• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak adhv weekdag

Status
Niet open voor verdere reacties.

popipipo

Meubilair
Lid geworden
21 nov 2006
Besturingssysteem
Win11
Office versie
Office 365
Hallo forummers.

Bij ons werk hebben we 2 identieke apparaten staan.
Apparaat 1 gebruiken we op oneven dagen, bij storingen gebruiken we dan apparaat 2
Op even dagen het omgekeerde.

1 maal in de week wordt er onderhoud gepleegd aan het apparaat, op de woensdag en donderdag.
Is woensdag een onevendag dan onderhoud aan app. 2 en dan donderdag (=evendag ) onderhoud aan app 1.

Bij maand wisseling kan het dus zijn dat zowel woensdag als donderdag een oneven dag is (31e en 1e)
We daraaien dan 2 dagen achter elkaar op app 1
Het onderhoud kan dan dus niet plaats vinden en wordt verschoven naar de dinsdag.

Met voorwaardelijke opmaak heb ik het schema gemaakt.
Het lukt me echter net niet de dinsdag de cellen de juiste kleur te geven.

Wie kan mij daarbij helpen.

:)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
:)

Waarom controleren op datum en weekdag als controle op even of oneven datum voldoende is.
Plaats de volgende formule onder de voorwaardelijke opmaak:
=REST(DAG(D$6);2)=0
Bij de even datums is het onderhoudveld wit, bij de oneven datums grijs.

zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Dit is helaas toch niet precies wat ik bedoelde.
Bij jou voorbeeld worden alle even dagen wit en dat is niet de bedoeling.
Het is slechts 1 maal in de week onderhoud, dus 1 maal in de week moet het wit gekleurd worden en dus 6 maal grijs.
Meestal wit op de woensdag of donderdag.
Bij uitzondering, enkel als deze dagen de 31e en 1e van de maand zijn, moet het onderhoud verschoven worden naar de dinsdag.

Toch bedankt voor je reactie.

De volgende formule in de vw opmaak van cellen C15 t/m C19.
Code:
=SOMPRODUCT(((REST(DAG(C$6);2)=0)*((WEEKDAG(C$6;2)=3)+(WEEKDAG(C$6;2)=4)))+((REST(DAG(C$6+1);2)=1)*(REST(DAG(C$6+2);2)=1)*(WEEKDAG(C$6;2)=2)))
of ipv IS.(ON)EVEN() deze met REST()
Code:
=SOMPRODUCT(((REST(DAG(C$6);2)=0)*((WEEKDAG(C$6;2)=3)+(WEEKDAG(C$6;2)=4)))+((REST(DAG(C$6+1);2)=1)*(REST(DAG(C$6+2);2)=1)*(WEEKDAG(C$6;2)=2)))
vervolgens te kopieeren naar rechts.

Hallo Paul

Ik heb je formule even snel getest en vlgns mij klopt deze wel.

Hartelijk dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan