• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak als onderdeel van een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liesbeth354

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2017
Hoi iedereen,

Ik ben een macro aan het schrijven. Een klein onderdeel van de macro is een voorwaardelijke opmaak over kolom I.
Ik wil deze voorwaardelijke opmaak over kolom I zetten: Alleen cellen opmaken met bepaalde tekst, bevat, ",".
Het is een lijst met bedragen. Wanneer er een komma in de lijst met bedragen zit, moet de cel rood opgevuld worden. Deze moeten dan extra aandacht krijgen.

Weet iemand wat de VBA-code is voor deze actie? Wanneer ik hem opneem, worden de acties namelijk niet beschreven.

Alvast heel erg bedankt!

Ik weet niet hoe groot je bestand is, dus maar even tot I1000 aangenomen.

Code:
For Each cell In Range("I1:I1000")
If InStr(cell, ",") > 0 Then
cell.Interior.Color = vbRed
Else
cell.Interior.Color = vbWhite
End If
Next

Laatst bewerkt:
Ik zou er ook een Else in zetten om de cel Blank te maken als de conditie niet waar is.

En wijzig dan vbWhite even in xlNone ;)
Tevens zou ik geen correct Engelse woorden als naam voor een variabele gebruiken i.v.m. eventuele conflicten met VBA.
Code:
For Each cel In Range("I1:I1000")
    cel.Interior.Color = IIf(InStr(cel, ",") > 0, vbRed, xlNone)
Next

Laatst bewerkt:
Die van de correct Engelse woorden snap ik, maar vbWhite?

Geeft dit onnodig kleur aan de cel met als gevolg meer kb'tjes?

Nee.
Standaard heeft een cel de kleur van de achtergrond van het werkblad.
Als deze dus anders is dan wit klopt het niet meer.
Met xlNone zet je de kleur terug naar die standaard achtergrond kleur.

No problem :)
Dat geldt dus niet alleen voor de achtergrondkleur, maar ook bijvoorbeeld als men Stationary (Briefpapier) gebruikt als achtergrond.

Laatst bewerkt:
Ik ben heel erg benieuwd naar de macro die je aan het schrijven bent. Een voorbeeldbestand met de daarin geschreven code zal waarschijnlijk een snellere oplossing bieden. Waarom moet het met VO als je toch VBA gebruikt?

Dankjewel voor de reacties van iedereen. De geschreven macro in het excel bestand was perfect. Nu krijgen de medewerkers een heads up dat zij die gevallen handmatig uit moeten voeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan