• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak in functie van kolom a

Status
Niet open voor verdere reacties.

nobeleyes

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2013
Ik zit met een klein probleemke... krijg de voorwaardelijke opmaak formule niet in orde...

De opdracht ziet er als volgt uit:
Als er in de eerste kolom gegevens zijn ingevuld dan moet hij in het geselecteerde gedeelte alle blanco cellen rood kleuren.

ik probeerde het met deze formule maar geraak er niet:

als a1:a50<>"" and b1:b50="" -> dan de kleur instellen maar het lukt niet :(

iemand een oplossing? ik gebruik excel 2010

Probeer eens met deze.
Eerst het bereik selecteren waarop de VO van toepassing is dan naar VO gaan.
volgende formule invoegen.
PHP:
=EN($A2<>"";$B2="")
Wel even de formule vertalen als je een Engelstalige versie gebruikt. eventueel de ; vervangen door,

Als er in de eerste kolom gegevens zijn ingevuld dan moet hij in het geselecteerde gedeelte alle blanco cellen rood kleuren
Wat versta je onder het geselecteerde gedeelte, mét of zonder kolom A?
ik probeerde het met deze formule:
als a1:a50<>"" and b1:b50="" -> dan de kleur instellen maar het lukt niet :(
Typische beginnersfouten. Voor Excel is een bewering altíjd waar of niet waar, het woord als behoort dus bij v.o. niet voor te komen. Je moet leestekens gebruiken waar nodig, en spaties moet je voorkomen.

Laatst bewerkt:
Zie bijlage, ervan uitgaande dat de v.o. ook voor kolom A moet gelden.

@ zapatr

kolom a moet er niet bij zijn... als ik je formule toepas pakt hij niet alle blanco cellen in de selectie?

Om het duidelijker weer te geven, is in de bijlage B1:K14 als gebied genomen wat in aanmerking moet worden genomen.

Komt toch ongeveer op hetzelfde neer plongske?
Jij houdt nog rekening met het geval dat in kolom A een spatie wordt ingevoerd, dat vind ik wat overdreven en kost een opmaakregel meer (maar ieder zijn mening hoor).
Overigens: in Excel 97-2003 vond ik de weergave van de vo-instellingen veel duidelijker, daarin kon je per cel meteen zien wat de vo was en zag je ook meteen of je die wel goed had ingesteld. In Excel 2007 en hoger is die controle wat lastiger vind ik.

@zapatr
Misschien is het overdreven met 2 regels en het kan inderdaad met 1 namelijk deze.
PHP:
=EN($A1<>"";B1="")
en komt dit inderdaad overeen met Uw formule. Die spatie was er eerder ondoordacht ingekomen( te lange blijven hangen na vergadering) en zodoende had ik de 2 regel nodig om het bereik terug normaal te krijgen.
Het ging er bij mij vooral om dat je eerst het bereik selecteert. Zodat je zo weinig mogelijk regels hebt op het werkblad.
In jouw laatste bestand heb je welliswaar maar 1 formule gebruikt maar je hebt 4 regels gemaakt om hetzelfde te bereiken telkens met een andere celverwijzing en een ander celbereik.

@plongske,
als ik mijn bestand open dat ik in bericht #7 postte, dan staat daar toch echt maar 1 vo-opmaakregel in hoor. Het LIJKEN er misschien meer, maar dat komt dan omdat ik de vo-opmaak van B1 naar K1 kopieerde en vervolgens van die rij naar beneden. Maar het is slechts 1 vo-opmaakregel. En als dat bij de vragensteller niet werkt, dan heeft hij mijn vo-opmaak niet goed overgenomen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan