• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak met data en naam.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak. Ik heb in het voorbeeld bestand een planning gemaakt.
Ik zou graag willen dat bij invoer van het formulier in de planning de voorwaardelijke opmaak wordt aangepast met de ingevoerde naam en datum.
Ook zou ik graag willen dat het cijfer 1 weggaat in de planning tussen de ingevoerde data.
Ik ben best wel ver gekomen maar dat lukt nu net niet.
Kan iemand mij daar mee helpen.
Bij voorbaat dank.

Groeten Ronsom.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
=($j2<verschuiving($a$1;vergelijken(index($k$1:$m$1;0;kolom(a1));$a$2:$a$3;0);1))+($j2<=verschuiving($a$1;vergelijken(index($k$1:$m$1;0;kolom(a1));$a$2:$a$3;0);2))=1

Hallo HSV,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de formule in het bestand toegepast.
Bij mij werkt het maar in 1 kolom, kan je mij zeggen wat ik fout doe.

Bijlagen

Werkt hier prima.

Bijlagen

Hallo HSV,

En als ik een naam meerder keren invoer lijkt het niet te lukken.

Dat klopt, de vergelijking pakt altijd de eerste naam.

Ik heb het voor je in een dynamisch jasje gestoken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je laatste bestand is beschadigd.

Probeer het zo eens.
Code:
=SUMPRODUCT(($A$2:$A$5=K$1)*($B$2:$B$5<=$J2)*($C$2:$C$5>=$J2))

Bijlagen

Hallo HSV,

Ik begrijp er niks van. Ik heb je formule in mijn 1e bestand ingevoerd maar ook daar werkt het niet.
Wat doe ik verkeerd???

Bijlagen

Hallo HSV en Vena,

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.
Ik heb de functie toegepast in mijn bestand, en ben weer wat verder aan het zoeken. Ik gebruik hierbij nogal wat hulpkolommen om ook met een vaste vrije dag mijn planning compleet te krijgen.
Dit zal ongetwijfeld makkelijker kunnen.
Misschien willen jullie mij hier ook nog bij helpen.
In de bijlage mijn aanpassingen.

Groet Ronsom

Bijlagen

Wat wil je nu precies? De voorbeelden wijzigen elke keer. Bedenk eerst even wat het moet worden en plaats dan een voorbeeld. De basis ingrediënten heb je en kan je vrij eenvoudig uitbreiden met extra voorwaarden.

Code:
=SUMPRODUCT(($A$2:$A$5=K$1)*($B$2:$B$5<=$J2)*($C$2:$C$5>=$J2))+SUMPRODUCT(($W$2:$W$4=K$1)*($X$2:$X$4=I2))

Hallo Vena,

De uitkomst is precies zoals ik het wilde hebben.
Ik gebruik hulpkolommen, is dit nodig?
Kan het ook zonder de hulpkolommen, dus de opmaak laten aanpassen op basis van de ingevulde data in de tabel en de vaste vrije dag.

Hallo Vena,

Het is me gelukt zonder hulpkolom de vrije dagen in de planning te krijgen.
Wat niet lukt is om de vaste vrije dagen zonder hulpkolom in de planning te krijgen.
Als ik je nieuwe formule gebruik krijg ik #naam.
Welke kant moet ik op denken om het voor elkaar te krijgen.

Code:
=SUMPRODUCT(($A$2:$A$5=K$1)*($B$2:$B$5<=$J2)*($C$2:$C$5>=$J2))+SUMPRODUCT(($W$2:$W$4=K$1)*($X$2:$X$4=I2))

Bijlagen

Als je #naam krijgt dan moet je de formule even omzetten naar het Nederlands. Is 1 letter verschil en dus ook te vinden in het bestandje in #9.

Hallo Vena,

Dat klopt inderdaad. Ik heb het veranderd naar het Nederlands en nu doet hij het prima.
Ik heb nog 1 aanpassing gedaan in de code, de I kolom stond niet vast dus ik heb er $I2 van gemaakt.

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$5=K$1)*($B$2:$B$5<=$J2)*($C$2:$C$5>=$J2))+SOMPRODUCT(($W$2:$W$4=K$1)*($X$2:$X$4=$[COLOR="#FF0000"][/COLOR]I2))

Ik heb nog 1 vraag, zoals je ziet staan er nu in iedere cel een 1. Wanneer iemand vrij is wil ik dat daar een niks staat zodat ik kan tellen hoeveel mensen er beschikbaar zijn.
Ik had eerst met de voorwaardelijke opmaak gezorgd dat de 1 weg was, maar dat was alleen visueel. Excel bleef de 1 tellen.
Wil je me de goede kant opduwen zodat ik dit ook nog voor elkaar krijg.

Bijlagen

Hallo Vena

Is dit ongeveer wat je bedoeld.

Code:
=SOM(K24:M24)-SOM(SOMPRODUCT(($A$2:$A$3=K$1)*($B$2:$B$3<=$J24)*($C$2:$C$3>=$J24))+SOMPRODUCT(($W$2:$W$4=K$1)*($X$2:$X$4=I24)))

De uitkomst klopt soms wel en soms niet. Denk ik de goede kant op?

Bijlagen

Hallo VenA en HSV,

Hartelijk bedankt voor jullie hulp, ik ga werken met de somproduct functie. Mijn laatste vraag ga ik oplossen met een hulpkolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan