• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak datum met weekends

Status
Niet open voor verdere reacties.

zipke1988

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2015
Berichten
34
Experts,

Een vraagje ivm voorwaardelijke opmaak.

Ik heb een Excel gemaakt om aan te tonen welke projecten dringend zijn en waarvan de deadline dus bijna bereikt is.
Wanneer een project morgen moet afgerond zijn, wordt de datum in het oranje weergegeven en wanneer het vandaag moet klaar zijn, wordt het in het rood weergegeven.
Hiervoor worden onderstaande formules gebruikt in de functie voorwaardelijke opmaak.
Rood:=EN(NIET(ISLEEG($H6));$H6=VANDAAG();NIET($I6="v"))
Oranje:=EN(NIET(ISLEEG($H6));$H6=VANDAAG()+1;NIET($I6="v"))

Het veldje mag niet gekleurd worden wanneer geen datum is ingevuld, vandaar de NIET(ISLEEG($H6)). Het veldje mag ook niet gekleurd worden wanneer het project reeds werd afgerond en er dus geen haast meer bij is, vandaar de NIET($I6="v")

Het probleem is het volgende: we zijn vandaag vrijdag, dus alle projecten met deadline maandag 12/01/2015 zijn dringend en moeten in het oranje weergegeven worden. Excel telt echter de weekends mee waardoor 12/01/2015 niet als volgende dag wordt beschouwd. Excel zal pas zondag deze 12/01/2015 in het oranje weergeven.

Hoe kan ik aan Excel vertellen de weekends over te slaan en hier geen rekening mee te houden? Indien mogelijk, ook vakantiedagen (met in het achterhoofd de functie WERKDAG.INTL).

Alvast bedankt!
 
Dat kan inderdaad met de functie WERKDAG.INTL. De formule voor oranje wordt dan:
Code:
=EN(NIET(ISLEEG($H6));$H6=WERKDAG.INTL(VANDAAG();1);NIET($I6="v"))
 
Dat kan inderdaad met de functie WERKDAG.INTL. De formule voor oranje wordt dan:
Code:
=EN(NIET(ISLEEG($H6));$H6=WERKDAG.INTL(VANDAAG();1);NIET($I6="v"))

Alvast bedankt voor het antwoord rebmog, maar het blijkt nog niet helemaal opgelost..
De formule die je had meegegeven was die voor het rood kleuren denk ik, niet voor oranje (ik denk dat je je daar vergist hebt). Alleszins, bovenstaande formule werkte vrijdag perfect om de rode kleur aan te geven: vrijdag 9/1 werden alle maandagen 12/1 rood, zoals gevraagd.

Ik had analoog oranje ingevuld adhv de formule:
=EN(NIET(ISLEEG($H6));$H6=WERKDAG.INTL(VANDAAG()+1;1);NIET($I6="v"))

Deze oranje kleur geeft vandaag (maandag 12/1) echter een probleem. Vandaag zou dinsdag 13/1 moeten oranje kleuren, echter zijn alle 13/1 gewoon wit en is 14/1 telkens oranje. Excel slaat hier precies een dag over.

Iemand die hier raad mee weet?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Op basis van de gegevens uit post1 is volgens mij de formule die ik gegeven heb toch echt voor oranje. Op vrijdag wordt dan zoals gevraagd maandag oranje en op maandag wordt dan dinsdag oranje. In je laatste post schrijf je dat je mijn formule hebt gebruikt voor rood en dan klopt het dat op een vrijdag de maandagen rood gekleurd worden. Om kort te gaan: voor de huidige datum gebruik je VANDAAG() en voor de volgende werkdag gebruik je WERKDAG.INTL(VANDAAG();1).
 
Op basis van de gegevens uit post1 is volgens mij de formule die ik gegeven heb toch echt voor oranje. Op vrijdag wordt dan zoals gevraagd maandag oranje en op maandag wordt dan dinsdag oranje. In je laatste post schrijf je dat je mijn formule hebt gebruikt voor rood en dan klopt het dat op een vrijdag de maandagen rood gekleurd worden. Om kort te gaan: voor de huidige datum gebruik je VANDAAG() en voor de volgende werkdag gebruik je WERKDAG.INTL(VANDAAG();1).

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk! Ik dacht dat ik nog altijd VANDAAG() +1 moest gebruiken om een dag verder te gaan. Ik begreep niet goed waarvoor die "1" achter de puntkomma diende. Helemaal opgelost!

Hartelijk dank voor de snelle hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan