Voorwaardelijke opmaak in Formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjack61

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2012
Ik heb al veel dingen gelezen op dit forum maar kom er toch niet uit. Zoals jullie weten is de voorwaardelijke opmaak in access beperkt. Hoe kan ik via de gebeurtenisprocedure van een veld in VBA de voorwaarde instellen als er "1" in staat moet dit veld rood worden. Als de waarde "0" is groen en als het veld leeg is transparant. Ik moet op meerdere velden verschillende voorwaarden kunnen zetten. Graag jullie hulp.

Laatst bewerkt:
Je hebt het nu over 3 voorwaarden; dat kan prima met Voorwaardelijke opmaak. Bovendien kan Access 2010 met meer voorwaarden overweg, mocht je er meer nodig hebben.

Hey Jan, jep.. was op zoek naar VBA maar ben er niet zo in thuis dat ik dit voorbeeld kan gebruiken. Michel, inderdaad kun je drie voorwaarden toepassen maar ik gebruik in een Form verschillende tabbladen en dan ook nog eens verschillende velden die aan verschillende voorwaarden moeten voldoen. Kan het niet eenvoudiger bv:

Private Sub Detail_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

Select Case Me.[txtTest].Value

Case Is = 1
Me.[txtTest].BackColor = vbRed

Case Is = 0
Me.[txtTest].BackColor = vbGreen

Case Else
Me.[txtTest].BackColor = vbTransparant

End Select

End Sub

Maar, deze werkt niet. Iemand een idee?

Jacky

Aangezien het een tekstvak is zal het met quotes misschien beter werken

Code:
[COLOR=#333333]Private Sub Detail_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)[/COLOR]

[COLOR=#333333]Select Case Me.[txtTest].Value[/COLOR]

[COLOR=#333333]Case Is = "1" [/COLOR]
[COLOR=#333333]Me.[txtTest].BackColor = vbRed[/COLOR]

[COLOR=#333333]Case Is = "0"[/COLOR]
[COLOR=#333333]Me.[txtTest].BackColor = vbGreen[/COLOR]

[COLOR=#333333]Case Else[/COLOR]
[COLOR=#333333]Me.[txtTest].BackColor = vbTransparant[/COLOR]

[COLOR=#333333]End Select[/COLOR]

[COLOR=#333333]End Sub[/COLOR]

grtn Jan

Werkt nog niet. Bij welke gebeurtenisprocedure moet ik dit zetten? Bij mijn data is dit een veld waar je zelf niets moet invullen. Als aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan varanderd dit veld in een 1 een 0 of is leeg. Mijn probleem is dan dat dan dit veld van kleur moet veranderen. 1 is rood 0 is Groen en leeg is geen kleur. Zo heb ik verschillende velden en dit ook nog in verschillende tabbladen in een formulier. Kan je in access PER VELD 3 voorwaarden toekennen op de normale manier of hoe zit dit?

Grts Jacky

Wanneer je niet zo thuis bent in VBA, is het waarschijnlijk handiger om in de ontwerpweergave van het formulier per veld de voorwaardelijke opmaak op te geven. Deze krijg je door in het desbetreffende veld op de rechter muisknop te klikken en dan in het submenu voorwaardelijke opmaak te selecteren. Met de opmaak kopieeren/plakken kan je andere velden met dezelfde voorwaardelijke format voorzien. In access 2010 kan je 49 voorwaardelijke condities opgeven.
grtz jan

Jammer genoeg geeft TS zelf al aan dat hij met 2007 werkt, waar je nog maar 3 voorwaarden kunt gebruiken. Maar zoals ik al had geconstateerd, heeft hij er ook 3, dus ik zou ook niet gaan programmeren. Met veel meer instellingen krijg je natuurlijk ook wel heel snel een kerstboom op het scherm, waarvan je je kunt afvragen of dat de duidelijkheid er nu wel veel beter op maakt...
Gebruik eerst de ingebouwde mogelijkheden, voordat je gaat programmeren. En Opmaak kun je uiteraard prima met het kwastje kopieëren en plakken naar andere velden.

vbTransparant: is dit ok voor geen kleur
Nee, dat is niet OK. Een kleur heeft altijd een kleurwaarde tussen zwart en wit. Wèl kun je met BackStyle instellen of een object een kleur heeft, of niet. In het laatste geval is de achtergrond transparant.

Hey, Ik denk dat ik toch wel goed op weg ben. Ik zou graag een voorbeeld DB uploaden maar dit lukt me niet. Hoe moet ik dit doen/

De db eerst comprimeren, en dan zippen. Is hij dan nog te groot, verwijder dan de meeste records en herhaal het proces. Doorgaans hebben we maar een paar records nodig om te testen. En in ieder geval geen plaatjes er in; dat zijn de grootste geheugenvreters.

ja maar ik zie alleen de mogelijkheid om een image en video toe te voegen. Hoe een bestand toevoegen

Volgens mij kun je als geregistreerde gebruiker gewoon zipjes etc. uploaden.

Bijlagen

• Uploaden.png
    Uploaden.png
    42,6 KB · Weergaven: 113
Je moet ook naar <Ga geavanceerd> aanklikken, en dan naar <Beheer bijlagen>. Dan vind je een knop <Uploaden>.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan