• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak en voorkomen invullen van waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark1050

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2017
Ik heb nu doormiddel van de kleur geel (via voorwaardelijke opmaak, en dan afhankelijk of er sprake is van kosten of opbrengsten regel) aangegeven welke cellen door gebruikers verplicht moeten worden ingevuld. Dat invullen gaat dan meestal met een dropdownlijst die erachter hangt. Ik zou echter willen voorkomen dat gebruikers in de niet witte cellen data gaan typen. Iemand een idee hoe ik dat laatste kan voorkomen? (het is wel zo dat dezelfde cel zowel wit (kosten) als geel (opbrengsten) van kleur kan zijn.

Daarnaast ben ik op zoek naar een manier dat er automatisch doorlopende factuur volgnummers worden gegeven door excel voor aparte de inkoop en apart voor de verkoopfacturen. Excel zou dus eigenlijk het hoogste nummer moeten kunnen selecteren van alle bovenliggende cellen. Zat zelf te denken aan de MAX functie met een bereik waarvan is dan de begincel vast zet met $ en de rest dan doortrek naar onderen en daarachter dan +1 zet. (bijv. =MAX($A$1:A20)+1) Of weet iemand een beter alternatief? Hoe zou ik het doorlopend nummeren van in en verkoop evt kunnen combineren in 1 kolom maar wel met een aparte doorlopende nummering voor beide?

Hoe kan ik in een beveiligd werkblad voor gebruikers de knop groeperen (plusje/minetje en andere knoppen wel actief houden of gaat dat gewoon niet?

Ps ik heb zelf helaas geen kennis van VBA

welkom op het forum
Post eens een vbtje met wat je nu hebt en het gewenste resultaat.

Ik heb niet echt een idee van wat je aan het maken bent of wil bereiken. In mijn optiek moet je eerst beginnen met het verzamelen van de gegevens in een tabel en vervolgens kan je er altijd nog een kleurplaat van maken. Voor het vullen/muteren van de tabel heeft gast0660 zeer veel mooie Userforms in het archief staan die vrij eenvoudig aan te passen zijn.:d

Als je geen kennis van VBA hebt dan zal je toch eerst de basale kennis tot je moeten nemen. Voor de nummering zie bijlage

Bijlagen

Ik heb niet echt een idee van wat je aan het maken bent of wil bereiken. In mijn optiek moet je eerst beginnen met het verzamelen van de gegevens in een tabel en vervolgens kan je er altijd nog een kleurplaat van maken. Voor het vullen/muteren van de tabel heeft gast0660 zeer veel mooie Userforms in het archief staan die vrij eenvoudig aan te passen zijn.:d

Als je geen kennis van VBA hebt dan zal je toch eerst de basale kennis tot je moeten nemen. Voor de nummering zie bijlage

En hoe kan ik in het archief die Userform van gast0660 terugvinden? Want daar ga ik graag eens mee aan de slag

Beste mark,
Ik heb een heel kastje vol excel voorbeelden (hé Vena:D), waar ben je naar op zoek of wat heb je gezien waarmee je aan de slag wilt?

Beste mark,
Ik heb een heel kastje vol excel voorbeelden (hé Vena:D), waar ben je naar op zoek of wat heb je gezien waarmee je aan de slag wilt?

Ik zou vooral gewoon heel veel verschillende voorbeelden van formulieren willen hebben zodat ik kan zien hoe ze technisch op de achtergrond werken per onderdeel in VBA wat betreft knoppen, verschillende velden, dropdownlijsten etc. Zodat ik ze kan leren begrijpen en ik ze evt. kan na bouwen, daar leer je toch het meeste van is mijn ervaring door het gewoon veel te doen.

Beste Mark,
Ik zal deze week eens kijken om iets in elkaar te steken voor U. Voorbeelden waar ongeveer alles in verwerkt zit bevatten iets teveel privé info. Ik wil niemand zijn vertrouwen beschamen, zodoende , maar als jij je vraag iets duidelijker kan formuleren (want net zoals bij Vena is het bij mij ook niet echt duidelijk) kan ik het voorzetje misschien beter afstemmen op uw behoeften.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan