• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak kopieren en formule vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rescue

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2020
Hallo,

Voor mijn post ben ik bezig met een vakantie rooster te maken. In dit rooster komen ook de diverse taken naar voren.
Nu loop ik tegen twee dingen aan waar ik niet goed raad mee weet, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1ste;

Zoals het voorbeeld aangeeft kun je in het rooster aangeven wat je status is in de vakantie, elke status met zijn eigen kleur. Dit heb ik met voorwaardelijke opmaak gedaan.
Dit werkt, echter moet dit voor het gehele rooster werken. daar loop ik vast, hoe kopieer ik voorwaardelijke opmaak zonder dat hij steeds naar de cel verwijst waar voorwaardelijk is opgemaakt? Handmatig het hele rooster instellen is een hele opgave.

2de;

Elke dienstweek heeft een ploeg dienst, als A dienst heeft dan doet de B ploeg de WvD (en andersom). Er is een rooster wie wanneer rijdt. het is de bedoeling om de chauffeur ook weer te geven in dit rooster. Ik worstel met de formule om dit in te stellen. Ik heb verticaal zoeken ed. geprobeerd, echter loop ik hier een beetje vast, te veel parameters.

Wie wil hier eens naar kijken?

Groet R.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
2 vragen
Geen goede titel voor de archieffunctie van Helpmij.nl en Google zoekmachine. "Vakantierooster, status in kleur en ploegendienst", lijkt mij veel beter. Overigens staan op Helpmij.nl veel topics over vakantieroosters. > Zoekvak naast Geavanceerd zoeken

Goedemorgen Senso,

Bedankt voor de tip, had mij dat niet gerealiseerd.

Heb inderdaad wel gekeken naar andere roosters, echter kwam ik niet echt tegen wat mijn vraag oplost. Iets met gebrek aan kennis.

groet R.

1e- bereik van VO aanpassen naar
Code:
=$B$8:$NK$30
Als je het bereik van je voorwaardelijke opmaak goed toepast kun je veel Vo's verwijderen.

Enkele aanpassingen in je file gemaakt.
als je jaar veranderd op tabblad vakantie dan gaan dagen en datum ook mee.
en enkele VO"s aangepast.
Rest is aan jou

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Marco,

Bedankt voor je aanpassingen in de VO. Had deze wel geprobeerd maar als ik dan 1 cel aanpaste dan ging alles mee, nu niet. Zal wel iets niet goed hebben gedaan.

Ik zie dat je voor mijn tweede vraag ook VO hebt toegepast. Dit was niet geheel de bedoeling, de formule moet in de rij van de Meetploeg komen, daar
waar de naam van de persoon staat (bijvoorbeeld Wim).

Dus als WvD A dienst heeft dan verwijzen naar het meetploegrooster en daar de betreffende persoon in de juiste week zetten. In cel K6 heb ik een ALS formule gezet,
maar deze wordt mij te ingewikkeld in de loop van het rooster. Zie voorbeeld.

Groet R

Bijlagen

1. maak van je gegevens een echte database
2. gebruik nooit samengevoegde cellen
3. maak alleen maar overzichten op basis van de basisgegevens in de database
4. voer dezelfde gegevens nooit op 2 of meer plaatsen in
5. gebruik voor overzichten de mogelijkheden van Excel: draaitabel, grafiek, autofilter, advanced filter, etc.
6. doe alsof je aan het automatiseren bent in plaats van het omzetten van papieren overzichten in de computer: verlaat het 'papierdenken'.
7. vermijd het kopiëren van cellen met voorwaardelijke opmaak: voor je het weet heb je er honderden:

Code:
Sub M_snb()
   For Each it In Sheets
      MsgBox it.UsedRange.FormatConditions.Count
   Next
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Goede tip SNB, ga hier eens mee bezig. Geef jij ook cursus :d.

Marco, dit is wel ongeveer wat ik bedoelde, top.

allebeide bedankt!

Groet R

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan