• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hoi Forumleden.

In mijn voorbeeld gaat het niet goen met de Voorwaardelijke opmaak in de tabel.
En dan bedoel ik met name als er een regel word bijgemaakt in de tabel onderin.

Voorwaardelijke opmaak in tabel reageert op de selectie in kolom M, afhankelijk wat daar word geselecteerd krijgt die regel een kleurtje.

Op zich gebeurt dat wel maar als ik dan in de format kijk en ik sta op regel 3 dan zie ik dat de format toch nog kijkt" naar regel 2

18-11-2022 13-45-51.png

Dat kan toch niet goed zijn?want als ik op regel 100 zit kijkt ie nog steeds naar regel 2

Ik ben niet zo goed thuis in Voorwaardelijke opmaak en tabellen :shocked:

Bijlagen

Bij het instellen van de VO doe je dat altijd voor de eerste regel, Excel past zelf de verwijzing aan voor de rest van cellen. Dus op regel 100 "kijkt" de VO regel naar M100.

Als ik in cel M3 sta en dan VO kies zie je dat ie toch nog steeds naar M2 & A2 kijkt.

18-11-2022 13-45-51.png

Yep, maar toch gaat het goed :D

Hij "kijkt" niet naar M2 en A2. Om te snappen hoe de v.o. formule werkt kopieer je hem eens en plak hem dan direct naast de tabel, op rij 2. als je nu in die nieuwe kolom rij 10 kiest, dan zie je de eigenlijke formule die de v.o. op rij 10 in je tabel gebruikt.

Hij "kijkt" niet naar M2 en A2. Om te snappen hoe de v.o. formule werkt kopieer je hem eens en plak hem dan direct naast de tabel, op rij 2. als je nu in die nieuwe kolom rij 10 kiest, dan zie je de eigenlijke formule die de v.o. op rij 10 in je tabel gebruikt.

Ik wil dit graag begrijpen maar als ik dus kopieer zoals je zegt dus cel A2 en die plak ik naast de tabel op dezelfde regel in cel Q2 dus dan snap ik niet wat ik mmoet zien.

Inderdaad. Je stelt de VO-voorwaarde in voor de eerste regel in het gewenste bereik. (rij 2 dus in jouw geval). Als je tabel uitbreidt dan "weet" Excel dat naar rij 3, 4, 5 etc. gekeken moeten worden (mits je de verwijzing niet vastgezet hebt met $-tekens).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan