:$[COLOR="#FF0000"]B[/COLOR]$10&Batchnummers!$[COLOR="#FF0000"]C[/COLOR]$2:$[COLOR="#FF0000"]C[/COLOR]$10;0)))}

Overigens ziet de oplossing van AlexCel er m.i. ook goed uit!

Succes!

Beste Peter,

Ik heb jouw oplossing toegepast in het voorbeeldbestand en deze werkt perfect, maar zodra ik hem kopieer naar het uiteindelijke bestand dan krijg ik de foutmelding: #N/B ik heb echt alles geprobeerd maar lukken ho maar. zie onderstaande formules :rolleyes:

{=ALS($B24="";VERT.ZOEKEN($B$16;Productiemethoden!A:W;16;ONWAAR);INDEX(Batchnummers!$D$2:$D$250;VERGELIJKEN($A24&$B24;Batchnummers!$B$2:$B$250&Batchnummers!$C$2:$C$250;)))}

{=ALS($B24="";VERT.ZOEKEN($B$16;Productiemethoden!A:W;17;ONWAAR);INDEX(Batchnummers!$E$2:$E$250;VERGELIJKEN($A24&$B24;Batchnummers!$B$2:$B$250&Batchnummers!$C$2:$C$250;0)))}

Wat doe ik fout, ik werk trouwens in Excel 2010

Groetjes Huibson

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan