• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak gebaseerd op 2 cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deleeter

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2010
Beste,

Ik wil graag een cel laten kleuren wanneer voldaan wordt aan de voorwaarde dat 2 cellen (in dit geval naast elkaar) de waarde JA bevatten. Als dit niet zo is moet er een andere kleur komen.

Ik heb dit als getracht met de EN functie bij voorwaardelijke opmaak maar blijkbaar doe ik iets fout.

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage vraag voorwaardelijke opmaak.xls

Ik wil graag een cel laten kleuren wanneer voldaan wordt aan de voorwaarde dat 2 cellen (in dit geval naast elkaar) de waarde JA bevatten. Als dit niet zo is moet er een andere kleur komen.
Je vraag is niet helemaal duidelijk.
Moeten de voorwaarden voor rode of groene kleur voor 1 cel gelden?
Of zijn, wat in A4 en A5 staat, twee verschillende vragen?

Bedankt voor de snelle reacties! Ik wil eigenlijk dat de cel groen kleurt als B4 en C4 (in dit geval) JA bevatten, als deze cellen leeg zijn dan moet A4 wit zijn. Als in B4 of C4 een NEE staat moet A4 rood kleuren. Als er echter B4 of C4 slechts 1 cel ingevuld is moet er ook niet gebeuren met A4 (dus ook wit blijven).

Alvast bedankt!

deleeter,

Zie bijlage .

Zou je de laatste toelichting voortaan iets eerder kunnen geven ? Voorkomt verwarring bij het beantwoorden.

Het oplossen van de vraag begint al met de vraagstelling.
Hopelijk heb ik het nu goed begrepen.

Bijlagen

YES! That's the one! Hartelijk bedankt voor de snelle service! :thumb:

Sorry als de vraagstelling niet duidelijk was.

IK zou nog 1 ding willen vragen, als 1 van beide cellen (B4 of C4) leeg is moet A4 ook wit blijven.

Laatst bewerkt:
Deleeter

Volgens mij klopt dat ook in mijn bestadnje.

Je voorwaarden zijn met elkaar in strijd:
1. Je wil enerzijds dat als 1 van de cellen (B4 of C4) "NEE" is, dat A4 rood is.
en anderzijds:
2. als 1 van de cellen (B4 of C4) leeg is, dat A4 wit is.
Maar als 1 van de twee cellen "NEE" is, dan kan die tweede cel zowel leeg zijn als "JA" bevatten (of eventueel nog wat anders).
In dergelijke gevallen gaat van de twee tegenstrijdige voorwaarden díe voorwaarde voor, die als eerste (voor de andere) staat ingesteld.

Bestaat hier geen oplossing voor?

Ik wil de nadruk leggen op kolom A wanneer de gegevens in kolom B en C beide JA als waarde hebben (groen in A) of als kolom B en C beide NEE als waarde hebben (rood). Als 1 van beide kolommen (B of C) echter leeg zijn wil ik graag dat kolom A wit blijft. Nu wordt A rood als C nee is, dit mag echter niet.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk.

Alvast bedankt.

Nu is de vraagstelling anders (en dus de oplossing ook) als wat je eerder wilde.
Niet vermeld heb je wat er moet gebeuren als B4 JA is en C4 NEE, of omgekeerd.
Als er niets vermeld is, wordt normaliter aangenomen dat er niets moet gebeuren, dus dat A4 dan wit moet blijven. Daar ben ik dan ook vanuitgegaan (zie bijlage).

Laatst bewerkt:
Ik durf het bijna niet meer zeggen maar ik vrees dat het toch was zoals in de bijlage die ik eerder geupload heb.

- Als B of C NEE (en dus 1 van beide leeg) is dan moet er niets gebeuren met A (dus wit blijven)
- als B en C NEE zijn dan moet A rood zijn
- als B JA is en C NEE is dan moet A wit blijven
- als B NEE is en C is JA dan moet A rood worden
- als B en C JA zijn dan moet A groen worden.

Bekijk bijlage Zapatr%20-%20deleeter2.xls

Laatst bewerkt:
- Als B of C NEE (en dus 1 van beide leeg)....
Dit is een ONLOGISCHE uitspraak. Als B4 OF C4 NEE is, dan wil dat niet noodzakelijk zeggen dat de andere cel LEEG is. Die kan dan immers gelijk zijn aan JA !
Zie de bijlage voor een oplossing zoals ik DENK dat je ze bedoelt.

Bedankt voor de hulp! Dit is inderdaad wat ik bedoelde (misschien heb ik het inderdaad wat onlogisch geformuleerd).

Enorm bedankt!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan