• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak, afhankelijk van aantal kolommen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wim80
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim80

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2021
Goedemorgen,

Ik probeer in mijn Excelbestand een voorwaardelijke opmaak te gebruiken. Ik wil 4 kolommen die bij elkaar horen geel markeren als deze nog niet ingevuld zijn. Mocht één van de kolommen ingevuld zijn (en groter zijn dan 0,001) dan wil ik graag dat de gele markering bij alle 4 de kolommen verdwijnt (omdat deze dan als het ware ingevuld is, ze hoeven niet alle 4 ingevuld te worden).

Nu loop ik bij mijn voorwaardelijke opmaak aan tegen het feit dat deze gele markering alleen verdwijnt wanneer de 1e kolom groter is dan 0,001. Mocht de 1e kolom niet ingevuld zijn, maar een van de andere kolommen wel, dan blijft de hele rij helaas geel gemarkeerd.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe in mijn voorwaardelijke opmaak?

Zie Excelblad in de bijlage.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Groene VO: je hebt G4 vastgezet met een $-teken dus de VO doet wat het moet doen en kijkt alleen naar de eerste kolom voor het ingestelde bereik...
Gele VO: En tweede is ook niet correct, dit is niet de manier om een bereik in te geven. Excel past zelf de verwijzingen binnen een bereik aan...

Bedankt voor uw reactie. Ik heb dit aangepast.. Ik zie nu wel beweging: alle vakjes die ingevuld zijn (en groter dan 0,001) zijn niet langer geel gemarkeerd. De overige vakjes (die zelf leeg zijn), blijven echter wel geel gemarkeerd.

Kan ik dit op een of andere manier nog oplossen? Dat wanneer: A of B of C of D is ingevuld en groter dan 0,001 A t/m D niet langer geel gemarkeerd is? Of vraag ik nu iets onmogelijks?

Nee, niet onmogelijk. Probeer deze eens:
Code:
Groen: =AANTAL.ALS($C4:$F4;"<0,001")>0
Geel: =OF(AANTALARG($C4:$F4)=0;AANTAL.ALS($C4:$F4;">0,001"))
Moet in deze volgorde in je VO-tabel staan, de groene regel is belangrijker dan de gele.
Je kan ook de hele tabel standaard geel maken, dan is alleen de groene VO-regel benodigd...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan