• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak kopiëren afhankelijk van behandeltijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

jarno1409

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2020
Geachte forumleden,

Ik probeer een soort van afsprakenboek te maken:
Ik heb een excel bestand met daarin kolom B tijden met een interval van 5 minuten:
8:00:00
8:05:00
8:10:00
8:15:00
8:20:00
8:25:00
8:30:00
8:35:00
8:40:00
8:45:00
8:50:00
8:55:00

In kolom D Staat de klantnaam, Kolom E het behandelingstype en in kolom F de verwachte tijd van de behandeling (kolom F wordt altijd gevuld met een waarde die aansluit op 5 minuten). Als er nu in kolom F bij bv. 8.00 25 minuten wordt gevuld wil ik dat tm 8.25 de kolommen D E en F een andere kleur krijgen zodat zichtbaar is dat deze tijd bezet is. Voor 1 regel lukt met dit wel echter staat bv Bij 8.05 25 minuten dan dient 8.05 tm 8.30 gemarkeerd te worden. Dit laatste krijg ik niet voor elkaar. Verde kunnen behandeltijden afwijken van elkaar. Hoe kan ik dit inrichten zodat bij vulling van de tijd in kolom F onafhankelijk van welke cel er gevuld wordt met tijd het juiste aantal regels gemarkeerd wordt. Heeft iemand hier een oplossing voor over hoe dit vorm gegeven kan worden. B.v.d.

Jarno

Welkom. Je schrijft:
Ik heb een excel bestand
Begin eens met dat bestand te plaatsen en (handmatig) wat cellen in te kleuren, zodat duidelijk is wat je als uitkomst verwacht (met toelichting waarom).

bijlage

bijgaand bijlage. Moest even iets aanpassen ivm namen die er nog in stonden. Ik wil hiermee aangeven welke medewerker bezet is op welk moment. Afhankelijk van de behandeltijd kunnen er dus meer regels gekleurd worden. Zo kan inzichtelijk worden gemaakt welke tijd er nog vrij is voor nieuwe afspraken. Ik heb nu voorbeeld in sheet opgenomen van 8.00 tot 8.25 maar dit kan willekeurig zijn over de gehele dag. Verder hebben we ook te maken met verschillende behandeltijden variërend van 25 minuten tot 120 minuten afhankelijk van de behandeling. O.b.v het vullen van tijd zullen dus de juiste kolommen geblokt moeten worden per medewerker indien dit mogelijk is in excel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
met een hulpkolommetje (Kolom A) is het eenvoudig.
als je het zonder hulpkolom wil laat ik het aan de cracks over.
als er overlap is moet daar nog iets mee?

Bijlagen

Sylvester, Ik ga de oplossing die je gestuurd hebt bekijken. Laat het je zsm weten of dit volstaat.
Thnx ,

Jarno

je kan mogelijks discussieren over het "="-teken in de formule.
Als je om 8:00 20 minuten bezig bent, dan ben je precies klaar om 8:20 en moet hij dus niet meer grijs zijn
Code:
=ALS(G4<>"";C4+TIJD(0;G4;0);ALS(A3>[COLOR="#FF0000"]=[/COLOR]C4;A3;""))
Sorry, TS schreef duidelijk "tm", dus is het ok.

Laatst bewerkt:
Sylverster,

Werkt prima. Hulp kolom kan ik verbergen in definitieve overzicht dus moet geen probleem geven. Zou mooi zijn als overlap regels een andere kleur kunnen krijgen. is dit nog te realiseren?

B.v.d.

Jarno

je kan mogelijks discussieren over het "="-teken in de formule.
Als je om 8:00 20 minuten bezig bent, dan ben je precies klaar om 8:20 en moet hij dus niet meer grijs zijn
Code:
=ALS(G4<>"";C4+TIJD(0;G4;0);ALS(A3>[COLOR="#FF0000"]=[/COLOR]C4;A3;""))
Sorry, TS schreef duidelijk "tm", dus is het ok.

Cow18. Geen probleem. Bedankt alvast voor het meedenken

ik ben niet zo handig met gewone excel formules dus heb een maar een bezettings formule gemaakt in vba:
de cracks kunnen dat misschien wel zonder vba. ik hoop dat je er toch wat aan hebt:
ps dit is maar een voorbeeldje als het niet snel genoeg werkt kan de function nog wel geoptimaliseerd worden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik ben niet zo handig met gewone excel formules dus heb een maar een bezettings formule gemaakt in vba:
de cracks kunnen dat misschien wel zonder vba. ik hoop dat je er toch wat aan hebt:
ps dit is maar een voorbeeldje als het niet snel genoeg werkt kan de function nog wel geoptimaliseerd worden

Sylvester. Dank voor dit bestand. Mijn voorkeur gaat uit naar een bestand zonder vba indien mogelijk. Verder is het een mooie toevoeging en geen vereiste. Ben benieuwd of er nog iemand anders is op dit forum die een oplossing heeft via de formules zodat bij overlap die regels anders gekleurd worden.

Microsoft heeft de onderdelen in het officepakket niet voor niets opgedeeld in verschillende onderdelen.
  • Word voor tekstverwerking
  • Excel om mee te rekenen
  • Outlook voor agenda's
  • En nog wel wat meer

Omdat het altijd leuk is om wat met Excel te doen in de bijlage een voorbeeldje hoe je het gestructureerd kan toepassen. Geen hulpkolom(men) of VBA voor nodig. Al is daar niets mis mee.;)

Bijlagen

Dank

VenA en Sylvester dank voor de suggesties die jullie gisteravond nog verstuurd hebben. Met alles wat ik ontvangen heb verwacht ik dat ik het geschetste probleem op kan lossen. Mocht ik toch nog tegen problemen aanlopen dan zal ik nog een extra reactie posten.

Groet,

Jarno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan