• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke keuzelijst en automatisch invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
beste allen,
ik maak een registratieformulier met respectievelijk in kolommen A, B, C etc. de volgende waarden: wijk, school, bestuur, brin (=uniek nr vd school, lettercijfercombinatie). Tabblad 1 bevat het registratieformulier, tabblad 2 de keuzelijsten, dus een lijst wijken, een lijst scholen (gesorteerd per wijk, dus bijv rij 2 t/m 10 is wijk A, rij 11 t/m 35 wijk B, etc), een lijst besturen, etc.
Voor 'wijk' heb ik middels gegevensvalidatie een keuzelijst gemaakt. Voor 'school' ook, maar daar staan een paar honderd scholen in, dus deze zou ik graag voorwaardelijk maken: als de 'wijk' al is ingevuld, dan zou ik een keuzelijst willen laten verschijnen met alleen de scholen in die wijk. Ik heb het vermoeden dat het met VERT.ZOEKEN zou moeten kunnen, maar kom er niet uit hoe dan. maar misschien is er wel een veel handiger oplossing?
vraag 1 is dus: hoe maak ik een voorwaardelijke keuzelijst in kolom B, waarbij de getoonde keuzelijst afhankelijk is van de ingevulde waarde in kolom A?

Als school vervolgens is ingevuld, zou ik bestuur en brin automatisch willen laten invullen. Hetzelfde bestuur komt uiteraard bij meer scholen voor, maar brin is één op één gekoppeld aan scholen.
vraag 2 is dus: hoe zorg ik dat de kolommen C en D automatisch worden ingevuld op basis van de waarde in B, waarbij meerdere waarden in B leiden tot dezelfde waarde in C, maar iedere waarde in B leidt tot een andere waarde in D?

ik hoop dat mijn vragen een beetje helder zijn en dat jullie mij ook van twee heldere antwoorden kunnen voorzien! :rolleyes:

voorbeeldregistratie

hierbij voorbeeldbestandje. Ik heb nu maar even met kleurtjes gewerkt om aan te geven dat bepaalde scholen met bepaalde wijken corresponderen. de brinnrs corresponderen uiteraard met de school op dezelfde regel, al heb ik deze natuurlijk uit mijn duim gezogen.

Bijlagen

hoi gast0660,
dat ziet er idd goed uit. Ben ik heel lastig als ik vraag hoe ik dat nu voor elkaar moet krijgen? Ik had hier http://www.exhelp.be/algemeen/1622 een prachtige omschrijving, maar bij mij verschijnt de genoemde foutmelding niet en ik heb al helemaal geen idee waar ik het 'bereik' moet invullen.
Het lastige van jouw voorbeeldbestand is dat ik momenteel even niet durf het onbeveiligd te openen (zodat ik het kan bewerken), want wegens de verhuizing van mijn werk ben ik deze week veroordeeld tot mijn privelaptop. (en als er dan per ongeluk malware tussendoor schiet heb ik dus ook zelf een probleem, ipv mijn werkgever...)

Hoi,
zitten geen beestjes in:)
Zal uw voorbeeldje eens herwerken.
greetz

wegens verhuizing van mijn werk duurde het even... Maar, ik kom er toch niet uit. In het voorbeeld van gast0660 zie ik in veld A2 gegevensvalidatie met 'toestaan'= "lijst", en 'bron'= opsomming van werelddelen, gescheiden door ;. Echter, dit zal niet zo ingetypt zijn, maar zijn gepakt uit de velden K1 t/mP1. Vervolgens hangen daar geselecteerd onder, de velden K2 t/m K54, L2 t/m L53, enz. Waarna in veld B2 gegevensvalidatie is ingegeven met in het bronveld "INDIRECT(A2)". Probeer ik dit met mijn eigen voorbeeld te reproduceren, dan moet ik dus eerst de keuzelijst voor 'wijk' transponeren en de lijst scholen daaronder hangen, dus de benamingen van de wijken worden kolomnamen, en de scholen hangen in de juiste kolom daaronder. Tot zover duidelijk. Vervolgens hang ik aan veld A2 gegevensvalidatie, en bij 'bron' klik ik op het grijsrode vakje om de juiste aanduidingen te selecteren. Nu kan ik kiezen voor de kolomnamen(wijken), maar dan worden de scholen dus niet meegeselecteerd. Zo krijg ik in veld A2 het juiste keuzemenu, maar in veld B2 begrijpt excel natuurlijk niet dat de lijst scholen aan de wijknaam gekoppeld zou moeten zijn. Of ik selecteer de hele lijst met scholen, inclusief kolomnaam(wijk), maar dat begrijpt excel, uiteraard, ook niet. Oftewel, er is een cruciale stap uit de oplossing van gast0660 onzichtbaar... gast0660, kun je hier gewoon in woorden uitleggen wat je hebt gedaan? want in je bestand kan ik het dus niet vinden.
Dan had Sylvester de vraag waarom ik niet een lijst met een filter maak? Kun je iets duidelijker zijn, want ik snap niet wat je precies bedoelt en hoe ik dat zou kunnen doen?
alvast weer bedankt!

Wow VenA! dat is exact wat ik bedoel! Nu nog kijken of het mij lukt dit te reproduceren... bedankt!!! :thumb:

OK, ik geloof dat ik het automatisch invullen van bestuur en brin, middels VERT.ZOEKEN en KOLOM, begrijp. Ook de gegevensvalidatie voor kolom A lukt. Wat ik nog niet snap is de bron in de tweede kolom met gegevensvalidatie: B (school). Bij 'bron' in het gegevensvalidatieschermpje staat in kolom B "=scholen", wat op de een of andere manier verwijst naar het blad 'keuzelijsten', en daarop het lijstje van scholen dat naast de bijbehorende wijken staat. Hier moet dus op de een of andere manier de wijk uit kolom C vergeleken worden met de wijk uit kolom A. Is dit met verticaal zoeken of met INDIRECT gebeurd? En kun je daar dan de syntaxis van geven, want die zie ik niet?

Altijd goed dat je het zelf uitgevogeld hebt.:thumb: Let er wel op dat de sortering goed is anders krijg je verkeerde waarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan