• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak 3-kleurenschaal formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Goedemiddag,

Ik ben bezig om data visueel sneller te kunnen aflezen. Nu wil ik graag gebruik maken van de 3 kleurenschaal, echter het probleem hierbij is dat ik de cijfers die onder de zaterdagen vallen niet mee wil nemen in de kleurenschaal. In het vb-bestand een voorbeeld opgenomen. Op regel 2 de oude situatie waarbij de cijfers van zaterdag dus mee worden genomen in de kleuren. Op rij 3 hoe ik het graag wil hebben.

Zou iemand mij misschien op weg willen helpen?

Bijlagen

Hey Willem,

Bedankt voor je reactie maar dit is nog niet hetgeen wat ik graag wil hebben. Ik wil namelijk dat de zaterdagen niet mee worden genomen in de kleurenschaal.

Zoals het er nu naar uitziet werkt deze aanpak! Hartstikke bedankt, mag ik je nog vragen wat je nu precies gedaan hebt want voor mij is het nog abakadabra :shocked:

Wedden dat het mogen niet meer werkt.;) Moet de zondag wel meetellen?

Goedemorgen VenA

Je hebt gelijk de voorwaardelijke opmaak werkt inderdaad nu niet meer. De zaterdag wordt meegenomen en nu blijft de maandag buiten beschouwing.
Tevens over de zondag, ik zou deze net als de zaterdag graag buiten de opmaak houden

Heb jij enig idee hoe dit op te lossen is?

Nog een poging

Heb weer even zitten stoeien, misschien dat deze beter werkt.

Bij voorwaardelijke opmaak-beheer regels kan je zien hoe het zit

Misschien kan VenA er nog een professionele blik op werpen

Bijlagen

Heb jij enig idee hoe dit op te lossen is?
Met dit voorbeeldbestand niet. De datums zijn gebaseerd op de datum van vandaag, de productiecijfers zijn statisch dus er klopt na 1 dag al niets meer van. Dus eerst maar eens wat meer uitleg hoe je aan de productiecijfers komt.

Hoi Willem, ik ga het zometeen even testen bedankt voor je hulp!

@VenA, de productiecijfers zijn gebaseerd op data die op de achtergrond per datum worden berekend. De formule die in de cellen staat is als volgt:
Code:
=SOM.ALS(Palletplaatsen!$D:$D;Rapportage!D70;Palletplaatsen!$M:$M)
Niks bijzonders dus het enige wat die doet is kijken naar de datum en vervolgens zet die de juiste data erbij.

In het voorbeeld heb ik ze bewust statisch erin gezet omdat ongeacht de data die onder de weekdagen staat ik graag wil zien dat alleen de data van de "werkdagen (ma-vr)" worden opgenomen.

PS
Nu even een aangepast vb bestand bijgevoegd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als de data van de weekenden niet van belang is dan
Code:
=als(weekdag(D70;2)<6;SOM.ALS(Palletplaatsen!$D:$D;Rapportage!D70;Palletplaatsen!$M:$M);"")

Hoi VenA

De data van de weekenden is wel van belang echter omdat de productie lager is tijdens het weekend willen we deze niet meenemen in de kleurenschalen.

In een kleurenschaal kan je geen voorwaarden opnemen. Het bereik kan je volgens mij alleen met VBA dynamisch maken. Als het alleen om de presentatie gaat dan kan je van de data in de weekenden tekst maken. Alles rechts uitlijnen en je ziet geen verschil.

Code:
=IF(WEEKDAY(M3;2)<6;SUMIF(Blad2!$A:$A;Blad1!M3;Blad2!$C:$C);SUMIF(Blad2!$A:$A;Blad1!M3;Blad2!$C:$C)&"")
In O2 kan je met de dagen vooruit/achteruit spelen in rij 7 wordt de VO aangepast.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan