• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke celbescherming

Status
Niet open voor verdere reacties.

blue rabbit

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jul 2006
Hallo,

Ik zou graag een cellen beschermen in Excel, wanneer deze aan een bepaalde voorwaarde voldoen:

Het betreft hier doorlopende nummerreeksen, toegekend in functie van bepaalde waarden ingevoerd in andere cellen.

Wanneer een cel is ingevuld en de cel eronder ook, dan zou de eerstgenoemde cel niet meer gewijzigd mogen worden, gezien anders de volledige nummerreeks wijzigt.

Ik heb al geprobeerd met validatie, maar dan blijft het mogelijk de inhoud van een cel te overplakken of te deleten met de "del" toets. Bij gebruik van de del toets kan dan niets meer in de cel ingevoerd worden en dan blokkeert heel de spreadsheet, enkel "bewerking ongedaan maken" helpt dan nog, maar als je intussen de spreadsheet opnieuw hebt opgeslagen kan ook dit niet meer. Validatie is dus niet echt de goede oplossing.

Kan iemand hulp bieden aub?

Alvast bedankt!

..........................

Bedoel je zoiets?
Je kan nu alleen geen wachtwoord invoeren maar dat kan je zelf van dit forum afhalen (deze komt dan hardcoded in je code te staan).

Groet,
Ferenc

Bijlagen

Hallo,

Dankjewel voor je reactie.

Ben even met vakantie geweest, vandaar mijn late antwoord.

De macro gaat in de richting van wat ik bedoel, alleen zou de voorwaarde niet moeten zijn dat een cel een bepaalde waarde bevat die groter of kleiner is dan, maar wel dat de cel eronder is ingevuld.

Als A5 is ingevuld, dan zou A4 beveiligd moeten zijn tegen wissen en wijzigen.

Kan dit ook als vaste regel ingevoerd worden (zonder dat je een knop op een knop moet klikken)?

Van Visual Basic voor macro's ken ik geen jota, kan je me misschien gepaste literatuur aanraden?

Nogmaals merciekens!

deel 3......

Blauw konijn,

Hierbij de 3e versie.
Zie file voor uitleg.

Groet,
Ferenc

ps.
En schroom niet om verder te vragen dan je neus lang is.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan