• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met meer dan 3 kleuren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter VBL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

VBL

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2009
Hallo,
Ik probeer een cel een zeker kleur te geven obv de waarde van de cel. Ik heb gevonden hoe dit lukt met 3 kleuren via voorwaardelijke opmaak/conditional formatting. Maar hoe kan dit met 4 kleuren?
Bijvooreeld 0 is rood, 2 is geel, 4 is groen en 6 is blauw.
Ik heb geen verstand van programmeren, maar mits een beetje hulp kan ik misschien in visual basic zoiets uitwerken? Of weet iemand een andere oplossing?
Bedankt!

Dit kruisbericht staat ook op Officeforum (met antwoord)

Dat kruisbericht is ook van mij en het antwoord is niet het goede.
Ik hoef niet gewoon mijn cellen in te kleuren, ik wil er criteria aan vasthangen en zoek dus om iets te programmeren.
Iets wat lijkt op if cel <3 = rood, if cel is <6 = geel enz
Zodanig dat als mijn berekeningen gebeuren en er veranderen ergens in mijn berekening waarden, dat ook de celkleur van mijn uitkomst mee verandert

(btw, ik werk met 2007 en met 3 kleuren lukt dit perfect met voorwaardelijke opmaak, maar ik heb er 4 nodig)

Excel 2007, kan je voorwwardelijk regel beheer doen en voor iedere kleur een formule invullen.

ook dat gene wat jij wil.

ga naar:
Selecteer de cel welke je wil bewerken
start tabblad
voorwaardelijke opmaak
nieuwe regel
een formule gebruiken om te bepalen welke cellen worden opgemaakt (bovin in je pop up)
voor de volgende formule in : =A1=4
kies een opmaak kleur
ok

Als A1 de waarde 4 heeft dan verkleurt je cel.

mbv regelbeheer kan je makkelijk al je voorwaardelijk regels bewerken (bereik / kleur/ etc.)
In jou geval zou ik voor iedere cel een regel aanmaken.

Laatst bewerkt:
hey,

dit werkt inderdaad, alvast al bedankt!
Maar hoe doe je dit dan voor A1 is rood als kleiner is dan 2 en geel als het kleiner is dan 4 en groen als het gelijk aan of groter is dan 4?

En bestaat er ook een manier om dit sneller te doen dan per cel 4 keer voorwaarden ingeven? Want het gaat over een nogal groot bestand en elke cel heeft bijna verschillende voorwaarden. Het zou dus al een groot verschil maken als ik bijvoorbeeld voor 10 cellen kon telkens per cel de voorwaarden ingeven ipv voor 10 cellen telkens 4 voorwaarden (40acties) in te geven...

Selecteer al je cellen waarin je dee opmaak wil hebben.
Onthoud de eerste geselecteerde cel
Zie stappen plan in mijn vorige post
vul nu voor kleiner dan 2 in:
=A1<2
en kies een kleur.

Doe nu precies hetzelfde voor als je cel groter dan 3 is.
A1=>3

als je een getal bereik wil pakken neem je de en functie:
=EN(A1>2;A1<4)

met behulp met de functie regelbeheer kan je heel makkelijk je voorwaardelijke cellen bereik aanpassen.

Succes

Als ik ingeef =EN(C5=>4;C5<7), dan krijg ik een foutmelding en wil het dus niet werken...
Ook bij =C5=>4 alleen krijg ik diezelfde foutmelding, =C5=4 en =C5>4 lukt zonder problemen

Laatst bewerkt:
je moet je = teken achter je groter of kleiner teken zetten niet er voor.
<= of >=

Hallo,
Ik probeer een cel een zeker kleur te geven obv de waarde van de cel. Ik heb gevonden hoe dit lukt met 3 kleuren via voorwaardelijke opmaak/conditional formatting. Maar hoe kan dit met 4 kleuren?
Bijvooreeld 0 is rood, 2 is geel, 4 is groen en 6 is blauw.
Ik heb geen verstand van programmeren, maar mits een beetje hulp kan ik misschien in visual basic zoiets uitwerken? Of weet iemand een andere oplossing?
Bedankt!

Hoi VBL
Ooit had ik dezefde vraag en heb ik ook een antwoord gevonden.
Niet dat ik nu zo'n kei ben in VBA, maar ik heb een voorbeeldbestandje waaruit je misschien kunt leren.
groeten, Romé

Bijlagen

beste Rome.

Mbh van Excel 2007 is het mogelijk om meer dan 3 voorwaardelijke opmaken te geven.

Maar het is altijd handig om een beetje VBA kennis bij iemand bij te brengen :p

=EN(C4>=4;C4<7)
met het gelijk aan teken erachter krijg ik nog steeds een foutmelding!

@efsix, ik vrees dat ik niet veel van je bestandje begrijp. Het doet alleszins wat ik wil dat het doet, maar waar moet ik die codes nu precies ingeven. Ik heb nog nooit met VBA gewerkt...

@efsix, ik vrees dat ik niet veel van je bestandje begrijp. Het doet alleszins wat ik wil dat het doet, maar waar moet ik die codes nu precies ingeven. Ik heb nog nooit met VBA gewerkt...

Hallo VBL, ik heb nogmaals een voorbeeldbestandje bijgevoegd, alleen dit keer met wat uitleg. hopelijk is het hiermee wat duidelijker.

groeten, Romé

Bijlagen

Ik weet alleen nog niet hoe ik nu in excel zelf die =EN(C5>=4;C5<7) moet oplossen. Ik heb al geprobeerd er een dubbelpunt tussen te zetten enzo, maar ik blijf steeds een foutmelding krijgen...
Als iemand mij dat nog kan uitleggen is heel mijn probleem opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan