• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak icm selectievakje

Status
Niet open voor verdere reacties.

rmk75

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2013
Goedemorgen allen,

Wie kan mij helpen met het volgende.

In een dienstrooster staan de dagen welke ik moet werken. Nu hebben wij ook zeer frequent overwerk.
Dit kan zijn een hele dag (buiten je reguliere rooster) of een halve dag (dit noemen wij een taak) welke plaatsvindt na een dienst die je oorspronkelijk bent ingedeeld.
Stel dat ik vandaag dagdienst heb (dan werk ik normaal van 07:00 tot 15:00) en ik doe een extra taak dan werk ik dus van 07:00 tot 19:00.
Er hoeft niet gekeken te worden naar uren, pauzes e.d.

Het gaat mij erom dat ik deze diensten pas wil laten tonen (VO) indien er een selectievakje (of iets anders) wordt aangeklikt.
De bijlage verschaft wellicht wat meer duidelijkheid.
Is dit mogelijke met formules of komt hier wat vba bij kijken?

Grt rmk

Bekijk bijlage Voorwaardelijke opmaak icm selectievakje.xlsx

Hoi Ad,

A1 testen op TRUE geeft uitkomst TRUE dus kan ook zo:
Code:
=AND($A$1;RIGHT(B4;1)="t")
ipv zo
Code:
=AND($A$1=TRUE;RIGHT(B4;1)="t")

Beste Ad en Gijsbert1,

Hier kan ik zeker mee vooruit.
Ik was al aan het stoeien met die cellen die visueel leeg moesten blijven. Had al iets gevonden met o.a. die vind.spec formule..
Maar het maken/combineren van zulke formules vind ik nog erg lastig.

Onwijs bedankt heren!

Ik heb het bestandje aangepast, voor het schrikkeljaar, en een kleine aanpassing van Gijsbert (WAAR) verwijdert uit de vw opmaak.
In plaats van de VIND.SPEC functie heb ik RECHTS(B4;1) gebruikt, maakt verder niets uit.
Zie het voorbeeldje, je hoeft alléén het jaar aan te passen.

Bijlagen

Goedemorgen Ad,

Dit is een mooi opzetje geworden, deze ga ik als basis voor de rest gebruiken!
Nogmaals bedankt!!

Het komt wel eens voor dat wij een 'schakeldienst' hebben. Dan staat er in het rooster bijv. D/A. Dit houd in dat men of een dagdienst of avonddienst kan krijgen.
Nu ben ik aan het stoeien geweest met die formule welke naar de letter 't' kijkt ongeacht waar deze staat (visueel wil ik D/A, Dt/A of D/At kunnen zien).

Ik kwam uiteindelijk op
PHP:
=EN($A$1=WAAR;VIND.SPEC("*t*";$S$31))
en deze lijkt te werken maar helaas niet op alle cellen..

Wat ik ook ineens zag is dat de code omgezet (??) was naar
PHP:
=EN(XEN1048550=WAAR;VIND.SPEC("*t*";$S$31))

Jij wellicht enig idee?

Grt rmk

PHP:
=EN($A$1=WAAR;VIND.SPEC("*t*";$S$31))
Waar staat $S$31 voor? Ik heb trouwens de formule
PHP:
 =EN($A$1;RECHTS(B4;1)="t")
in de vwopmaak gebruikt.
Post anders het bestandje eens.
P.S. Dat de formule wel eens omgezet is overkomt mij ook wel eens "hoe het komt?" wijzig het gewoon weer.

Bijgaand het bestandje. Het is nog niet klaar hoor..

Waar die $S$31 voor staat weet ik niet;) , maar toen ik deze invoerde werkte de VO voor die cel wel. Alleen voor het hele werkblad krijg ik het nog niet voor elkaar. Ik dacht dat je met "*t*" zoekt op, in dit geval de letter t, ongeacht waar deze in de cel staat..

Bekijk bijlage Overzicht afwezigheid-rooster 29-10-2019.xlsx

Grt rmk

Ik heb het bestandje wat opgeschoond, allereerst de vwopmaak (wat een z..tje had je er van gemaakt :confused:)
In AJ1 staat de formule =JAAR(NU()) zodat er altijd het huidige jaar staat voor je keuze in A2.De gekoppelde cel M48 zit verscholen achter het besturingselement.
De vwopmaak voor "Afwezig sinds" geld nu voor het hele blad, maar moeten de cellen niet gekleurd zijn tot de dag "Weer aanwezig" ?
Afijn bekijk het bestandje maar eens.

Bijlagen

Ik zag inderdaad ook door de bomen het bos niet meer bij die vwopmaak..:rolleyes:
Kleuren tot de dag aanwezig is inderdaad ook een goed idee, had ik niet eens bij stilgestaan.

Via de standaard markeringsregels laat ik cellen kleuren waar er ergens op een willekeurige positie een 't' staat.
Alleen de kleur weghalen maar tekst laten staan icm onwaar (M48) gaat nog niet zoals gewenst... kun je me hierin misschien op weg helpen?

Ontzettend bedankt voor je hulp zover!!

Grt rmk

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Ad,

Deze voldoet tot zover zeker aan m'n wensen!!
En met deze oplossingen kan ik in andere projectjes ook weer wat leuke toevoegingen doen.
Ik ga me nu storten op het samenvoegen van wat formules (als datum 'terug sinds' wordt ingevuld moet eea juist weer anders berekend worden..)
Mocht ik hier niet uitkomen meld ik mij weer bij de hulptroepen;)

Nogmaals bedankt voor alle hulp Ad.

Grt rmk

Nog een kleine correctie,

Bij de vwopmaak: =B3=$N$40 moet de opvul kleur niet op rood, maar op de gewone kleur (lichtgrijs) immers op deze dag ben je weer aanwezig.
Als je dit wijzigt selecteer dan eerst alle cellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan