• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik snap het niet helemaal. Als ik je in de bijlage kijkt, heb ik een voorwaardelijke opmaak gemaakt om in kolom M de cijfers met een kleur te onderscheiden. 4 en lager wordt rood, 5 wordt groen en de rest hoort zwart te blijven. Maar zoals je in M11 ziet, kleurt de 10 ook rood.. Hoe kan dit nou? Ik heb al geprobeerd de voorwaardelijke opmaak in die cel te veranderen in 10=zwart, maar dat mocht niet baten..

Haal de aanhalingstekens eens uit je voorwaardelijke opmaak, excel ziet je voorwaarde nu als tekst inplaats van als getal.

Haal eerst ook de aanhaligstekens uit de formule voor die cel. de waarde die er nu in de cel gezet wordst is nl tekst.
=ALS(L5<26;"3";ALS(L5<33;"4";ALS(M4L5<39;"5";ALS(L5<46;"6";ALS(L5<52;"7";ALS(L5<59;"8";ALS(L5<64;"9";ALS(L5>63;"10"))))))))

=ALS(L4<26;3;ALS(L4<33;4;ALS(L4<39;5;ALS(L4<46;6;ALS(L4<52;7;ALS(L4<59;8;ALS(L4<64;9;ALS(L4>63;10))))))))

Jekrijgt nu wel 2 cijfers achter de komma, maar die kun je met celeigenschappen wel weer wegwerken.

Groetjes,
Neleke

Laatst bewerkt:
u bent fantastisch.. ik ga het proberen..

Het viel me op dat sommige formules wat ingewikkeld zijn

bijvoorbeeld cel G4 =ALS(F4<=17; D$27:D$27;ALS(F4>17;""))
kan vervangen worden door =ALS(F4<=17;0;"")
De voorwaardelijke opmaak die bij die cel hoort kan vervangen woorden door:
Voorwaarde 1
Celwaarde = gelijk aan 0

Voorwaarde 2 komt dan te vervallen

Groetjes,
Neleke

hopi nelleke..
dat is inderdaad makkelijker.. ik moet nu inderdaad steeds en die formule en de voorwaardelijke opmaak aanpassen... dit werkt dus veel sneller.. ik moet nog een stuk of 50 van deze formulieren maken met allemaal andere getallen, dus dat gaat wat tijd besparen.. nog meer nuttige tips?
thanks in ieder geval voor deze!

Hoi Daan,

Simpeler en overzichtelijker dan de formule van Neleke?

Try this:
=3+(L4>25)+(L4>32)+(L4>38)+(L4>45)+(L4>51)+(L4>58)+(L4>63)

Jeroen

PS het meervoud van formule is formules en niet formulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan