Voorwaardelijke opmaak en vergrendeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Ik heb bij een aantal formulieren de velden vergrendeld en uitgeschakeld, zodat de gebruiker deze velden niet kan selecteren. Dat gaat goed, behalve bij velden die een voorwaardelijke opmaak hebben.
In dat geval kan ik de velden wel selecteren (maar niet wijzigen, en dat is uiteindelijk de bedoeling). Op zich geen probleem, maar ik vind het niet mooi. Vooral met datumvelden, want dan wordt er ook nog een "datumvak" geopend.

Is hier iets aan te doen ?

mvg
John

De instelling <Ingeschakeld> is bedoeld om aan te geven of Voorwaardelijke opmaak gebruikt wordt of niet; zodra je voorwaardelijke opmaak hebt toegepast, kun je het tekstveld daarna inderdaad selecteren.
Wil je dat niet, dan kun je dat simpel oplossen met een workaround: zet er een knop overheen, die je transparant maakt. Dan kun je de onderliggende tekstvakken niet meer selecteren, ongeacht de instelling van de opmaak van de velden. Dit heeft dan wel weer als nadeel dat je de onderliggende tekstvelden nooit meer kunt selecteren :)

De eigenschap "ingeschakeld" is een onderdeel van de voorwaardelijke opmaak.
Zet deze bij de voorwaardelijke opmaak op 'uit'. Je ziet nu dat de achtergrond grijs wordt, maar dat is alleen in het 'voorbeeld', niet in het formulier zelf. Daar werkt de voorwaardelijke opmaak zoals ingesteld.

Hoi Harry

Met de instelling "uitgeschakeld", zoals in mijn eerste bericht, bedoelde ik ook dat de optie "ingeschakeld" op nee staat.
Het genoemde gebeurt alleen in de vakken waar aan de voorwaarde van de voorwaardelijke opmaak is voldaan (in dit geval een datum die nadert). In de vakken waar niet aan de voorwaarde voldaan wordt, kan ik niets selecteren en verschijnt dus ook niet het datum-popup schermpje

Octafish
Ik heb ook de optie met de knop uitgeprobeerd en die lijkt te werken. Betekent dit dat er altijd iets (bijv. een knop) overheen geplaatst moet worden als ik gebruik maak van voorwaardelijke opmaak ?

mvg
John

Ja; zoals je al gemerkt had, wordt de klikinstelling overruled door je voorwaardelijke opmaak. En met deze workaround kun je dat min of meer ondervangen. Een knop is daarbij het makkelijkste opbject, omdat je geen labels etc. hebt.

John,
Je hebt een datum veld uitgezet door de eigenschap "ingeschakeld" op 'Nee' te zetten, en "vergrendeld" op 'Ja'
Dat wil je zou houden als je voor dat veld voorwaardelijke opmaak toepast. Dat kan gewoon, en daar hebt je absoluut geen 'workaround' voor nodig!
Zoals ik al aangaf is "ingeschakeld" een onderdeel van de voorwaardelijke opmaak. Als je een nieuwe opmaak regel toevoegt, staat "ingeschakeld" standaard op 'Ja'. Met 'vergrendeld' gebeurt niets, want is geen onderdeel van voorwaardelijke opmaak. Je moet dus "ingeschakeld" voor die opmaak regel op 'Nee' zetten door die optie aan te klikken. De achtergrong in het voorbeeld van de voorwaardelijke opmaak wordt nu grijs. In het formulier blijft nu dat veld uitgeschakeld, maar de voorwaardelijke opmaak wordt gewoon weergegeven.

Ik gebruik sinds er in Access voorwaardelijke opmaak is (vanaf versie 2000) zeer regelmatig, ook vaak met velden die uitgeschakeld moeten blijven.
Ook in de versie 2010, waarin de voorwaardelijke opmaak nogal veranderd is, werk het prima, ook bij datumvelden.

Aanvulling:
Is het ook mogelijk om een aantal globale constanten te definieren (bijv. intTelaat en intWaarschuwing) en deze te gebruiken bij alle datumvelden waar een voorwaardelijke opmaak ingesteld moet worden ?
Ik heb het geprobeerd met Veldwaarde kleiner of gelijk aan date()-intTeLaat, maar dan wordt intTeLaat tussen haakjes gezet; het betrokken veld kleurt dan niet rood of oranje.

mvg
John

Harry,

Dank voor de aanvulling, ik zie nu pas dat er nog een extra knopje is bij voorwaardelijke opmaak. Bij het instellen van de opmaak wordt vakje inderdaad grijs, maar op formulier is het precies zoals ik voor ogen had, thnx

Al doende leert men.

PS. geweldig forum is dit

mvg
John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan