• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antheia

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Zojuist voor het eerst de functie Voorwaardelijke opmaak in excel leren kennen. Helaas kom ik er nog niet helemaal uit. Het betreft Excel 2003.

Situatie:
Ik heb 2 kolommen in excel waar de opmaak van moet veranderen.
- In kolom E staan percentage's (deze kolom wordt d.m.v. verticaal zoeken gevult). Wanneer het percentage 0 is, wil ik dat de cel rood wordt. Mijn probleem is nu dat ook de lege cellen rood worden. Hoe zorg ik er voor dat alleen de cellen met 0% veranderen?

- In kolom G staan bedragen (deze kolom wordt d.m.v. verticaal zoeken gevult). Wanneer het bedrag niet gelijk is aan 0,59 moet deze rood worden. Maar ook hier kleuren de lege cellen rood. Hoe zorg ik er voor dat alleen de afwijkende, ingevulde cellen rood worden?

Alvast bedankt voor de reactie.

Laatst bewerkt:
Antheia,

als je dit invult zou het moeten werken:

in het eerste vak kieZen voor Formule is
in het tweede vak invullen: =EN(E9<>"";E9=0)

Hoi

Ik ben bang dat het probleem met de 0 en de achtergrondkleur van de cel niet opgelost kan worden. Kun je als alternatief niet alleen de FONT kleur vernaderen. (bijvoorbeeld ROOD + Dikgedrukt) dan valt de cel toch op maar alleen als er ook 0 in staat.

Het probleem van de 0,59 kan niet erg moeilijk zijn. (zie ook het voorbeeld dat werkt hetzelfde voor de 0.59

Ik heb een engelse versie van EXCEL, maar het voorbeeld zou je moeten helpen. Denk ik

suc6
humadgen

Bijlagen

• antwoord.JPG
    antwoord.JPG
    96,1 KB · Weergaven: 320
@ hunadgen,

graag gedaan

Heel erg bedankt! Kolom E is ondertussen opgelost door een collega.

Ik zit nu alleen nog met kolom G (alles wat afwijkt van 0,59)
Bijgaande een voorbeeldje van wat ik graag wil.

Blad 1 Kolom A: Namen van medewerkers
Blad 1 Kolom B: Bedragen die van toepassing zijn bij de medewerkers (deze worden automatisch gevult d.m.v. verticaal zoeken in blad 2)
Blad 2 kolom A: Namen van alle medewerkers
Blad 3 kolom B: Bedragen.

Wanneer ik dus een naam invul in kolom A blad 1, wordt het bedrag van blad 2 ingevuld in kolom B. Wanneer dit bedrag afwijkt van de standaard € 0,59 moet hij opvallen. Echter de lege cellen (omdat er geen naam in ingevuld) moet niet rood worden.

Bijlagen

Wat kunnen collega's toch handig zijn.

Voor andere mensen hier even de oplossing:
Voorwaarde 1: celwaarde is gelijk aan 0,59 (geen opmaak)
Voorwaarde 2: celwaarde groter dan of gelijk aan 0,01 met rode opmaak

Antheia,

de volgende instellingen in de cellen van kolom G:

vak 1: celwaarde is
vak 2: niet gelijk aan
vak 3: 0,59

veroorzaken dat alle <> 0,59 een rode achtergrond krijgt

soms is de oplossing dichterbij dan je gedacht had......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan