• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeland3006

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2007
Hoi, heren,
Ik ben tot de ontdekking gekomen hoe een en ander ontstaat.
Ik heb de aanbevelingen van jullie toegepast, maar het resultaat bleef het zelfde.
Kom vandaag tot de ontdekking dat als het bestand geopend wordt de verwijzing ISLEEG(C9) OF ISLEEG($C$9) OF ISLEEG(C$9) OF C9="" en alle andere cellen met de soortgelijke formule ineens onder 'regel' vervangen worden door Formule=Blad1!A1="" of isleeg(blad1!A1). Dit gebeurt dan in alle cellen met de zelfde formule. Ik snap dit niet

Hoi, ik gebruik bijgevoegd model voor registratie examenuitslag.
Het model gebruiken we al jaren en wordt gemaakt in Mac MS Office Excel en gebruikt door Windows Excel gebruikers

Het betreft de cellen C9:AF24. Bij openen bestand dienen deze cellen niet gekleurd te zijn.
De cellen C33:AF33 zijn de juiste gegevens te weten 1, 2 of 3. Juist ingevoerd geeft dit geen kleur, onjuist(welk gegeven dan ook) ingevoerd moet dit ROOD worden.

Bij het openen van het bestand in Windows Excel worden ineens de ALLE cellen C9:AF24 rood i.p.v. niet gekleurd.

Bij het openen van het bestand in Mac MS Office Excel blijven de cellen keurig niet gekleurd.

Wie kan mij helpen dit op te lossen?

Vast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij mij wordt niets rood bij openen....

M.b.t. het voorbeeld:
- het bereik C9:AF24 komt mij wat vreemd over, denk dat dit in deze sheet C9:AF10 moet zijn? (=lijst met 2 kandidaten).
- in cellen C33:AF33 staat bij mij niets. Geen inhoud en geen voorwaardelijke opmaak.

In de eerste regel in jouw VO wordt verwezen naar A1. Deze is echter niet leeg. Verwijder de samenvoeging A1 B1 en zet Locatie: in B1.

Gezien ik geen problemen heb, zie ik niet waar het fout loopt.
Ik heb even de voorwaardelijke opmaak vereenvoudigd. Misschien is het hiermee opgelost.

Bijlagen

@Roeland3006, ipv je eigen vraag te quoten kan je beter eerst kijken naar de reacties. Deze uitproberen en daar op reageren. De oplossing staat waarschijnlijk in #4.

@ VenA
Ik zie toch geen verwijzing naar A1. Of zie ik iets over het Hoofd

@Plonske, Twee plaatjes in het bestand geplakt. De eerste is de VO zoals ik het XL-2007 krijg de tweede zoals jij het in XL-2010 te zien krijgt. Dus je ziet niets over het hoofd:d Waar het door komt? (Nog geen idee)

Bijlagen

@ VenA,
Net even XL 2007 geïnstalleerd. Nu krijg ik ook de verwijzing naar Cel A1.
Wat mij opvalt dat er een bladverwijzing bijstaat terwijl XL 2007 toch geen weg kan met bladverwijzingen in de voorwaardelijke opmaak.
Hoe dan ook waarom hij het wel naar de juiste cellen verwijst in Xl 2010 is voor mij ook een raadsel.

@Plonske, Waar is de TS eigenlijk? Wel zijn/haar onnodige quote weggehaald maar verder geen reactie? Dankbaar volk loopt hier af en toe rond:evil:

Dat de bladverwijzing in Xl-2007 niet werkt klopt wel tenzij je verwijst naar hetzelfde blad. Als je in blad1 staat is blad1!A1 gelijk aan A1. Dus eigenlijk verwijs je niet naar een ander blad.

@VenA
Toen ik de voorwaardelijke opmaak aan het bekijken was en op Ok druk krijg ik volgende waarschuwing.
Sommigen hebben het moeilijk om een bedankje te sturen.

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 36
@plonske, wel grappig volgens mij gebruik je Xl-2010 NL en Xl-2007 EN, en ik het omgekeerde. Als ik even terug lees is het bestand gemaakt in "Mac MS" Dus hier zal wel ergens de oorzaak in zitten.

Zullen we de/een reactie van de TS maar afwachten?

Beste VenA Plongske, vast bedankt voor jullie input. Heb het een en ander toegepast, maar het blijft het zelfde. Ik heb in mijn eerste vraag een aanvulling gedaan. Excuus dat ik wat traag en misschien niet volgens de geldende methode reageer, maar op m'n 69ste gaat het iets langzamer dan dat jullie kennelijk gewend zijn. Misschien kunnen jullie iets met de aanvulling. Groeten, Roeland

@ Roeland
Excuses hoeven niet hoor, soms reageren we iets te heftig.
Heb je al eens de vereenvoudigde opmaak getest (uit post #5) op de Mac en daarna op een Windows computer?

@Roeland3006,
Je kan beter een reactie geven onder de laatste reactie. Op deze manier maak je het voor een andere mogelijke helper nogal onleesbaar. Normaal is de volgorde: iemand stelt een vraag. (wordt vaak de TS genoemd van topic starter). Vervolgens komt daar meestal een reactie op. Vervolgens heb je een aantal opties:
- De gegeven oplossing werkt naar behoren en je kan er verder mee. (niet verplicht maar wel netjes) je bedankt diegene die je geholpen heeft. En zet het draadje je opgelost.
- Je geeft aan wat je geprobeerd hebt, en waarom het nog niet werkt.
Op deze manier wordt er een soort tijdlijn opgebouwd waardoor het duidelijk is wie wat gedaan heeft. En wat de reactie(s) daarop zijn geweest.

Maar goed even terug naar de vraag:D
Zelf heb ik geen apple computer in de buurt en mijn kennis van Mac MS Office Excel is dan ook nul. Welke versie van Mac MS Office Excel gebruik je? (eigenlijk u gezien uw leeftijd maar dat houd ik toch niet vol) Het bestand dat bijgevoegd is bevat de extensie. xls Vanuit welke versie van MS-Excel wordt het bestand geopend? .xls duidt op versies voor MS-XL-2007. Is het niet mogelijk om het bestand op te slaan als .XLSX? Misschien dat dan het probleem verholpen is. En anders misschien even zoeken op een Mac MS Office Excel forum of er soortgelijke problemen bestaan.

Hoi VenA, ik gebruik Excel 2011 voor Mac. Bestanden sla ik op met extensie .xls i.v.m examinatoren met oude pc's. Heb 't net geprobeerd met extensie .xlsx en ongelooflijk maar waar het werkt, nu maar hopen dat het werkt bij de externen.

Ik heb ook jouw toepassing geprobeerd, maar bij openen in windows Excel geeft het weer Formule=Blad1!A1="" of isleeg(blad1!A1) in de regel voor Voorwaardelijke Opmaak.
Ik snap hier geen jota van want ik gebruik deze opmaak al een jaar of 8 voor dit soort modellen. Schiet me te binnen dat ik altijd de extensie .xls gebruik i.v.m oude pc's van externen. Heb net getest met extensie .xlsx en het werkt, geen probleem, bedankt voor de moeite. Nu maar hopen dat de externen wat betere pc's hebben aangeschaft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan