• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak meekopiëren naar Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frederika1

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2017
Hallo mensen,

Ik heb de volgende vraag, die ook al eens in 2012 door ene Bjorn is gesteld, maar waar ik tot op heden niet de juiste goede oplossing voor heb gevonden. Misschien jullie wel? Ik hoop het van harte. Dit is de vraag:

Ik heb een excelblad met in een aantal cellen een voorwaardelijke opmaak. Als de celwaarde voldoet, wordt er een pictogram weergegeven in de desbetreffende cel. Nu wil ik deze tabel kopiëren naar Word. Op zich is dit geen probleem, maar nu worden de pictogrammen niet meegekopiëerd. (De waarde die in de cel staat wordt weergegeven in plaats van het pictogram.) De plakoptie die ik gebruik is 'bronopmaak behouden'. Als ik als afbeelding zou plakken, dan gaat het wel goed, maar dan kan ik in Word geen aanpassingen meer (rijen verwijderen) doen, iets dat ik wel wil.

Wil ik nu iets wat absoluut niet mogelijk is of is het mogelijk, maar weet ik niet hoe?

Ik dacht ook nog: als het met voorwaardelijke opmaak niet kan, kan het dan met een formule? bijv. iets in de trant van:
=ALS(OF(K2>=1;K2="inclusief");Groen vinkje;Rood kruisje)

Maar hoe moet de formule dan luiden? Kan ik kleurtjes en symbolen ingeven?

Of kan het met een macro, maar daar heb ik helemaal geen kennis van....

Ik kijk uit naar jullie antwoorden! Alvast bedankt.

Hartelijke groet,
Ingrid

Hallo Ingrid,

Welkom op dit forum. Het helpt de helpers als je een (klein) voorbeeldbestandje plaats, met Jip en Janneke informatie, maar wat wel laat zien wat je wilt.

Dat gezegd hebbende: als je via plakken speciaal de HTML-indeling kiest wordt de opmaak mee gekopieerd en kun je cellen, rijen of kolommen verwijderen.

Screenshot_7.png

Alles wat je in Excel doet, blijft daar. Als je gegevens overhaalt naar Word, dan is dat wat je krijgt: de feitenlijke data. Opmaak wordt nooit overgenomen. Ook al niet in 2012 trouwens :). Je zult dus in Word de opmaak opnieuw moeten maken. Maar een Word tabel kent geen voorwaardelijke opmaak, dus dat gaat sowieso niet lukken. Tenzij je de tabel plakt als koppeling, dan zet je a.h.w. een stukje Excel in je document. Dan behoud je alle Excel functionaliteit.

Hoi Jan, dank je wel voor je reactie. Ik moest even zoeken en kijken hoe dat werkt op dit forum met beantwoorden en bijlagen invoegen.

Wat betreft jouw antwoord: ik word al een beetje heel blij want zo te zien werkt dit bij jou wel, maar helaas.... bij mij geeft het hetzelfde resultaat, en dus geen pictogrammetjes. Ik stuur je hierbij zowel een excel bestandje als het word bestandje. Hopelijk verduidelijkt dat of kun je zien wat ik niet goed doe.

In het word document heb ik nog een aanvullende toelichting op mijn bevindingen.

Hopelijk wil je nog een keer de moeite nemen om te kijken wat ik niet goed doe.

Groetjes, Ingrid

Bijlagen

Hoi Octafish, Tegenstrijdig bericht tov hetgeen Jan schrijft, maar ik ben er met de oplossing van Jan ook nog niet uit... dus misschien heb je ook wel gelijk....

Hallo Ingrid,

In het voorbeeld dat ik mee stuurde heb ik geen gebruik gemaakt van voorwaardelijke opmaak, maar de symbolen via een voorkeuze lijst in Excel toegevoegd, dan werkt het wel. In jou geval vrees ik dat OctaFish gelijk heeft :mad::mad::mad:

Hi Jan,
Ik snap werkelijk niet wat je hebt gedaan, maar ik wil het wel graag snappen; Kun je me een beetje helpen, want ik denk dat jouw oplossing wel een goede oplossing kan zijn. Ik kan aan jouw bestandjes niets zien. Is het zo dat de keuze van de symbolen wel automatisch gegenereerd worden? En hoe maak je een dergelijke voorkeuzelijst? ik ben al aan het surfen, maar vind nog niet 123 een makkelijke snelle uitleg...

Hallo Ingrid,

In het Excel bestand heb ik de tekens √, x en ! geplaatst in kolom L (cel 24, 25 en 26). In kolom D (te beginnen bij cel D4) heb ik een keuzelijst gemaakt. Dat is minder ingewikkeld dan het misschien klinkt: je zet de cursor in cel D4 en klikt boven in je scherm Gegevens aan en kies daarin Gegevensvalidatie:

Screenshot_10.png

Als je dat kiest krijg je het volgende:

Screenshot_13.png

Daar kies je bij 'Toestaan': lijst en vul vervolgens bij 'Bron' de cellen in waar de gegevens opgehaald moeten worden:

Screenshot_14.png

De cellen in kolom D heb ik met voorwaardelijke opmaak opgemaakt:

Screenshot_15.png

De gegevens worden niet automatisch gegenereerd, je moet er een kiezen via de voorkeuzelijst

Vervolgens gewoon kopiëren en plakken naar Word

Bijlagen

• Screenshot_11.png
    Screenshot_11.png
    1,8 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Sorry, was even een paar dagen druk met iets anders. Maar ik heb mijn probleem inmiddels wel opgelost. Gedeeltelijk op jouw manier, maar ook een beetje van mezelf. Wat ik heb gedaan is het volgende: (voor een ieder die geinteresseerd is):

In de cel waar het pictogram had moeten komen heb ik de volgende formule geplaatst: =ALS(OF(N12>=1;N12="inclusief");"V";"X"). Dus een vinkje en kruisje als tekst. En vervolgens heb ik met voorwaardelijke opmaak 2 regels gemaakt:

Als celwaarde = X, dan moet X rood en Bold worden
Als celwaarde = V, dan moet V groen en Bold worden.
Het grappige is dat deze voorwaardelijke opmaak wel meegekopieerd kan worden naar Word. Misschien omdat dit een wat simpeler actie is.

Desgewenst kun je voor de V en X ook een ander lettertype kiezen, zodat deze iets sierlijker worden. Dat is binnen dezelfde opmaakregels te realiseren.

En je zult wellicht ook met een code een wingding kunnen kiezen, maar ik vond dit te ingewikkeld om op te zoeken.

Al met al ben ik tevreden; dus dank voor je hulp en meedenken!

Hartelijke groet,
Ingrid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan