• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak bij weekenden eens per 2 weken

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco van duure

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Goedendag allemaal,

Ik zit met de volgende uitdaging. Ik heb in Excel een kalender gemaakt waarbij je enkel het jaar en de maand hoeft te kiezen en de data komen vervolgens tevoorschijn inclusief de naamdagen. Met voorwaardelijke opmaak kun je redelijk eenvoudig de weekenden laten arceren.

Echter nu wil ik ook de volgende data automatisch laten arceren. De maandag en de dinsdag van de oneven weken van dit jaar en vervolgens om de week. Heeft iemand enig idee welke formule ik moet gebruiken bij de voorwaardelijke opmaak?

Alvast bedankt voor de inbreng!

Marco van Duuren

Heb je in je kalander ook de weeknummers meegegeven?

Want als dat het geval is, dan kan je heel makkelijk in je voorwaardelijke opmaak een =IF statement mee nemen. Dan moet je alleen vermoedelijk wel alle oneven weeknummers in gaan geven, maar dan kan het wel.

krijg je iets als:

=IF("celverwijzing naar waar de weeknummers in staan"="1,3,5,7,9,11,13,15,17,19,21,23,25,27,29,31,33,35,37,39,41,43,45,47,49,51";true;false)

Moet je die in een cel zetten en dan in je voorwaardelijke opmaak een celverwijzing aangeven.

Vervolgens is het waarschijnlijk het mooiste om de cellen waar dat in staat te hiden, dan krijg je geen vervuiling in je werkblad.

Ik heb sowieso een apart werkblad waarin alle formules staan, en die wordt verborgen zodra het bestand klaar is, dus daar heb ik geen last van.

Jou reactie zou wel werken voor enkel dit jaar, maar door de verschuivingen, kan het natuurlijk wel zo zijn, dat het volgend jaar de even weken gaat betreffen. Ik zou dus nu precies moeten weken hoe de weeknummers verlopen over de komende tig jaar. Gezien ik geen zin heb om dit bestand elk jaar aan te passen wil ik het dus in 1 keer correct doen. Zoals mijn opzet nu is, is dit bestand straks te gebruiken tot 2050. Voor die tijd zal er vast wel iets anders verzonnen zijn door iemand anders en werk ik hier allang niet meer als de pensioenleeftijd blijft zoals hij nu is :)

Ik zoek dus meer iets denk ik met de dagnummers die excel automatisch van data maakt. Zo is 4-4-08 toch 39542 en dat was een vrijdag. Ik zou dan dag 1 en 2 na die dag willen arceren en dag 15 en 16. Als ik de maand mei selecteer, moeten automatisch de betreffende weekenden gearceerd worden, maar ook als het 2010 is.

Helaas, dit schema gaat om de 2 weken. kijk maar eens bij de overgang van 2009 naar 2010. De blauwe container gaat dan van week 52 naar week 2, terwijl hier 2 weken tussen zitten.

Moet er nu elke maandag gekleurd worden?

Want ik begrijp het niet helemaal.

Met weeknummers moet je toch ferm oppassen. Soms zijn er 52 weken in een jaar, soms 53. Om maar 1 ding te noemen.

Wigi

Als ik begin op 5 en 6 april (zaterdag en zondag). Deze 2 dagen moeten gearceerd worden. Vervolgens iedere 2 weken die zaterdag en zondag. Dus 19 en 20 april, 3 en 4 mei, 17 en 18 mei. enz.

Ik selecteer door middel van validatie het betreffende jaar en de betreffende maand. Vervolgens verschijnt een rij eronder de data van die maand plus de bijhorende naamdagen. Bij februari 2008 en 2012 pakt ie netjes 29 dagen en de andere jaren 28 dagen. Het is mij al wel gelukt om elk weekend een kleur te geven zodat het plannen makkelijker is. Echter eens in de 2 weken is er een bijzonderheid die ik dan extra opvallend wil maken zodat men het niet vergeet in te plannen. Dus, een andere arcering dacht ik. De weekenden pak ik met de formule =WEEKDAG(C4;2)>5 bij de voorwaardelijke opmaak. Hoe kan ik met de voorwaardelijke opmaak, omdat dus het geheel elke maand verschuift, die 2-wekelijkse periode laten opvallen.

In orde. Hang je huidige bestandje bij, of een representatief deel daaruit.

Ik acht jou zeker capabel om een oplossing die wij geven, over te zetten in het echte bestand.

Laatst bewerkt:
Als ik morgen op mijn werk ben zal ik het betreffende bestand toevoegen.

Bedankt alvast!!

:thumb::)

Bijgaand het bedoelde bestand.

Het gaat dan om regel 15 POP. We hebben nu de maand april geselecteerd. Bij alle dagen moet in principe het aantal 0 komen te staan. maar zoals je ziet is er bij een aantal dagen het aantal 2 ingevuld en in het veld gearceerd. Deze 4 dagen komen elke 2 weken voor. Het aantal en de arcering moet dus automatisch worden aangepast zodra je een andere maand (of ander jaar) kiest.

Nogmaals alvast bedankt voor je hulp.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste, marco van duure;)

Elke datum bestaat uit een getal dat begint op 1 jan 1900.
De datum 5/04/2008 is een zaterdag en is de 59543 ste dag vanaf 1 jan 1900.
Als je nu de formule neemt:

Code:
=REST(DATUM;14)

De uitkomst zal 7 zijn.
Dus elke dag met rest 7 is elke zaterdag om de 2 weken
Is de rest 8 dan is dit de zondag na de zaterdag om de 2 weken
Is de rest 9 en 10 dan zijn dit de maandag en de dinsdag om de 2 weken

Bij voorwaardelijke opmaak zet je dan het volgende

Code:
=(OF(cel=7;cel=8;cel=9;cel=10))

Kleur deze dan naar jou keuze.

Hopelijk kan je hieraan uit ?

Groetjes Danny :thumb:

:thumb: THXXX!!! :thumb:

Hier kom ik helemaal mee weg. Bedankt voor het meedenken.

:D:D:D:D

Groet,
marco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan