• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak in combinatie met GROOTSTE

Status
Niet open voor verdere reacties.

FerryW

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Ik maak gebruik van een score overzicht met spelers (in kolom A), waaruit van een 8-tal wedstrijden (uitslagen staan in kolommen in dezelfde rij als de speler) de beste 5 scores uit deze 8 in een totaal kolom staan.
Hiervoor gebruik ik de matrixformule
=ALS(AANTAL(C3:J3)>=5;SOM(GROOTSTE(C3:J3;{1\2\3\4\5}));ALS(AANTAL(C3:J3)>=1;AANTAL(C3:J3);""))
Wat ik nu echter ook nog wil bereiken is dat de door deze formule gekozen hoogste waarden (per cel) een groene achtergrondkleur krijgen in de wedstrijdscores die staan in C3:J3. Hierdoor ziet de deelnemer in één keer wat zijn eerstvolgende laagste score is die hij kan verbeteren in de nog niet gespeelde wedstrijd en welke scores al niet meer meetellen in totaal score.

Het lukt mij niet goed om deze (of een deel van deze) formule in de voorwaardelijke opmaak van de tabelrij te krijgen.

Wie heeft er nog een goede tip in de richting van een oplossing?

Vast dank voor de moeite,
Ferry

Als gevolg van reactie van VenA een bijlage Bekijk bijlage Beste vijf uit acht wedstrijden.xlsx meegestuurd.
Let op, indien een dubbele score (bv 2x dezelfde waarde) dan is het voldoende als een ervan een achtergrondkleur heeft).

Laatst bewerkt:
In C3 en doorvoeren.
Code:
=EN(ISGETAL(C3);GROOTSTE(($C3:$J3);MIN(5;AANTAL($C3:$J3)))<=C3)

Ik had deze VO voorwaarde voor bereik C3:J26...
Code:
=OF(C3=GROOTSTE($C3:$J3;1);C3=GROOTSTE($C3:$J3;2);C3=GROOTSTE($C3:$J3;3);C3=GROOTSTE($C3:$J3;4);C3=GROOTSTE($C3:$J3;5))

Laatst bewerkt:
Bijna goed,
Als ik in de eerste rij van Kees dan in de laatste kolom 44 invoer, dan worden er 6 waarden groen. Dit komt mogelijk omdat 31 meerdere keren voorkomt?

Ferry

Mijn eerste reactie was op het antwoord van HSV, maar de tussentijdse oplossing van AlexCEL heeft dezelfde uitkomst en uitdaging. Bij gelijke waarden in één rij, weet de formule wel de grootste 5 te vinden en op te tellen, maar de VO geeft dan meer dan 5 cellen met groene achtergrond.

Oeps?

Beter?
Code:
=EN(ISGETAL(C3);GROOTSTE(ALS.FOUT(($C3:$J3)+(KOLOM($C$3:$J$3)/1000);0);MIN(5;AANTAL($C3:$J3)))<=C3+KOLOM(C3)/1000)

Dank HSV,

dit leidt inderdaad te het gewenste resultaat. Keurig de 5 beste waarden met achtergrondkleur.
Ik ga even bestuderen wat je hier precies doet met het delen door 1000. Maar het resultaat is er naar.

Thks

Er kunnen nog twee haakjes uit de formule.
Code:
=EN(ISGETAL(C3);GROOTSTE(ALS.FOUT(($C3:$J3)+KOLOM($C$3:$J$3)/1000;0);MIN(5;AANTAL($C3:$J3)))<=C3+KOLOM(C3)/1000)

Ps. gebruik de evalueerknop om te zien wat er gebeurt in de formule.

Dag Harry,

Laat ik beginnen met het feit dat je voor mij in ieder geval dé oplossing hebt geleverd, waarvoor dank.

Vervolgens heb ik jouw advies gevolgd en de evalueerknop gebruikt op de formule (eerst even in een cel moeten kopiëren), maar heb toch moeite jouw creatieve geest helemaal goed te kunnen volgen.
Ik begrijp dat je het probleem met gelijke waarden in 1 rij oplost door alle waarden met een paar duizendsten op te hogen (per kolom 0,001 meer), hierdoor ontstaan er toch 'verschillende gelijke waarden'. Geweldig, hoe heb je het kunnen bedenken?
Maar dan gaat mijn logische meedenkwijze tekort komen. Want dan bepaal je de Grootste tussen 0 (immers als.fout) en de minimumwaarde van 5 en 7, die vervolgens kleiner moeten zijn dan de eerste in C3+0,003 gevonden waarde?
Bij die minimum waarde tussen 5 en 7 raak ik je kwijt.
Als je nog een momentje kunt vinden om dit iets nader te duiden houd ik mij zeer aanbevolen. Zo niet dan toch nog zeer bedankt.

Ferry

Dag Ferry,

Als er meer dan 5 cellen zijn gevuld is de de waarde van 'Min', 5.
Als er minder zijn natuurlijk dat getal.

De formule op zich zonder de 1000sten.

=grootste(c3:j3;5)<=c3 = onwaar (de 5e grootste = 31,008, maar is niet kleiner of gelijk aan de 13 van c3, dus onwaar).

Ik heb een bestandje toegevoegd met de formule in andere cellen die verwijzen naar de juiste cellen.

Succes.

Bijlagen

voorwaardelijke opmaak van de vijf kleinste waarden uit 8

Dag Harry,

Ik heb blijkbaar nog steeds moeite om de formule goed te kunnen interpreteren, dus wil nog een keer een beroep op je doen.
Ik heb de nu een poging gedaan om de achtergrond van de kleinste 5 waarden te kleuren. Dus dacht ik heel simpel jouw formule aan te passen.
Voor de grootste 5 had je mij aangeboden
=EN(ISGETAL(C3);GROOTSTE(ALS.FOUT(($C3:$J3)+KOLOM($C$3:$J$3)/1000;0);MIN(5;AANTAL($C3:$J3)))<=C3+KOLOM(C3)/1000)
Dus voor mijn nieuwe behoefte de 5 kleinste, dacht ik
=EN(ISGETAL(C31);KLEINSTE(ALS.FOUT(($C31:$J31)-KOLOM($C$31:$J$31)/1000;5);MIN(5;AANTAL($C31:$J31)))>=C31-KOLOM(C31)/1000)
te kunnen gebruiken.
Voor het 'plus'-teken met de kolom-duizendsten, gebruik ik nu een min-teken. Zodat bij gelijke waarden een nog kleinder waarde ontstaat. Maar dit gaat niet goed. Soms maar 3 gekleurde achtergrondcellen.

Als je hier nog een moment tijd aan kunt/wilt besteden, dan graag.

Met vriendelijke groeten,
Ferry

Moet die 0 (nul) ook worden gerekend als kleinste?

Nee, aub

Een nul score komt in deze tweede variant nooit voor. De kleinste waarde die zal voorkomen zal rond de 60 liggen. De hoogste waarden 20nd de 125.

Fijn dat je er mee bezig bent. -;)

Ferry

Harry,

Jouw oplossing in jouw bijlage lijkt bij mij perfect te werken. En ik dacht dat ik aardig wat van Excel afwist, maar heb hier toch een zeer bijzondere ervaring.
Ik heb de formules onder de loop gelegd, geprint, echt uren serieus mee bezig geweest maar in mijn voorbeeld werkt alleen de eerste regel. Ook met jouw hulptabel met formules ernaast kan ik geen verschillen/typefouten ontdekken.
Ik weet hoe ik een MatrixFormule kan activeren, ik snap de absolute veldverwijzingen, maar.............

In de bijlage heb ik in het eerste tab zowel de GROOTSTE als KLEINSTE onder elkaar gezet. En op de tweede TAB jouw oplossing (die dus daar wel werkt).
Ik ben blijkbaar zeer 'Blond', want zoals je ziet krijg ik in alle onderliggende rijen een celwaarde '#WAARDE'

Ben mij zeer bewust dat je geen persoonlijke hulplijn bent, maar mogelijk hebben andere Excel lezers ook nog wat aan dit voorbeeld/probleem.

FerryBekijk bijlage Beste vijf uit acht wedstrijden Van HELPMIJ (oplossing Harry).xlsx

Op tabblad "score" zijn de schijnbaar lege cellen (J32, J33, etc..) niet echt leeg, er staan spaties in, verwijder deze.

Zowel GROOTSTE als KLEINSTE in combinatie met Voorwaardelijke opmaak in scorebord.

Allen,

Met mijn grootste complimenten, voor wat dit waard is. Maar reuze bedankt.
Ik heb hier een grote beginnersfout over het hoofd gezien. Mijn lege cellen waren niet echt leeg. Met dank aan WHER en Harry voor niet allen de goede oplossing maar ook het zeer snel reageren.

Bij deze zijn mijn wensen voor meer dan 100% opgelost.

Ferry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan