• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak kleurt ook de lege cellen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

wamstar

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
goedemiddag allemaal,

voor het werk ben ik een soort van WMS (warehouse management systeem) aan het maken. nu heb ik veel soorten producten met een houdbaarheids-datum en is ons assortiment niet een vast gegeven en zo kunnen makkelijk dingen verdwijnen maar ook erbij komen.

nu is het idee dat ik het vakje met voorwaardelijke opmaak oranje laat kleuren 90 dagen voor deze over de datum gaat, natuurlijk kleurt deze rood op de dag van verloop. tot zo ver geen probleem en werkt het ook allemaal. maar nu loop ik tegen het volgende aan, aangezien ik veel lege regels heb kleuren de lege vakjes dus ook rood en dat is minder mooi natuurlijk.
hoe kan ik dit oplossen?

voorbeeld wms.jpg

Bijlagen

Code:
=EN($H3<>"";$H3<=$K$2)
Gebruik deze formule bij de voorwaardelijke opmaak

of

=($H3>TODAY())*($H3<(TODAY()+90))*($H3<>"")

en

=($H3<TODAY())*($H3<>"")

ik heb deze formule in voorwaardelijke opmaak geplakt bij het rode vakje natuurlijk. maar helaas geen goed resultaat.

wamstar,
beide oplossingen van hierboven zijn juist. popipipo heeft slechts 1 regel vermeld, maar natuurlijk in de veronderstelling dat je na vermelding van de eerste, de tweede zelf wel kon bedenken. Vanzelfsprekend moet je beide oplossingen voor het gehele bereik (H3:H8) laten gelden.
Je kunt ook je eigen 2 regels blijven gebruiken, maar dan moet je er nog een derde aan toevoegen, nl: =(H3=0) en dan bij de opmaak geen kleur aanduiden.
Wat je zeker moet wijzigen is de celopmaak voor H3:H8. Die staat nu op categorie "Datum", type "mrt-01", wat betekent dat -welke datum je in H3:H8 ook invoert- in dat bereik steeds de eerste van de maand wordt aangehouden. Voor producten met een houdbaarheidsdatum is dat ongewenst en de referentiedatums in K2 en M2 zouden bij die instelling niet veel zin hebben. Kies als datumtype daarom: "14-03-01" of 14-mrt-01".

Laatst bewerkt:
beste zapatr,

Eerlijk moet ik erbij vermelden dat mijn kennis minimaal is, ik heb het nooit op school gehad of er een cursus in gevolgd alles wat ik er van weet heb ik mijzelf aangeleerd door het opzoeken via internet hoe het te doen. dus zou het mogelijk zijn het in Jip en Janneke taal uit te leggen.

De keuze van mrt-14 is gekomen doordat het opslag is van milieu gevaarlijke stoffen, bij deze stoffen is meestal alleen de maand en jaar vermeld.( als de andere datumvorm beter is om mee te werken kan dat natuurlijk gewoon worden aangepast, maar ik dacht geef even de reden waarom ik deze keuze heb gemaakt)

alvast bedankt...

Ok, dank voor de info.
Werkt het nu naar wens?

Laatst bewerkt:
haha nee werkt niet omdat ik niet precies weet wat ik nu moet doen!

Zie de bijlage.
Op Blad1 jouw eigen oplossing met uitbreiding van 1 extra regel.
Op Blad2 een oplossing met 2 regels en zonder gebruik te maken van K2 en M2.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zapatr,

bedankt voor de uitleg en de moeite, door het voorbeeld snap ik hem helemaal. toppie

1 opmerking:
op Blad2 staat in een regel: vandaag()+30, dat moet zijn: vandaag()+90.
In plaats van vandaag() en vandaag()+30 kun je natuurlijk ook K2 en M2 blijven gebruiken als je dat liever doet.

nee ik ga het doen zoals in de eerste regel, ik wist niet hoe dat moest en daarom zette ik altijd een datum neer zodat ik een formule daarheen kon verwijzen (erg omslachtig dus...) heb weer iets erg nuttigs geleerd. lol ik ben er blij mee

zapatr,

ik dacht dit is makkelijk te doen. maar nu kopieer ik deze formule naar het grote bestand van mij precies zoals jij heb gedaan alleen meer regels. maar helaas dan doet hij gewoon weer lege vakjes rood kleuren.. zowel optie a als b.

Als je (een gedeelte van) dat bestand hier zou posten (met weglating van privégevoelige gegevens), dan zouden we naar de oorzaak kunnen zoeken. Zonder het bestand in te zien is daar moeilijk wat van te zeggen.

ik zie wat ik heb fout gedaan. ik heb een stukje gekopieerd en geplakt voor het voorbeeld waardoor de cellen zijn verandert en dan werkt kopiëren niet he. stom van mij maar doet nu alles naar wens. superrrr bedankt voor alle moeite

Een aanvullende opmerking bij je bestand:
Bij producten waarvan de gebruiksdatum meer dan 3 maanden is verlopen, wordt de datum niet door een kleur gemarkeerd, terwijl die toch ook 'out-of-date" zijn. Zou je dat niet best veranderen?

beste zapter,

producten die langer als 3 maanden zijn verlopen blijven bij mij rood gekleurd!!

ps: ik heb wel een ander vraagje...

deze artikelen staan in 6 verschillende ruimtes. dit omdat het wettelijk verplicht is. als ik nu automatisch een overzicht wil maken van de 6 bladen op 1 blad zodat ik 1 lange inventarisatielijst krijg van de artikelen die aanwezig zijn.

ik zou dan op het 7e blad = blad 1 rij 4 bij doen zodat die 1 op 1 kopieert en dat zo met alle rijen doen!! alleen neemt hij ook de lege ruimtes mee natuurlijk zodat het op blad 7 niet meer onder elkaar staat. is er een mogelijkheid automatisch alleen de ingevulde regels onder elkaar te zetten?

als het niet duidelijk is maak ik wel een klein voorbeeldje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan