• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak EXCEL

Status
Niet open voor verdere reacties.

kenny89

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2016
Hallo,

Ik wil graag data analyseren met behulp van de voorwaardelijke opmaak en ik loop tegen het volgende probleem aan:

Ik heb in 2 verschillende tabbladen data zitten. Nu wil ik de data in tabblad 1 gekleurd hebben wanneer deze data ook voorkomt in tabblad 2. Als voorbeeld:

Kolom A tabblad 1:
A1: 10
A2: 20
A3: 40
A4: 60

Kolom A tabblad 2:
A1: 20
A2: 60
A3: 80
A4: 90

Ik wil graag dat in tabblad 1 alle velden worden gekleurd waarvan de waardes ook voorkomen in Tab 2. Bij deze dus A2 en A4 gekleurd in Tab 1. Ik wil dat Excel automatisch de kleuren invult zonder rekening te houden of cellen zijn samengevoegd, ofniet.

Alvast bedankt!:thumb:

Gr. Kenny

Welkom op het forum
Het is hier een Excel forum dus hebben we behoefte aan een Excel bestand.
Ook weten we graag met welke versie van Excel je werkt.

Bekijk bijlage Plattegrond.xlsx
Excel-bestandje

Zie gegevens tabblad: huidige indeling. De getoonde waarde moeten ingekleurd zijn indien de waarde ook voorkomt in tabblad: DATA kolom E.

Je ziet dat er al een poging is gedaan in de eerste rij. Als je helemaal naar rechts gaat is er een "tussen" formule gezet met een ISNB verticaal zoeken en dan met een WAAR en ONWAAR. Dit is eigenlijk te omslachtig en er zit teveel werk in omdat je de formules niet door kan trekken (sommige cellen zijn anders 'samengevoegd' dan andere). Het beste is om het hele tabblad te selecteren en voorzien van een formule. Zoals je dat met de voorwaardelijke opmaak ook doet.

Ik hoor het graag:thumb:

Excelversie '10 btw

Ha Kenny,

Allereerst moet ik zeggen dat het echt niet handig is om cellen samen te voegen in dit geval.
Maar wat je vraagt is denk ik niet zo moeilijk.
Volgens mij kan dit met het volgende in VO:

Er vanuit gaande dat je I13 de cel is waar je begint met controleren:
Code:
=I13=ALS(AANTAL.ALS(bezet;I13)>0;I13;"")

Ik heb, om de lege cellen niet te kleuren die leeg zijn, een regel ervoor gezet om de VO te stoppen indien dit waar is.
kenny_vo.jpg

Ben benieuwd of je er wat mee kan!:thumb::thumb::thumb:

Veel succes,
MVG Gijs

@Gijsbert
Uw formule vind ik goed gevonden:thumb:

Deze volstaat om de VO in 1 regel toe te passen
PHP:
=AANTAL.ALS(bezet;I13)>0

Beide manieren werken TOP! Die van Gijs kan inderdaad ingekort worden. Dank daarvoor!

1 vraagje. Ik snap de link die er gemaakt wordt met het tabblad DATA niet zo. Wat gebeurt er als ik de data op een andere manier neerzet of data toevoeg? Jullie hebben bijvoorbeeld geen link gemaakt met de E kolom ofwel? Bij verticaal zoeken ben ik namelijk gewend om de kolom daarbij te selecteren. Is dat bij VO niet nodig?

Mvg,

Kenny

Plongske,

Je hebt gelijk dit moet ingekort zijn. :o
bedankt voor je correctie!:thumb:

Hoi Kenny,

Die link met de data in kolom E word wel degelijk gemaakt.
In het bestand heb je zelf de range met data uit kolom E hernoemd, namelijk: "bezet".
Deze is dus gebruikt in de formule.

Dit is ook noodzakelijk want VO kan alleen werken met data uit een ander tabblad als er met voorgedefinieerde namen wordt gewerkt.
Dus DATA!E2:E34071 is in de formule vervangen door "bezet", anders zou dit een foutmelding geven.

Groet Gijs

Het was van belang om te weten met welke versie van Excel er wordt gewerkt.
Dit is ook noodzakelijk want VO kan alleen werken met data uit een ander tabblad als er met voorgedefinieerde namen wordt gewerkt.

Met 2010 en later lukt het ook om zonder gedefinieerde namen te werken. Ik denk zelfs reeds vanaf 2007.
dus deze formule kan ook in de VO
Code:
=AANTAL.ALS(DATA!$E$2:$E$34070;I13)>0

Bekijk bijlage 1. Plattegrond.xlsxBedankt voor de input!

Ik heb de gegevens verwerkt maar loop nu tegen het volgende probleem aan. Ik wil graag de gekleurde cellen tellen. Nu heb ik de formule in de VBA gezet maar het lijkt niet te werken. Zie de bijlage voor het voorbeeld.

Bovenaan staat de telfunctie. Je ziet dat het aantal op 2 staat. Dat zijn de 2 cellen die ik handmatig groen heb gemaakt. Wanneer ik de samengevoegde cellen handmatig inkleur zal de formule het ook tellen als niet-samengevoegde cellen. Dus 4 tot 6 cellen.

Ik wil graag het aantal groene cellen geteld hebben. Iemand tips?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je niet moet beginnen met de kleuren te tellen.
Als ik het goed voor heb staan alle locaties reeds op het tabblad data?
Kan je even verklaren waarom op sommige rijen in kolom C de waarde N/B staat en er in kolom D toch een Quantity staat?
Als we dit probleem kunnen oplossen dan tellen we gewoon het aantal van kolom D dat groter is dan 0.
Net zoals Gijs deze formule gebruikt geeft bij zijn VO

Ik begrijp dat je naar een AANTAL.ALS functie toe wil. Echter heb ik te maken met data die nog uitgebreid moet worden. Ter info heb ik een nieuwe bijlage toegevoegd waarin je kan zien dat ik niet uit kan gaan van 'quantities'. Ik heb de data nog eens in het tabblad 'huidige indeling' gezet om de formule makkelijker te maken.

Ik denk dat ik een moduleblad moet toevoegen aan de macro editor om hetgeen mogelijk te maken wat ik wil omdat Excel zelf geen kleuren kan tellen afkomstig uit voorwaardelijke opmaak. Ik kom tot dusver tot een volgende VBA-code:

"

Function TelKleur(R As range, CelKleur As range) As Integer
Dim C As Object, Kleur As Integer

Kleur = CelKleur.Interior.ColorIndex
TelKleur = 0

For Each C In R
If C.Interior.ColorIndex = Kleur Then TelKleur = TelKleur + 1
Next

End Function
"

Ik ben niet zo thuis in de editor en heb hierbij wat hulp nodig. Mijn versie is overigens Engels.

Mvg, Kenny

Bijlagen

Helaas kan ik je niet helpen me VBA.
Maar als huidig documentje werkbaar is voor u kan het toch met een hulpkolom en een formule. Zie gele cel

Bijlagen

Dit is inderdaad ook een omweggetje die prima werkbaar is! Top, bedankt!

Grs Kenny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan