• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak, cel kleuen op basis van tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

NeleVerhoene

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 okt 2013
Berichten
2
Goeiemorgen,

Ik ben dringend op zoek naar hulp bij een volgens mij simpele vraag maar ik slaag er maar niet in het tot een goed einde te brengen.

Ik zit op het werk, en hier werken wij met Microsoft Excel 2010.

Het gaat hier over het opmaken van een planning.

Onder elke dag (een dag is één kolom) moeten steeds een aantal diensten ingevuld worden.
Deze diensten staan onderaan in die kolom.

De bedoeling is dat bij het opmaken van de planning zodra je een dienst aan iemand toekent die onderaan in de kolom in het groen kleurt en de openstaande diensten in het rood komen te staan.

Op die manier krijgen we een overzicht welke diensten reeds toegekend zijn en welke diensten nog moeten toegekend worden.

Ik ken wel iets van de voorwaardelijke opmaak, maar na 2 uur zoeken krijg ik toch niet het juiste resultaat.

Om te tonen wat ik bedoel heb ik een heel eenvoudig stukje excel gemaakt (maar eigenlijk gaat het om een veel grotere planning) waarbij ik zelf eventjes de vakjes gekleurd hebben (zonder voorwaardelijke opmaak) om te tonen wat het resultaat zou moeten zijn.

Is er iemand die snel een beetje hulp kan bieden aub?

Alvast heel erg bedankt!
 

Bijlagen

  • PLANNING.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 28
Om eerlijk te zijn laat je .xlsx voorbeeldje te wensen over. Graag hier wat uitleg bij, wat is de betekenis van de teksten in de cellen en wanneer welke kleur.
 
Nele,
bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • PLANNING.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 45
Antwoord van Plongske lijkt mij prima.
maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Hier 1 andere oplossing (maar er zijn er nog meer).
 
@ zapatar,
Dit is wel een mogelijke oplossing op voorwaarde dat je alle cellen reeds een rode kleur heeft. En gezien dit maar een voorbeeldje is van een uitgebreider bestand.
moet je per cel een opmaak maken, wat niet echt handig is.
 
plongske, bij het beantwoorden van de vraag vroeg ik me af hoeveel regels er nodig zouden zijn. Omdat de vragenstelster het over 'diensten' heeft, dacht en denk ik dat het er niet zo heel erg veel zullen zijn. Indien wél, zou m.i. een vba-oplossing te overwegen zijn.
 
@ zapatr,
Mijn inziens, hoeft dit niet noodzakelijk via een vba te gebeuren. in 2 regels is de opmaak gedaan ongeacht het aantal diensten.
Sommigen gaan eerder voor een vba oplossing en anderen hebben liever een formule. Dit hangt in de eerste plaats af van de vraagsteller
Ik ben wel te weinig op de hoogte van vba maar weet dat dit een krachtere oplossing is.
Misschien kan je even een vba oplossing doorsturen dan kan Nele, ik en anderen ook nog iets bijleren.
 
Dat wil ik wel doen plongske, maar voordat ik daar aan begin zou ik graag van de vragenstelster toch wat meer info willen over die diensten. Het zou best kunnen dat er bv.per dag een heleboel diensten moeten worden gepland. Overigens kunnen de 3 regels die ik instelde ook wel met 1 voorwaarde worden ingesteld en wel als volgt:
selecteer B10:B12 en stel in bij voorw.opmaak:
Code:
=AANTAL.ALS(B$3:B$6;B10)>0
In plaats van >0 is misschien =1 beter als elke dienst slechts 1 keer mag worden ingesteld.
En dit kan bv. ook (met wederom B10:B12 geselecteerd):
Code:
=VERGELIJKEN(B10;B$3:B$6;0)
In beide gevallen moet (zonder voorw. opmaak) vooraf B10:B12 met rood worden opgevuld, maar als ik de vragenstelster goed begrijp is dat ook de bedoeling (wat nog niet is toegekend, moet rood zijn).
 
Laatst bewerkt:
@zapatr,
Dit zijn inderdaad ook mogelijke oplossingen (en betere oplossingen als je eerste bijlage, minder regels in de opmaak) voor als er een dienst is ingevuld.
Blijft nog als er geen dienst is ingevuld dat deze cellen rood moeten gekleurd worden. ten zij dat je eerst al de diensten reeds een vaste rode kleur heeft.
Zoals je al aangaf zijn er meerdere wegen naar Rome.
 
Nele,
als je nog problemen hebt m.b.t. je onderwerp, laat het dan weten.
Is je vraag afdoende beantwoord, dan is het prettig dat je ook dat meldt. Maar markeer in dat geval de vraag in elk geval als "Opgelost" (dat kan nl. alleen degene doen die het topic ge-opend heeft).
 
Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor jullie hulp, mits alle oplossingen eens goed te bekijken heb ik een voor ons goed werkende oplossing gevonden!
Het werkt nu allemaal prima! Super bedankt en sorry voor het late antwoord maar ben niet meer op het werk geweest (verlof is ook eens leuk!).

Voor degene die het toch nog graag wouden weten. Het was de planning voor een bewakingsfirma waarbij we op een gewone weekdag een 20-tal diensten in te plannen hebben :)

Groetjes en nogmaals bedankt!
 
Hallo Nele,

en hoe ziet je werkende oplossing er nu uit?
 
Nele,
Graag gedaan,zoals je gezien hebt waren er meerdere oplossingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan