• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak met formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mnemonic

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2016
Hallo ik zit met een probleem wat mij maar niet wil lukken.
Bij bepaalde afwijkingen moet ik een kleur in een cel zien maar als er meerdere cellen een kleur krijgen moet dit weer een andere kleur krijgen.
het bestandje legt alles wat duidelijker uit.
Wie o wie heeft hier verstand van en wil mij helpen.

Bekijk bijlage Kleuren.xlsm

VenA je voorbeeld maakt wel een boel duidelijk maar het is nog niet wat ik bedoel.

Ik zal proberen uit te leggen wat voor formule ik zoek.
Alle afwijkingen zou ik graag gekleurd zien met een bepaalde kleur.
Er zijn 3 categorieën de
1e is van 1 t/m 16 afwijking met meer dan 3
2e is van 17 t/m 25 afwijking met meer dan 4
3e is van 26 t/m 32,5 afwijking met meer dan 5

Voorbeeld van 8:
bij B wordt 8 ingevoerd als dan in A een getal 5 (of minder) wordt ingevoerd moet deze een kleur krijgen.
Of als er 11 ( of 12 t/m 15) in A wordt ingevuld moet deze ook een kleur krijgen dus een afwijking van 3

Voorbeeld van 8:
bij B wordt 16 ingevoerd als dan in A een getal 12 (of minder) wordt ingevoerd moet deze een kleur krijgen.
Of als er 20 ( of 21 t/m 25) in A wordt ingevuld moet deze ook een kleur krijgen dus een afwijking van 4

Voorbeeld van 32,5:
bij B wordt 32,5 ingevoerd als dan in A een getal 27,5 (of minder) wordt ingevoerd moet deze een kleur krijgen.
Of als er 37,5 ( of hoger) in A wordt ingevuld moet deze ook een kleur krijgen dus een afwijking van 5

Ik hoop dat het nu duidelijk is en dat je mij met een formule wilt helpen die dit verschil ziet dan kan ik de rest zelf in de voorwaardelijke opmaak zetten.

Maak eens een bestand met wat je waar invoert en dan het gewenste resultaat. Je hebt 3 voorwaarden en afhankelijk van de max van van de cellen die je invoert moet er een kleurtje komen?

Alles wat je in VO wil bewerkstelligen kan je ook eerst al normale formules in jouw werkblad zetten.
bv
Code:
=AND(MAX(A1:B1)<=16;ABS(A1-B1)>3)

Dit is wat ik zocht VeNa de formule die je me gegeven hebt werkt super.
Ik kan deze aan passen aan de twee andere categorieën en Alles in de voorwaardelijke opmaak voor de kleuren.
Ik denk dat ik er verder uit ga komen.
Echt super bedankt dat je met me mee wilde denken. TOP:thumb:

Ik was te snel met reageren VeNa omdat de formule bij 8 in goed werkte maar het is het nog niet helemaal.

Zelf ben ik er mee aan het stoeien geweest maar het lukt mij nog niet.
Als ik de formule verander in

Code:
=AND(MAX(A1:B1)<[COLOR="#FF0000"]>20[/COLOR];ABS(A1-B1)>3)

Dan werkt deze goed tot 16
Maar om mijzelf nog wat te verduidelijken heb ik een nieuw bestandje gemaakt en hoop dat het hier mee helemaal duidelijk is.

Bekijk bijlage schema .xlsx

Kun je me nog een keertje bijstaan?

Test deze formule eens
Code:
=OF(EN(J7<=16;ABS(H7-J7)>3);EN(17<=J7;J7<=25;ABS(H7-J7)>4);EN(J7>=26;ABS(H7-J7)>4))

rebmog mooi dat je mee denkt.

Ik heb je formule getest en hij hij werkt perfect!

Bedankt voor al je inzet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan